Vraag aan de echte kenners van de DR

Discussie in 'Dominicaanse Republiek' gestart door stijnie, 20 jun 2012.

1. stijnie

stijnie New Member

Lid geworden:
    20 jun 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    In Oktober 2012 willen mijn partner en ik samen met onze zoon van dan 8 maanden een rondreis maken door de DR. We willen dit doen met een huurauto.

Nu is deze dagen in het nieuws over de gevaren van het rijden na zonsondergang ivm overvallen etc. Nu hebben we al door veel landen heen gereden (Cambodja, Vietnam, Costa Rica) en zijn niet zo snel bang te krijgen. Alleen nu hebben we onze kleine man bij ons en dat veranderd toch iets de zaak.

We zouden dan rond 17:00 lokale tijd landen op vliegveld Punta Cana, Voordat we dan door douane zijn en de huurauto hebben opgehaald zijn we waarschijnlijk weer paar uurtjes verder en is de zon misschien ook al onder. Ik wilde dan eigenlijk direct Punta Cana achter me laten omdat we niet zo gek zijn op all inclusief resorts en doorrijden naar Bayahibe. Is het verstandig eerst maar in de buurt van vliegveld te overnachten en pas volgende dag te vertrekken of zeggen jullie dat het wel veilig genoeg is?

Ik verneem het graag en alvast bedankt voor de genomen moeite.

Groetjes Laura

2. Guest117

Guest117 New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Stel je vraag eens op www.dominicaanserepubliekforum.com
    Daar zijn mensen actief die in de D.R. wonen en je dus juist een duidelijk antwoord advies kunnen geven.

3. simpelmind

simpelmind New Member

Lid geworden:
    3 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Laura,
    Als je zelf twijfelt, dan NIET doen, zou ik zeggen. Niemand zal je kunnen garanderen dat.... Normaal gesproken zou ik het aandurven maar je hebt geen zekerheid.
    Je zou ook een andere luchthaven kunnen overwegen.

4. karel.geerts26@gmail.com

Lid geworden:
    11 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Op die weg heb je geen straatverlichting.
    Je word erg veel door tegenliggers verblind.
    Er zijn veel gaten in de weg waar je een lekke band op kunt rijden.
    Totaal genomen is het een gevaarlijke weg.
    Sta je met een lekke band is er gevaar voor een overval.

5. Guest117

Guest117 New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel auto's rijden in het donker zonder of met groot licht.

Als je gaat rondtrekken zou ik persoonlijk kiezen voor een vlucht naar Puerto Plata. Je zit daar overal dichtbij en de 1e dag ben je in 10 minuten in Sosua waar voldoende leuke hotelletjes zijn. De noordkust is prachtig groen en je zit ook lekker dichtbij het prachtige Dominicaanse binnenland.

6. wim karel

wim karel New Member

Lid geworden:
    22 jun 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Buitenlanders hebben een zwakke rechtspositie bij ongelukken. De bewijstlast ligt bij de buitenlander, bij jou dus.

Ben je betrokken bij een ongeluk met alleen wat kleine blikschade dan kan dat wel met sisser aflopen, maar als je pech hebt..

Localen weten dit en sommigen proberen hier financieel voordeel uit te halen. Men rijdt opzettelijk tegen je aan en stellen jou aansprakelijk, ook kan er sprake zijn van fysiek letsel , al dan niet geveinsd of al reeds bestaand voor het ongeval.

De situatie kan zich dan voordoen dat je zonder pardon een dag wordt vastgehouden op het politiebureau en er vervolgens duizenden dollars borg wordt geeist.

Groet, WK

7. wim karel

wim karel New Member

Lid geworden:
    22 jun 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn betoog hiervoor is helaas niet heel erg positief. Het is niet mijn bedoeling om de DR af te kraken , want ik ben er zelf erg graag.
    Ga wel goed voorbereid op reis, anders kan het vies tegen vallen.

Als je wilt rondtrekken kun je ook een prive taxi huren. Hebben wij, gezin met 2 kinderen, in 2010 gedaan en dat was een uitkomst, het geeft een hoop rust en je ziet veel meer van het land.

We hadden wel een chaffeur die aanvankelijk van stevig doorrijden hield, maar na enige tijd toch de dominicaanse variant van het nieuwe rijden on de knie kreeg. De kosten waren vergelijkbaar met autohuur.

Veel plezier op de DR!

Groet, WK

m

8. karel.geerts26@gmail.com

Lid geworden:
    11 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    De waarheid schrijven is niet hetzelfde als afkraken

9. Tompoesje

Tompoesje New Member

Lid geworden:
    19 jul 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Laura,

Je twijfelt zelf al: dat zegt toch genoeg? Moet je niet doen, zelf rijden. Nederlanders die daar wonen raden af aan toeristen om zelf te rijden. Probeer anders een betrouwbaar Dominicaanse chauffeur/gids te vinden.
    En met zo'n kleintje: misschien een hotel en dan excursies?!

10. Toos

Toos New Member

Lid geworden:
    28 jul 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Laura, niet doen. Ze rijden daar als gekken. Als ik je vertel dat ze doodleuk met drie of vier man op een brommer zitten, allemaal zonder helm, de peuter voorop op de tank, en dan nog met een hoop vracht er bij gestouwd, ben ik dan duidelijk over de verkeers-discipline in de DR? Regels lijken er niet te bestaan. Rechts heeft volgens mij nooit voorrang en inhalen "aan de binnenkant" is heel normaal.
    En wij zijn "ouwe l...." maar ik zou met een baby van 8 maanden geen tropische trektocht houden. Voor wie doe je het? Voor je baby of voor jezelf?

11. Toos

Toos New Member

Lid geworden:
    28 jul 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry, niet hatelijk bedoeld

12. drebroeders

drebroeders New Member

Lid geworden:
    23 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb met mijn kinderen ook wel trektochten gemaakt toen ze babie waren.
    Maar dat was in Europa.
    Maar hier in die hitte en zo´n verre vliegreis met een babie zou ik toch afraden

13. simpelmind

simpelmind New Member

Lid geworden:
    3 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik Laura Stijnie was (ben ik dus niet) zou ik ook denken: Laat maar zitten....

14. tante truus

tante truus New Member

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi laura
    ik kom regel matig in de DR maar ik zou het niet doen , voor een buitenlander is het te gevaarlijk om zelf te gaan rijden en helemaal niet s,avonds , er zijn inderdaad veel gaten in de wegen , en er steken heel veel zwerf honden over , de mensen rijden als gekken en toeteren zich suf op de wegen en als er iets gebeurt is de buitenlander altijd de schuldige

15. c325061

c325061 New Member

Lid geworden:
    17 mei 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hierbij de verkeersregels van de DR :)
    http://www.dominicaanserepubliekforum.com/viewtopic.php?f=11&t=99

16. Francisco

Francisco New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    beste,

landen tegen 17h00 in Punta Cana(hopelijk niet met JETAIRFLY).Zoals je schrijft douane/bagage en dergelijke,zal het wel haast donker worden + de vermoeidheid van de lange vlucht zou ik zeker niet te ver rijden.
    Toch ongelooflijk hoe jullie dat kunnen 8 maanden rond trekken met ne kleine,je visum is toch maar voor 3 maanden geldig of 90 dagen.
    Men is nu strenger geworden op veblijf al daar,met wagen heb je vlugger kontrole.
    Toch alles moet kunnen en blijf je van pech of dergelijke gespaard want dan beginnen de problemen maar eerst.Een goede raad informeer je goed op internet of ambassade's en zorg dat je van al u dokumenten minstens één copy maakt.Ook je bank want je zult waarschijnlijk veel moeten pinnen in 8 maanden,dat je pinkaarten de ganse tijd kunt gebruiken.
    Veel succes,
    Francisco

17. Francisco

Francisco New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    betreffende de verkeer regels,rood en groen is overal het zelfde in sommige steden staat er een tijd op hoelang je voor rood(wordt af geteld per seconden).Interdaad ze rijden daar als zotten,voorrang of dergelijke kennen ze niet,de meeste chauffeurs rijden links op gepast je kan langs twee zijden voorbij gestoken worden.In de sommige steden zoals puerto Plata heb je dan nog veel brommers die nog zotter rijden dan de gewone voertuigen.

18. drebroeders

drebroeders New Member

Lid geworden:
    23 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Francisco. Je kunt langer blijven dan 90 dagen.
    Je moet dan wat bijbetalen op de luchthaven bij vertrek.
    Hier staan de tarieven die je moet bijbetalen p.p.
    http://www.dominikanische-republik2001.de/wbb2/index.php?page=Thread&postID=48590#post48590

19. drebroeders

drebroeders New Member

Lid geworden:
    23 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Francisco.
    Je hebt verkeerd gelezen.
    Ze reizen niet acht maanden maar de baby is acht maanden oud.

20. Guest117

Guest117 New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Tarieven stonden ook elders op dit forum:

30 dagen tot 3 maanden 800 pesos
    3 maanden tot 9 maanden 1000 pesos
    9 maanden tot 1 jaar 2500 pesos
    1 jaar tot 18 maanden 4000 pesos
    18 maanden tot 2 jaar 5000 pesos