Veiligheid in Brazilie?

Discussie in 'Brazilië' gestart door Sander, 6 mrt 2006.

1. Sander

Sander Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    27 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi mensen,

Wij zijn bezig om naast dit forum een soort pagina te maken met de meest gestelde vragen en zaken die handig kunnen zijn voor personen die naar Brazilie willen gaan voor vakantie. Een van de punten is het onderdeel veiligheid. Ik heb het e.e.a. teruggelezen op het forum, ook op andere websites verschillende stukken tekst gelezen, maar er zitten toch flinke verschillen in.

Op welke manier zouden jullie persoonlijk de veiligheid in Brazilie willen omschrijven voor Brazilie in het algemeen? Dus ieder voorzich zonder uit de hand lopende discussies :)

Groetjes,
    Sander

2. andremirella@hotmail.com

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi sander,
    ik was op het ergste voorbereid een aantal weken terug voor ik naar natal toe ging.
    veiligheid is natuurlijk wel erg betrekkenlijk.
    de een loopt met sieraden en pakken geld en overkomt niets terwijl de ander voorzichtig doet en word overvallen.
    zelf heb ik gelukkig geen nare ervaring mee gemaakt, maar het wil dus niet zeggen dat die er niet zijn.
    in sommige plaatsen was ik wel meer allert om wat er om mij heen gebeurde.
    sommige mensen tijdens de reis geloven niet dat er in brazilie mensen om geld worden overvallen omdat iedereen zo aardig en lief is.
    voor de veiligheid had ik een klein portomoneetje met was overvalgeld er in.
    en savonds namen we taxi terug terwijl er heel veel mensen wel gewoon lopend terug gingen maar ik liever niet.

3. jelle74@planet.nl

jelle74@planet.nl New Member

Lid geworden:
    9 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben in December in Pipa geweest, ben alleen door wijnwijken gelopen met fototoestel en videocamera, hier is me niks overkomen, mensen allemaal even vriendelijk. De dag van vertrek kwam ik erachter dat er 2 gouden armbandjes van mij uit de kamer gestolen waren, eenmaal terug in Nederland schrok ik enorm van de reactie's over de onveiligheid in Brazilie, ik kom net terug uit Porto de Galinhias. Carnaval gevierd in Olinda en Recife. Het is wel opletten, maar echter geen slechte ervaringen, ik vind het jammer dat het word beschreven, overal moet je opletten. Ik vind het een geweldig land en wil het liefst meteen weer terug.

4. gerardma@planet.nl

gerardma@planet.nl New Member

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben vijf jaar geleden overvallen, en van alles ontdaan wat ik op dat moment bij mij had en aan had in Forteleza, (Praia de Futuro).
    Ik had alleen Boxershort nog aan.

Ik woon nu ruim een jaar in Brazilie, waarvan 6 maanden in Santos, 3 maande in São-Paulo, en inmiddels alweer 6 maanden in Brasilia, tot op heden is mij niets overkomen. Mijn Braziliaanse wederhelft is 1x in Santos overvallen in die 6 maanden.

5. Michel

Michel New Member

Lid geworden:
    1 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    --AANGEPAST DOOR MODERATOR--

Verkeerde vraag in dit topic, open een nieuwe topic om de vraag nogmaals te stellen...

6. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Alles bij elkaar heb ik nu zo n 3 jaar in Brasil rondgelopen en er is mij nog nooit wat gebeurd. Even afkloppen, want echt veilig is het hier zeker niet.
    Woon vlak bij een rustig strand en hoor bij tijd en wijle toch dat er weer iemand overvallen is, bijna altijd gringo s en in 99% wordt dan de rugtas of andere mooie tas gestolen, waar ze mee lopen te wandelen.
    Ik zie ze ook lopen en ze zijn zo vreselijk herkenbaar.
    Mijn tip, als je de deur van je hotel uit gaat neem dan zo min mogelijk mee en doe dat dan in een plastic zak van de supermarkt.
    Die westerse tassen werken als een katalysator , want ze gaan ervan uit dat daar spullen van waarde in zitten en dat is meestal ook zo; meestal portemonnee, creditcards, fototoestel en nog wat onzin.
    Ook die riemen met zo n tasje aan de voorkant of zakjes om je nek, werken als een uithangbord van hier zit mijn geld.
    Mijn idee, koop het kleinste platste portemonneetje dat er is, een waar net een bankpas inpast en wat geld en bewaar die in je linker broekzak, zakkenrollers rollen standaard de rechterkant.
    Laat verder dure horloges en sieraden thuis. Ik denk dat je dan al 90%
    minder risico loopt overvallen te worden.

7. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Sander,

Je vraagt naar meningen, en ik denk dat die al voldoende zijn geventileerd. Teveel misschien wel.

Toeristen, die hier een weekje of twee onbezorgd rondlopen, denken vaak dat het allemaal nogal overdreven is, want hen is tenslotte niets gebeurd.
    Dat dacht ik ook, toen ik 8 jaar geleden voor het eerst naar Rio ging. Mijn vrouw (nu, toen vriendin) kreeg een hartverzakking toen ik vertelde dat ik van praça XV naar Copacabana was gelopen. Alleen de tunnel durfde ik niet door.
    Niets gebeurd nee, maar of ik dat in het vervolg maar wilde laten.
    En wat ik merkte: alle autodeuren op slot, de ramen dicht en liever niet stoppen bij het stoplicht. Rondkijken naar verdachte figuren voordat je het hek openmaakt (huizen hebben niet alleen een deur, ook een hoog hek en niet zelden een mogelijk gewapende portier), altijd een beetje opletten wie er achter je loopt, niet laten zien waar je portemonnaie zit, in de avond niet meer het huis uit, in ieder geval niet lopend (maar ook niet met de auto over de drukke weg), geen Engels of Nederlands spreken in de buurt van zwervers enz enz, ik vond het nogal paranoide.
    Totdat ik hier zelf kwam wonen, en regelmatig het journaal zie en de krant lees.

Waar iedereen nmbm meer mee gediend is zijn objectieve cijfers, zoals het aantal overvallen per 1000 inwoners. En dan vergelijken met Nederland.

Ik zal kijken of ik wat kan vinden.

8. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten, ik denk dat ze bij overvallen wel de tel zijn kwijt geraakt, maar om toch een idee te geven. In een stad als Salvador (2,5 miljoen inw.) vinden per jaar zo´n 1500 moorden plaats, ofwel 60 per 100.000 inwoners per jaar. In steden als Sao Paulo, Rio en Recife is dat getal 80 op de 100.000 inwoners per jaar.
    Nederland komt op krap 3 per 100.000 inwoners p/j. (450 moorden per jaar/16 miljoen inwoners). Misschien een beetje schreve vergelijking want in
    steden als Amsterdam en Rotterdam ligt dat weer wat hoger. (iets van 7 per 100.000 inwoners).

9. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of het echt mag, maar als voorbeeld geef ik hier de raadgevingen van de International Newcomers Club van Rio de Janeiro (in het Engels, als men er een probleem mee heeft kan ik het wel vertalen):

Rio is not as dangerous as you may have heard! Remember that although you can read plenty about crime here in the daily papers, the press doesn’t report all the people who are happily going about their lives in Rio without any problems – because that’s not news!

Nevertheless, the happiest and most secure residents of Rio are those who take simple, sensible precautions to maximize their personal safety. Depending on where you’ve lived before, adapting to life in Rio may require a few changes and some new habits – or it may seem like business as usual! Here are some tips on crime prevention and personal security measures:

Out and About
    - Do not carry agendas with your name, address or other personal information. Minimize photo IDs to that which are necessary and avoid ones with recent photos if possible. Carry copies of IDs, not originals (if necessary, get your copies certified by a notary to make them valid in official transactions).
    - Do not carry un-necessary valuables with you such as credit cards, bankcards, jewelry and cash.
    - Have your cell telephone programmed with emergency numbers so you can call for assistance if required.
    - Do not resist if you are a crime victim. Cooperate with the criminals and avoid confrontation. Keep some money separate in another pocket to call for assistance after the criminals depart. Many criminals are dangerous and will use violence if provoked but will quickly leave if you give them what they want.

At Home
    - Keep your windows and doors at home locked. Do not open the door to strangers nor keep valuables unsecured.
    - Read the newspaper and stay up to date on what is happening in your neighborhood and/or town.
    - Report strangers in your neighborhood or suspicious persons. Most victims see their attackers well before the crime but they do not take counsel of their fears by taking evasive action.
    - Keep emergency numbers taped by your home telephone.
    - Have contingency plans for home emergencies and identify a safe haven in your house where you can go to seek security while help arrives.

Driving
    - Avoid travelling alone, especially at night.
    - Be wary at stoplights, as they are frequent sites for car-jackings. Leave yourself room to maneuver if you see a threat developing, and frequently check mirrors and area.
    - Only park in secure parking areas that are lighted at night. Avoid leaving late, and if you see persons "hanging around" the parking lot or approaching you as you move toward your car, return to a secure area and request help.
    - When going to shopping malls, ATMs (cash-point machines), nightspots or other entertainment venues, be alert for young men loitering in the area, or for cars waiting as you leave. If you think you are being followed, seek a safe haven where you can expect to find help. This applies to ATM locations as well.
    - Keep car doors and windows locked. Put your bags on the floor of the car.
    - Do not get distracted while driving. Be alert and frequently check your mirror to see if you are being followed. Critical points include leaving the office, home, or a nightspot. If you suspect you are being followed, seek a safe haven. Pulling over to the side of the road in the dark to use your cell phone can also make you a target for car-jacking.
    - Avoid rural travel at night and attempt to travel in groups in rural areas during the day. Avoid stopping for gas or meals at isolated locations, and check to see if you are being followed when leaving. Never pick up hitchhikers.
    - Try to travel in groups, stay alert and locate possible centers of emergency assistance while you are in higher risk situations.

10. Sander

Sander Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    27 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt allemaal, ziet er duidelijk uit. Het is net wat Miri zegt, ik ben er zelf nog nooit geweest, maar door de verhalen die ik allemaal lees lijkt het nogal afschrikwekkend. Aan de andere kant worden er zoveel reizen aangeboden naar Brazilië dat het ook weer niet zo erg kan zijn...

Ik ga proberen er een mooi verhaal van te maken!

Nogmaals bedankt iedereen.

Sander

11. ritamasuriyagarjan@hotmail.com

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Sander je zegt .
    Dat het ook weer niet zo erg kan zijn...
    Da t de meeste mensen niets overkomt
    is geluk...
    Het is zoals maarten zegt.
    altijd achter voor en op zij kijken wie loopt er.
    Als je huis of app in wil kijken, of er niemand is die ook even mee wilt naar binnen.
    En s'avonds niet meer op straat.
    En dat is vooral lastig als je een hond heb want die moet nog zijn laatste rondje 1 voor met de hond en 1 erachter constant om kijken naar verdachte figuren.
    En als je dan eens opgehaald wordt om 's avonds bij iemand op bezoek te gaan moet je heel snel naar de auto
    want die kan niet te lang wachten.
    dat is te gevaarlijk..
    En dit is trouwens in recife..
    in boa viagem...
    Persoonlijk bij mij en dat is al meer dan 10 jaar geleden.
    Toen al ja
    is er van mij een horloge van m'n arm geroofd.
    Omdat ik met m'n duffe kop van het strand afkwam en nog van niets wist.
    Maar ondanks alles wilen wij altijd weer terug..
    En misschien zelfs voorgoed...
    Brasil is magies

12. gerardma@planet.nl

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is typisch, zoals ik al zei, ik heb in São-Paulo gewoond en gewoon de bus genomen en met de metro gereisd, s’avonds wezen stappen, inkopen op de markt gedaan etc, alles wat iedere Braziliaan ook zou doen. Ik woonde in een goede buurt in Zona Norte en heb mij eigenlijk nooit bedreigd gevoeld. Een kennis die daar ook woont, is vorige week beroofd toen hij de deur van zijn huis uit liep, weg GSM en weg portemonnee. Het was 19.00 uur ’s avonds.

Mijn chef is toen hij in São-Paulo woonde, in zijn eigen huis berooft en gegijzeld.

Nu woon ik Brasilia wat op mij overkomt als een rustige stad, maar toch gebeurt er wel degelijk iets, de directeur van het bedrijf waar ik voor werk is recentelijk ge-kidnapped en moest al zijn rekeningen leeg pinnen, en is daarna zonder kleding, zonder auto ergens aan de buitenrand van de stad achter gelaten.

Het gebeurt regelmatig dat er bussen met toeristen in Rio de Janeiro of in Recife overvallen worden, in São-Paulo worden soms complete flat gebouwen beroofd.

Wat mij opvalt, dat de Braziliaan in het dagelijks leven zich niet zo druk lijkt te maken, dit in tegenstelling tot wat Maarten schreef. Ik zie vaak mensen bij het verkeerslicht staan s’avonds laat met de raampjes open en de handtas op het dashbord.

Dit gebeurt in Brasilia en in São-Paulo.

Ik moet zeggen dat het mij ook niet (meer) bezig houdt, ik ga iedere dag naar werk toe met mijn notebook in mijn rugtas, soms ga ik met de auto of de metro, en leef het leven van alle dag.

Maar goed, er gaat geen dag voorbij zonder dat je met de realiteit geconfronteerd wordt, en dit is nog niets, zie hier:

Bron: http://noticias.correioweb.com.br/materias.php?id=2665260&sub=Distrito

04/03/2006
    20h16-Um casal de turistas ingleses foi furtado durante uma viagem de ônibus de Belo Horizonte para Brasília na madrugada deste sábado. Segundo informações da 3ª DP (Cruzeiro), George Michael Wells, 57 anos, contou que o dinheiro, cerca de US$ 2 mil, estava guardado em uma mochila, colocada no bagageiro do ônibus da Viação Penha. Quando o inglês e sua mulher chegaram em Brasília, neste sábado, por volta das 8h, viram a mochila aberta, sem um dos pacotes de dólares.

O turista informou que o autor do furto deve ter pego o dinheiro na madrugada, enquanto ele e a mulher estavam dormindo. George disse que conseguirá de volta metade do dinheiro que perdeu, pois tem um seguro para viagens com cobertura de até US$ 1 mil.

13. ritamasuriyagarjan@hotmail.com

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    en dan zonder boxer short.
    of slipje acherlaten.
    hahahahhaahha

14. sven.vantveer

sven.vantveer New Member

Lid geworden:
    6 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Gerard:

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ga met de trein naar mijn werk. Ook ik neem vaak mijn laptop in de mochila mee. Ik stop gewoon ´s avonds bij stoplichten en rijd met de ramen open. Ramen dicht is alleen maar gevaarlijk. Als ze je overvalle

15. shoppy

shoppy New Member

Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Wij hebben ook door de tunnel gelopen. Eigenlijk was dat alleen maar omdat we niet nogmaals de enorme klim wilde maken!!! Ik had kuiten als balonnen.

16. andremirella@hotmail.com

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ook wil ik nog ff reageren op de info over de onveiligheid hier op het forum.
    ik vond het af en toe niet leuk zo veel negatiefs er hier op het forum geschreven werd soms werd ik er bijna bang van. maar daardoor ben ik me wel heel bewust geweest tijdens de reis in brazilie van de criminaliteit.ik keek op en om en lette inderdaad meer op dan ik in griekenland zou doen.
    maarten van tilburg soms kon ik je wel wurgen op het forum door je soms "bangmakende"berichten maar nu bedank ik je er voor wand ondanks ik gelukkig geen rottigheid heb gehad heb je wel mijn ogen geopend dat ik echt voorzichtig moest zijn.
    (trouwens ons balkon in ponta negra was wel leeggeroofd snachts dat we op bed lagen hebben ze shirts ,strings schoenen en handoekken weg gekaapt)
    zo ik hoop dat je nu genoeg info bezit doeiiiiiiiii

17. hetlevenisleuk

hetlevenisleuk New Member

Lid geworden:
    4 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Reistips van de Nederlandse Ambassade in Brazilie

Brazilië is een groot land dat zeer in trek is bij Nederlanders. De laatste maanden is met name het toerisme naar de Noordoostelijke stranden explosief gestegen.
    Op dit moment geldt voor Brazilië geen reisadvies. Voor reisadviezen moge verwezen worden naar de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Net als elk ander land in de wereld wordt ook Brazilië geconfronteerd met problemen rond veiligheid en openbare orde van zowel haar eigen burgers als bezoekende toeristen. Veelal blijkt dat met enkele eenvoudige adviezen toeristen al een belangrijk aantal problemen kunnen voorkomen. Daarom worden hieronder, mede op grond van eigen ervaringen enkele reistips gegeven.

Probeer niet teveel en te opzichtig de toerist uit te hangen: ga niet de straat op met uw foto- of filmcamera om uw nek. Draag in drukke straten en winkelcentra uw eventuele rugzak op uw buik.
    Draag geen opvallende juwelen, of horloges.
    Maak kopieën van uw paspoort en andere belangrijke documenten (rijbewijs, creditcards etc.) en bewaar deze op een veilige plek.
    Wees voorzichtig bij de PIN-automaten, ga bij voorkeur overdag en met een medetoerist. Laat geen onbekenden meekijken bij het intikken van uw PIN-code en het gevraagde bedrag.
    Neem steeds het (nood)nummer van de Ambassade te Brasília en/of de Consulaten Generaal te São Paulo en Rio de Janeiro mee.
    Maak gebruik van officiële taxi’s.
    Reis bij voorkeur niet ’s-nachts. Hoewel de interlokale bussen goed zijn, zijn in sommige deelstaten de wegen slecht en een aantal wegen is berucht om hun “struikrovers”, die met name ’s-nachts actief zijn.
    Let goed op uw persoonlijke bezittingen bij het reizen in bus, trein of metro.
    Indien u bedreigd wordt door een gewapend (pistool of mes) persoon, bedenk dan dat uw leven meer waard is dan alles wat u bij zich draagt.
    Het is raadzaam een minimum-bedrag aan R$ 20 bij u te dragen. Bij een eventuele overval dient u een minimumbedrag van R$ 20 aan de overvaller te kunnen overhandigen.
    Vermijdt de favela’s (armewijken bij de steden).
    Accepteer geen geopende blikjes of flesjes drinken. Let op uw glas in discotheken. Neem tijdens een busreis geen fruit van medepassagiers aan.
    Houdt u verre van drugs. Op het gebruik, het in bezit hebben en de smokkel van drugs, ook soft drugs, staan zware straffen. Zorg dat er niemand met uw bagage kan rommelen, neem geen pakjes aan om mee te nemen zonder dat u weet en controleert wat er inzit.
    Houdt regelmatig het thuisfront op de hoogte van uw welzijn. Dit kan vrij eenvoudig via een internetcafé.
    Houdt er bij uitreis (luchthaven) rekening mee dat u luchthavenbelasting (USD 36) moet betalen.
    Nederlanders, die geboren zijn in Brazilië, en met een Nederlands paspoort zijn binnengereisd, moeten met een Braziliaans paspoort Brazilië verlaten.
    BRASÍLIA
    In Brasília kunt u met name ’s-avonds beter de buurt rond het busstation vermijden.

SÃO PAULO
    De onveiligste buurten in São Paulo zijn: Praça da República, Praça da Sé, Estação da Luz. Wees ´s-nachts voorzichtig waar u ook bent.

RIO de JANEIRO
    Autodiefstal en gewapende overvallen komen het meest voor in het zuidelijke deel van Rio de Janeiro (Flamengo, Botafogo, Copacabana, Ipanema, Leblon).

FORTALEZA, SALVADOR, PORTO SEGURO, RECIFE, BAHIA
    De steden aan de stranden in het Noordoosten van Brazilië zijn zeer populair. Met de groei van het toerisme is de onveiligheid toegenomen. Gewapende overvallen komen met name in Fortaleza voor, maar ook in de andere steden neemt het aantal overvallen toe. Wees voorzichtig met drankjes in discotheken.

MANAUS
    Toerisme naar Manaus neemt toe, met name vanwege de aangeboden eco-rondreizen. Ook hier geldt dat gewapende overvallen toenemen. Wees voorzichtig met drankjes in bar en discotheek.

Handige telefoonnummers:

BRASÍLIA Ambassade: (61) 3321.4769 / 8134.9384 (noodnummer)
    Polícia Militar 190
    Ambulance 192
    Brandweer 193

Honoraire Consulaten in ressort Brasília:

Belém Honorair Consulaat (91) 3255.3194 / 9981.9534
    Polícia Militar 190
    Ambulance 192
    Brandweer 193

Fortaleza Honorair Consulaat (85) 3461-2330 / 9989.1717
    Polícia Militar 190
    Ambulance 192
    Brandweer 193

Manaus
    Honorair Consulaat (92) 3622.1366 / 9981.3113
    Polícia Militar 190
    Ambulance 192
    Brandweer 193

Recife
    Honorair Consulaat (81) 3465.6704 / 8807.1001
    Polícia Militar 190
    Ambulance 192
    Brandweer 193

Salvador

Honorair Consulaat (71) 3241.3001 / 8813.7370
    Polícia Militar 190
    Ambulance 192
    Brandweer 193

SÃO PAULO Consulaat Generaal: (11) 3811.3300 / 8292.1180
    Polícia Militar 190
    Ambulance 192
    Brandweer 193

RIO DE JANEIRO Consulaat Generaal: (21) 2157.5400 / 9981.9314
    Polícia Militar 190
    Ambulance 192
    Brandweer 193

GEZONDHEIDSSITUATIE

Gele koorts Een vaccinatie tegen gele koorts wordt aangeraden. In sommige streken van Brazilië, zoals in de streek rond Brasília, is gele koorts endemisch. Reizigers uit Frans Guyana, Bolivia, Colombia, Ecuador, Peru en Venezuela zijn verplicht aan te tonen dat zijn tegen gele koorts ingeënt zijn.

Malaria
    Malaria wordt overgebracht door de malariamug. Het Amazone-gebied is ingedeeld in zone 3. Aangeraden wordt een insectenwerend middel te gebruiken en Mefloquine in te nemen.

Dengue
    Dengue wordt overgebracht door een mug. Tegen dengue bestaat geen vaccinatie, het is dan ook zaak dat u voorzorgsmaatregelen treft in de vorm van een insectenwerend middel. Symptonen lijken op griep (koorts, hoofdpijn, spierpijn). Incubatietijd circa 8 dagen.
    Dengue komt in vrijwel heel Brazilië voor.

Hantavirose
    Sedert enkele maanden is er in Brasília en omliggende gemeenten in het Federale District sprake van een uitbraak van een hantavirose epidemie. Ook in de naastgelegen staat Goiás woedt de ziekte.
    Het gaat om een door kleine knaagdieren (m.n. de bolomys lasiurus, ie de veldmuis) verspreide virusinfectie, waar geen antiserum tegen bestaat. De infectie zou in het gros van de gevallen geschieden via de luchtwegen, door inademing van stof met daarin deeltjes afkomstig van uitwerpselen van de knaagdieren. Voorzover bekend kan de ziekte echter niet door mensen of (huis) dieren worden doorgegeven.
    Naar alle waarschijnlijkheid hebben de in Brasília besmette personen de infectie opgelopen tijdens bezoeken aan het binnenland rondom Brasília.
    De incubatietijd bedraagt 4 tot 42 dagen, de symptonen lijken op die van griep of longontsteking: (koorts, misselijkheid, spierpijn en kortademigheid). Alleen door een bloedonderzoek kan met zekerheid worden vastgesteld of het inderdaad om een infectie van hantavirose gaat. Een hantavirose infectie kan dodelijk zijn, en de ziekte heeft inmiddels in Brasilia al 10 dodelijke slachtoffers geëist.
    De regering is inmiddels een grootscheepse publiciteitscampagne begonnen, die de mensen oproept door het opruimen van etensresten en huisvuil, wilde muizen en ratten geen kans te geven.

Bilharziasis (Schistosomiasis)
    Infectie met parasitair in de bloedvaten levende zuigwormen. Kan grote schade aan blaas darmen en lever veroorzaken. Bilharziasis kan worden opgelopen in zoet stilstaand water, bijvoorbeeld in zoetwater meren.

Aangeraden wordt bij voorkeur flessenwater te drinken. Vlees en vis dienen goed gebakken of gekookt te worden.

Het is belangrijk een goede reisverzekering af te sluiten. De privé-ziekenhuizen eisen in de meeste gevallen dat u een waarborg betaald bij binnenkomst.

Drugs
    Op gebruik en bezit van alle soorten drugs staan zware straffen (tot 2 jaar) om maar niet te spreken van handel in drugs (3 tot 15 jaar).
    De gevangenissen zijn niet te vergelijken met die in Nederland. Er bestaat geen uitleveringsverdrag tussen Nederland en Brazilië, zodat u uw gehele straf in Brazilië dient uit te zitten.

Sextoerisme
    Brazilië heeft een wet uitgevaardigd, waarbij sextoerisme verboden wordt en bestraft met gevangenisstraf (m.n. als het gaat om minderjarige kinderen).

Voor nadere informatie over reisdocumenten, gezondheidssituatie e.d. kunt u zich informeren bij het Consulaat-Generaal van Brazilië te Rotterdam: cgbrartd@worldonline.com of telefoon 010 – 4119656.

Aan de hierboven aangeboden informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
    http://www.embaixada-holanda.org.br/ned.php

18. sven.vantveer

sven.vantveer New Member

Lid geworden:
    6 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @miri

Maarten zegt niet meer dan dat hij ook zou zeggen tegen iemand die midden in de nacht een wandeling in de Bijlmer wil gaan maken.

Ik zeg: "ik stop ´s nachts voor de stoplichten". Ik weet echter waar ik rijd, en kom liever niet in buurten waar

19. gerardma@planet.nl

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk ook wel Maarten wel gelijk heeft, ik ben al lang niet meer in Rio de Janeiro geweest, dus ik kan er eigenlijk geen oordeel over vellen.

Ik denk ook dat het een persoonlijk iets is, Maarten rijdt geen auto in Rio de Janeiro (heb ik begrepen), Sven op zijn beurt wel, ik rij ook auto ook toen ik in São-Paulo woonde, en als ik op vakantie ga, ga ik ook met de auto.

Ik ben mij wel bewust van de eventuele onveiligheid, maar ik laat het niet mijn leven beheersen, dat doet de Braziliaan ook niet. Anders heb je geen leven hier.

Ik denk dat je er een balans in moet zien te vinden, enige voorzichtigheid is soms wel geboden. Degenen die hier wonen, zijn misschien onbewust wel wat oplettender.

Goed, degenen die in Brazilie op vakantie zijn, daar is vaak vanaf 100 meter afstand al van te zien dat ze hier op vakantie zijn, men gedraagt zich kennelijk toch anders.
    Ik weet niet wat het is, het boevenvolk ziet dat ook.

Wat ik persoonlijk heb ondervonden is dat ik veel meer aandacht trok toen ik hier op vakantie was, dan nu, nu ik in Brazilie woon.

Je verstaat iedereen om je heen, dat scheelt al de helft volgens mij.

Dat neemt niet weg dat je ogen kunt sluiten voor de realiteit, ook de braziliaan wordt overvallen, vermoord en beroofd.

20. andremirella@hotmail.com

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    sven ik geef ook toe dat ik nu na mijn reis veel gehad heb aan maarten zijn info.
    maar de voorpret werd soms wat onderdrukt door mijn angst gevoelens.

tijdens carnaval was ik ook een keer niet helemaal op mijn gemak over een groep jongens bleek dat ze het alleen maar over mijn lengte en blonde haar hadden. dus inderdaad de taal spreken kan handig zijn.of neem iemand mee die het spreekt hihihi

Deel Deze Pagina