Varen Kroatie / Istrie

Discussie in 'Kroatië' gestart door martijn75, 28 sep 2008.

1. martijn75

martijn75 New Member

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Wij zijn van plan om in juli 2009 naar Camping Bi Village, Fazana (Istrie) Kroatie te gaan en een rubberboot met 25pk mee te nemen.

Weet iemand of ik hier vaarbewijs 2 voor nodig heb, of is vaarbewijs 1 voldoende? Wordt er veel gecontroleerd op vaarbewijzen en overige documenten? Ik lees tegenstrijdige berichten namelijk. Enkele vakantiegangers zijn van mening dat vaarbewijs 1 voldoende is maar op de website van de ANWB staat duidelijk dat je een ICC (internationaal vaarbewijs) geldig voor kustwateren nodig hebt en dat is toch echt vaarbewijs 2!

Wie heeft ervaring met varen in Kroatie?

anwb.nl
    Welke vaardocumenten moet u als Nederlandse schipper kunnen overleggen in Kroatië?

ICC
    Ja
    Geldig voor kustwateren

ICP
    Ja

Bemanningslijst
    Ja

Watersportverzekering
    Ja
    Een engelstalige verklaring dat u verzekerd bent is verplicht. Zie ook het verzekeringsadvies hieronder.

Btw bewijs
    Ja
    Niet nodig voor Kroatië zelf, maar wel bij terugkomst in de EU!

Aanvullende regels
    Voor Kroatië is een vaarvergunning verplicht. De vaarvergunning is te koop bij de havenmeester.

Verzekeringsadvies
    Vanwege het financiële risico is ten minste een WA-verzekering aan te raden. Of nog beter: een volledig cascoverzekering, want het is niet zeker of andere schepen in het buitenland ook WA-verzekerd zijn. Een cascoverzekering keert ook schade aan uw schip uit. Bovendien neemt de verzekeraar u werk uit handen om schade op de tegenpartij te verhalen.

http://www.anwb.nl/watersport/vaardocumenten-buitenland,/vaardocumenten-voor-het-buit
    enland/Kroati-.html

2. Glenn.beuselinck

Glenn.beuselinck New Member

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    U hebt het volgende nodig:
    -Algemeen of internationaal vaarbewijs, heb je deze niet dan kun je er eentje ter plaatse kopen, deze laatste is niet geldig bij ons.
    -Verzekering
    -Bemanningslijst moet men daar invullen
    -Vlaggebrief of identificatiedocument van de boot
    -Veiligheidsinventaris
    Voor de rest niets anders nodig voor de kroaten is het enkel te doen om de inkomsten :)

3. annemarie92

annemarie92 New Member

Lid geworden:
    6 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo, vaarbewijs 1 wordt over het algemeen geaccepteert maar het is wel handig om vaarbewijs 2 te hebben. Verder heb je een internationale verzekeringsbewijs nodig. De boot moet een anker hebben met 50 meter ankerlijn. Reddingsvesten voor elke opvarende, een brandblusser. Zie ook www.going2croatia.com

4. adsl641417

adsl641417 New Member

Lid geworden:
    25 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Kan iemand mij vertellen wat de ligplaats kosten zijn per jaar in de omgeving van Biograd na Moru
    voor een boot van 13,5 a 14,50m Alvast bedankt voor reacties

5. martijn75

martijn75 New Member

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt Annemarie, maar "wordt over het algemeen geaccepteerd" is voor mij toch iets teveel risico. Straks heb ik voor niets 2 dagen een trailertje achter de auto. Ik ga mn VBA gewoon maar halen. VB1+VBA = VB2

Voor 65 euro kun je examen doen, inschrijven en beschikbare data op www.vamex.nl

Mijn buurman gaat ook naar Kroatie trouwens, met een 3 meter rubberbootje met 6 pk. Hij denkt gewoon te kunnen varen, maar ik betwijfel het. Iemand ervaring met een 6 pk (geen snelle motorboot dus)?

6. henk.de.laat

henk.de.laat New Member

Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil in de zomervakantie varen voor de kust van Kroatië met een rubberboot van 3 mtr en een bb motor van 4,5 PK.
    Heb ik een vaarbewijs nodig ?

7. v.mispelaere

v.mispelaere New Member

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Een beetje een laatijdig bericht. Vorig jaar gevaren met een licht motorbootje met 6 pk.
    Hier doen ze niet moeilijk over. Als je echter ver uit de kust vaart of in de nationale parken dan is dat iets anders.
    Er varen 1000 van die rubberbootjes rond en ik denk eerlijk niet dat die papieren bijhebben.

8. knijper@msn.com

knijper@msn.com New Member

Lid geworden:
    6 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    volgens de anwb watersport
    mag je varen zonder vaarbewijs of icc
    als de boot maar kleiner is dan 3.00 meter
    en je vermogen lager is dan 5 pk dus 4 pk
    dan mag je gewoon gaan varen .
    jammer dan 9,9 thuis en 4 pk mee,

9. anous

anous New Member

Lid geworden:
    7 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    officieel ben je verplicht als je boot harder gaat dan 20 km/u een 'sticker' te halen.
    en idd internationaal verzekeringsbewijs heb je nodig. evenals vaarbewijs 1 en 2 en icc!!!!

op de vraag mag je varen bij bi-village: ja mag, maar je moet minimaal 300meter afstand houden van het natuurgebied/eilandengroep! in praktijk houd dat in dat je weinig leuks hebt om te varen!
    ps neem niet het risico om eigenwijs te doen...kost je een hoop geld

10. herik017@orange.nl

herik017@orange.nl New Member

Lid geworden:
    13 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat je 300 meter uit de kust van de Brijuni eilanden moet blijven klopt maar er zijn nog meer eilandjes waar je gewoon naar toe mag! Ook kan je de kust een beetje afstuinen, da's hartstikke mooi!

11. anous

anous New Member

Lid geworden:
    7 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    ja wel mooi maar als je echt naar dorpjes ed wil varen heb je dr minder aan....

dat is mede de reden dat wij dit jaar weer richting Rovinj gaan.
    mooie omgeving met eilandjes waar je naartoe mag varen. en genoeg dorpjes waar je naartoe kan varen en aan kan meren om ff rond te lopen

12. Y van Ginkel

Y van Ginkel New Member

Lid geworden:
    13 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij zijn de laatste twee jaar in Medulin (Istrie)geweest,hebben een rubberboot van 3.60 en 20 pk. Hebben alleen vaarbewijs 1, we moeten daar terplaatse een sticker kopen en een verzekering afnemen.(is voor een heel jaar) Totaal onge.80 euro.Maar is de centjes waard want je kan daar leuk varen.

13. schoon

schoon New Member

Lid geworden:
    15 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu schijnt er bij Porec een buro te zitten waar je vignet moet kopen voor €100 ofzo. klopt dat en waar is dat voor.

14. anous

anous New Member

Lid geworden:
    7 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    waar haal je die info weg??
    afgelopen jaar hebben wij gewoon in het haventje van novigrad een vignet gekocht..........en die was echt geen 100 euro

15. schoon

schoon New Member

Lid geworden:
    15 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    waar is dat vignet dan voor?
    En hoe duur??
    Ik heb het van horen zeggen. Daarom check ik hier maar eens.

16. f.brouwer15

f.brouwer15 New Member

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt helemaal, in Porec zit het havenkantoor en daar kun je een vignet voor je boot halen.
    Wat het nu precies koste heb ik niet paraat, ik dacht iets van 70 euro?

Frits

17. anous

anous New Member

Lid geworden:
    7 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    zonder sticker mag je niet varen met een boot die harder dan 20 km/u kan.......

idd kost ergens tussen de 60 en 70 euro

18. frankdaan@hotmail.com

Lid geworden:
    17 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    De prijs van de sticker hangt af van de lengte en het vermogen van je boot. Vorig jaar was dit voor ons ongeveer 50 euro, nu met onze nieuwe boot zal het ongeveer 100 euro. Je moet vaarbewijs 2 hebben omdat het kustwater is. Het is inderdaad zo dat je met vaarbewijs 1 de sticker eventueel wel kan krijgen. maar vergeet niet dat als er iets gebeurd je niet verzekerd bent. Je verzekering keert namelijk niet uit omdat je niet in het bezit bent van de goede papieren.

19. jansen

jansen New Member

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    moet je in kroatie ook de kroatische/nederlandse vlag voeren en een hoorn hebben ? met een rubberboot/25 pk ?

20. anous

anous New Member

Lid geworden:
    7 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    vlag is niet verplicht geloof ik. wel een registratie nr op je rubberboot!
    een hoorn...tja das ook voor je eigen veiligheid he..bij bijv snel opkomende mist.
    wij hebben gewoon zon eenvoudig klein dingetje voor geval van nood.
    (rubberboot met 20pk)

Deel Deze Pagina