Vakantiehuis in Brazilie

Discussie in 'Brazilië' gestart door farid_kabbaj, 6 jul 2008.

1. farid_kabbaj

farid_kabbaj New Member

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Op het forum staan veel draadjes over het kopen van een woonhuis in Brazilië. Ik ben echter op zoek naar een vakantiehuis (eerste stap) waardoor er wat specifieke haken en ogen aan zitten. Zo ben je maar een week of 6 per jaar aanwezig.

- Hoe zorg je ervoor dat alles netjes blijft?
    - Moet je een condo/appartement nemen (lijkt me niet zo erg leuk) of kun je een huis aan het strand kopen en een huishoudster o.i.d. inhuren (lijkt me wat meer werk -> hoe vind je iemand die je kunt vertrouwen)?
    - Welke regio is handig? Momenteel vliegt ArkeFly op Natal maar als zij stoppen wordt het een moeilijk verhaal om je huis te bereiken.
    - Pipa vind ik erg leuk maar ik vind de prijzen daar erg hoog. En er zijn haast geen huizen aan het strand/ met een mooi uitzicht over zee. Ik heb dus het idee dat er in de buurt van Natal wel andere leuke dorpjes zijn die in opkomst zijn -> tips iemand?
    - Hoe makkelijk is het om een vakantiehuis in Brazilië te verhuren aan toeristen?
    - Wat denken jullie trouwens van de Braziliaanse economie? Als de kredietcrises overslaat naar emerging markets heb je binnenkort meer huis voor je Euro's.

Al met al een flinke lijst vragen -> ik ben erg benieuwd wat jullie vinden. Alvast bedankt!

2. F�lix

F�lix New Member

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Farid, Als je maar 6 weken per jaar van het huis gebruik gaat maken zal het plezier dat je ervan zult hebben geen millimeter opwegen tegen de kopzorgen waar het voor zal zorgen.

3. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar is die hele "Time-Sharing" heisa gebleven ?
    Een jaar of 15 geleden zou dat het hier helemaal maken.
    Ja zou/kon dan je krot tegen een kasteeltje in Frankrijk kunnen huren of uitwisselen.

Hoorde trouwens gisteren dat 2 jonge nichtjes van ons hun appartement a/d SSA - Barra Avenida dit jaar verhuurd hadden tijdens Carnaval. Goede prijs.
    Na oplevering (5 dagen) bleek alles echter compleet verwoest te zijn, en/of gestolen.
    Ze moeten het nu 10 jaar normaal verhuren om uit de schade te komen.

4. farid_kabbaj

farid_kabbaj New Member

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie het als een eerste stap richting een vertrek naar Brazilië. Jammer genoeg zit je dan toch aan de Nederlandse vakanties vast - in mijn geval kan ik dan ongeveer 6 weken weg:-(

5. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Persoonlijk zie ik dit niet zo zitten.
    Het "op Astand Verrijken".
    Blijf op je gat zitten (in Nederland) en het geld stroomd binnen vanuit Brazilie.
    Je bent mini/macro, geen Parish Hilton, en je hebt alleen maar de back-up van een tuinjongen en/of een werkster.
    Het maakt mij verder weinig uit, iedereen stort zich maar z'n eigen afgrond in.

6. F�lix

F�lix New Member

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Farid, volgens mij kan er, als je er goed over nadenkt, geen sprake van een dilemma zijn, je moet het gewoon niet doen. Leuk om over te dromen, vervelend om over wakker te moeten liggen. Kijk tijdens je vakanties goed rond en beslis pas wanneer je tegen je pensioen aanzit. Misschien ligt Las Palmas, Mindelo, Beuningen of Freudenstadt dan om de een of andere reden veel voor de hand. Nu een huis kopen betekent meteen dat je je vrijheid kwijtraakt, je MOET er dan wel ieder jaar heen en dan kun je lekker 6 weken besteden aan het oplossen van inbraak, het lekke dak, de schimmel in de meubels, een of meerdere processen bij de Justiça do Trabalho, al of niet vermeende schulden bij de fiscus, een caseiro die claimt er te wonen, etc. etc. etc.

7. paulgroenland

paulgroenland New Member

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Farid,

Je kunt eens kijken (met de tip van Sponzoo) op de site van Xurupita.com Nederlandse eigenaar.
    Alleen niet in de buurt van Natal maar Porto seguro/Arraial, dus wel overstappen om er te komen. Ik woon hier en werk voor een makelaar. Ik kan je wel wat info opsturen als je interesse hebt. Plaatsdan je e-mail gegevens.

Groeten

Paul

8. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als de trollen nou eindelijk eens oprotten, dan kunnen we ons misschien even met de vraag van farid bezighouden.

gaat ie:

@Farid:

De eerste vraag is: is investeren in Brazilie op dit moment verstandig ?
    In de eerste plaats, de huizenprijzen zijn op veel plaatsen al gigantisch opgedreven, met name door gringo´s. Het gaat in veel gevallen dezelfde kant op als Spanje.
    In de tweede plaats: de economie. Het is zo langzamerhand wel duidelijk dat er een werelcrisis aan zit te komen, dus zekerheid over rentabiliteit van de investering is er niet.

Een condo is zeker aan te raden, in verband met de veiligheid enzo. Een vrijstaand huis lijkt mij leuker dan een apartement, maar ook dat kan best een condo zijn.
    Als je niet verhuurt, heb je ook geen huishoudster nodig. Alles flink op slot en de bewaking vragen een oogje in het zeil te houden.
    Verhuren zou ik nooit doen. In de eerste plaats zijn huurders niet zuinig op jouw bezit, in de tweede plaats moet je iemand hebben die de sleutels heeft, de huur int enz en dat kost je zeker 10%.

Het is trouwens best lastig, op afstand. Zonder Braziliaanse bankrekening kan je niks betalen (gas, condo, licht, water, IPTU) en als je maar 6 weken gaat is het niet leuk om eerst alles te moeten laten heraansluiten (+ boete), het huis totaal ontsmetten (en kakkerlakvrij te maken) en de eventuele tuin van oerwoud te ontdoen.

In jouw geval is mijn advies: niets kopen tenzij je de plek van je dromen tegenkomt die je echt niet kan laten liggen.
    Benut je vakanties om elders rustig rond te kijken. Bedenk dat hier wonen, het hele jaar door, heel wat anders is dan 6 weken vakantie.
    Brazilie is heel wat groter en gevarieerder dan alleen de kust van het Noord-Oosten.
    Zoek naar een klimaat dat je goed bevalt, in een gebied dat niet al te afgelegen is (je moet wel wat voorzieningen bij de hand hebben).
    Staar je niet blind op de bereikbaarheid vanuit Nederland. Dat doe je waarschijnlijk maar een enkele keer, vanwege de kosten enzo.

9. farid_kabbaj

farid_kabbaj New Member

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Huizenprijzen zijn momenteel inderdaad erg hoog voor Braziliaanse begrippen. Door de kredietcrises zou hier nog wel eens verandering in kunnen komen.

Ook heb ik het gevoel dat de echt hoge prijzen zich concentreren op een aantal toeristische plekken maar dat in de buurt nog veel mogelijk is. Zo was ik kort geleden in Baia Formosa waar nog volop mogelijkheden zijn (prachtige stranden trouwens).

Voor een vakantiehuis is bereikbaarheid trouwens wel belangrijk. Een tocht van 12 uur is te vergelijken met een rit naar Frankrijk (waar veel mensen een vakantiehuis hebben) en dat kun je voor 1 of 2 weken doen. Als je in Brazilië nog interne vluchten etc moet nemen wordt het al snel een gebed zonder eind.

10. farid_kabbaj

farid_kabbaj New Member

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    By the way, ik heb wel eens een huis in Brazilië gehuurd via homelidays.com. Dat ging prima - leuk huis aan het strand, huishoudster die de boel netjes houd en lekker kookt.

http://www.homelidays.com/EN-Holidays-Rental/110_Search/SearchList.asp?MODEAFFICHAGE=NONE&TYPE=&NBPERSONNES=&ADR_PAYS=BR&ADR_LOCALISATION=-&noregion=Not+available&IDX_LOCALISATION=0&DESTINATION=&JOURDEBUT=&MOISANNEEDEBUT=&JOURFIN=&MOISANNEEFIN=&PK=

11. marcpeleman

marcpeleman New Member

Lid geworden:
    25 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Of je moet een huis/appartement kopen in een resort. Alles wordt geregeld en opgepast. Je trekt er zelf in wanneer het jou past

12. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Farid,

Je kan ook goed de zoekfunctie gebruiken om in dit forum naar informatie over dit onderwerp te zoeken. Er is al best vaak hier over geschreven. Punten die je dan terug ziet komen zijn hierboven opgesomd door collega's.

Verder zijn er rare regels m.b.t. bezit dicht bij het strand. Tot 40 meter of zo, mag je het niet bezitten.

Tevens aan de kust is een probleem dat zee-vocht je wanden opvreet. Je kan het om het jaar opnieuw verven, anders heb je witte muren met die van die grauwe vochtplekken.

In de buurt van Genipabu heb ik huizen in de zee zien vallen omdat de zee de kust afknabbelt. Volgens mij kan dit ook in Arreal d'Ajuda en Canoa Quebrada gebeuren.

Vaak komt het voor dat een woning ineens niet van de degene is, die zegt dat het van hem is. Of er staat nog een schuld op.

Het probleem blijft ook er heen vliegen. Ik heb in het verleden ineens mooie vluchtroutes opgeheven zien worden. Bijv. direct naar Salvador of Porto Seguro met Arkefly. Dan ben je dus overgeleverd aan dure maatschappijen als TAP. Toevallig weet ik dat je een baby-tje hebt. Met zijn drieen vliegen gaat dan aardig duur worden. Moet je heel wat verhuren wil je die vliegkosten weer goedmaken.

Bij de aankoop van onroerend goed zullen ze Gringo's altijd proberen een pootje te lichten. Zorg dus dat je iemand lokaal hebt, die voor je kan onderhandelen.

Over het algemeen is speculerend investeren is in Brazilie voornamelijk gokken.

In de jaren negentig heeft de regering getracht alle banktegoeden van particulieren te bemachtigen om inflatie te bestrijden. Het blijft een bananenrepubliek.

Zaken doen in Brazilie vereist een lokale bankrekening, daar is moeilijk aan te komen. Papiertje dit en dat bureaucratie. Het lijkt net of ze je niet als klant willen.

Denk ook aan zaken als schilders, loodgieters, schoonmakers die ineens niet komen opdagen of een slechte job afleveren. Je lakens of mobielje meenemen.

Het is maar waar je zin in hebt tijdens je 6 weken vrij. Als je huurt zit je lekker in de zee met je familie en kan je in de namiddag met een gerust hart met een houten hamertje op je carangueju (krab) lopen hakken. I.p.v. aan 20 touwtjes te trekken.

Ik zou eerst een paar seizoenen gaan huren. Dat kost niet veel en heb je alle rompslomp niet. En hoor dan lokaal de ''succesverhalen'' van de Gringos die de stap in jou geliefde dorp hebben gewaagd.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen.

Groet,

T2

13. farid_kabbaj

farid_kabbaj New Member

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    T2,

Ik heb inderdaad al heel wat tijd op dit forum doorgebracht met het bekijken van alle pros/cons van het kopen van een huis in Brazilië - erg goede informatie trouwens! Het is echter meestal vanuit het perspectief van iemand die daar full time gaat zitten. Ik ben op zoek naar een vakantiehuis om een week of 6 per jaar lekker met de familie/vrienden te zitten (en als ik daar door verhuur break even mee kan spelen is het ideaal).

Voor zover ik het kan inschatten is de timing erg belangrijk. Prijzen zijn erg omhoog gegaan maar de rek lijkt er nu een beetje uit te zijn. De komende 1 a 2 jaar zullen we zien of de Braziliaanse economie en huizenmarkt zo sterk blijven. Als er een dip komt, zoals bijvoorbeeld in de VS, ga ik de stap zeker wagen. Zo niet, dan is het waarschijnlijk slimmer om op een aantal verschillende plekken eens een huisje huren en me wat beter oriënteren. Tenzij ik natuurlijk mijn droomhuis tegen kom maar dan moet de ratio wijken voor de droom:)

In ieder geval probeer ik zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen. Ik hoopte dat er op dit forum mensen zijn die een vakantiehuis hebben in Brazilië en wat goede tips hadden omtrent het beheer, verhuur etc.

14. F�lix

F�lix New Member

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Farid, als je al succesverhalen zult horen, dan worden die zonder uitzondering verteld door personen die zelf in de verhuur en verkoop werkzaam zijn. M.a.w. de goede tips omtrent beheer, verhuur etc. worden niet zelden door direct in de verkoop geïnteresseerden gegeven. Gebruik daarom je eigen gezonde verstand.

15. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Farid:
    Beheer en verhuur als vakantiehuis is goed te doen als je een lokaal makelaarskantoor inschakelt.
    Volgens mij doen veel mensen dat, zoveel, dat ik me afvraag of je ooit uit de kosten komt.
    Met de sterk stijgende olieprijzen kan het niet anders

16. F�lix

F�lix New Member

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten, over het prikkie gesproken. Dikwijls wint zo'n huis wel in waarde maar is er niemand te vinden die de waarde ook wil betalen. Dan staat het jaren leeg of gaat uiteindelijk voor een veel mindere prijs van de hand. Ik zie dit eigenlijk voortdurend gebeuren. Een apartamento is bv. X waard, daar zijn dan velen het over eens, maar vind maar eens iemand die die X in jouw hand stopt.

17. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Felix:
    Precies wat ik elke keer roep. Huizen staan hier vaak jarenlang te koop, en op den duur moet de prijs dan wel omlaag.
    Of er moet een gek komen die een paar ton op tafel werpt.
    Hier (Petropolis) staan gewoon veel huizen te koop, duidelijk meer d

18. arno@graansilo.nl

arno@graansilo.nl New Member

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, valt me ook op, vrijwel iedere Braziliaan die huis wil kopen stelt een ruil voor met zijn huidige huis of wil andere have of goed inbrengen. Van auto's tot landbouwmachines en koeien. Dat van die schoonmoeder is nieuw voor mij maar wellicht een nieuwe trend. Overigens geloof ik niet dat er veel over de prijs te onderhandelen valt en zeker niet de helft. Heb diverse malen onder vraagprijs geboden (a vista!) en nog nooit is hier iemand op ingegaan.

19. farid_kabbaj

farid_kabbaj New Member

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het idee dat maar een klein aantal van de verkopers echt van zijn huis af wil. Vaak gehoord dat mensen hun huis te koop zetten voor de hoofdprijs (ook Nederlanders in Brazilië) voor het geval ze een gek vinden die het ervoor betaald.

20. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Arno:
    Die schoonmoeder was een grapje, natuurlijk.

Als de verkoper financieel goed zit, wilen ze uiteraard niet onder de door henzelf bedachte prijs. Ik heb me wel eens afgevraagd waarop de onroerend goedprijzn hier eigenlijk gebaseerd zijn. Meer op

Deel Deze Pagina