typische zaken in Brazili� (drank, kledij, huizen, eten, enz..)

Discussie in 'Brazilië' gestart door kristofvandeweghe, 27 jan 2009.

1. kristofvandeweghe

kristofvandeweghe New Member

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo,

Hier ben ik nogmaals met een vraagje.

Welke typische braziliaanse dranken, kledij, huizen, eten, enz... heb je daar?

bedankt
    kristof van de weghe

2. sven

sven New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dranken
    - Cachaça
    - Caipirinha

Kledij
    - slippers
    - bikinis

Eten
    - Zwarte bonen
    - acarajé
    - Moqueca
    - Buchada de Bode
    - Dobradinha

Huizen
    - Van steen

3. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Eten: hasjee in Itapuã, sinds kort.
    Kleding: bikini, Sven? Probeer eens een Bermuda, zit niet zo strak

4. obrasileiro

obrasileiro New Member

Lid geworden:
    24 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Eten: biefstuk met brood, ommelet, friet met sateh saus, kroketten, bami schotels, bami-rollen,nassi-rollen, heineken bier, allemaal bij de sateh hut in Fortaleza.

Verder Hamburgers bij een hele goeie franchising keten, iets van Donalds of Wimpie, plus heerlijke pizza's bij de Pizza hut. Verder heerlijk Mexicaans bij Applebee's en als je van veel houdt heb je 'Thank God It's Friday'in elke grote plaats en lekkere broodjes bij Subway. Habibs is ook niet verkeerd hoor.

5. Maarten van Tilburg

Maarten van Tilburg New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Aan dranken wil ik toevoegen: de vele vruchtensappen (suco).
    Vers geperst het lekkerst, op bijna elke straathoek. Wel suiker toevoegen, de meeste zijn behoorlijk zuur zonder.

Cachaça heb je in vele soorten, van het allergoedkoopste vuurwater tot en met op vat gerijpte lekkernij.

Kledij weet ik weinig van. De gemiddelde Braziliaan gelukkig ook. Slippers heb ik altijd een belediging voor de mensheid gevonden, evenals die bermuda´s. Verder valt mij op hoevelen toch elke keer weer in voetbalshirts rondlopen, ofwel van hun eigen club ofwel van het nationale elftal, met een nummer en een naam op de rug.

Eten bestaat uit een stuk vlees (bij voorkeur rundvlees) of kip met rijst en zwarte bonen er bij, eventueel wat groenten en aardappelen (of frietjes). Meestal zonder enige peper of andere scherpere dingen, zelfs paprika is voor een aantal Brazilianen al teveel.
    Bahia is wat uitgebreider, vooral met schotels met vis, garnalen, krab en zeevruchten. Meestal met palmolie, wat een geprononceerde smaak heeft.
    Typische groenten zijn b.v. de gekookte pompoen, jiló (behoorlijk bitter) en aipim (gekookte maniok).
    Farofa (gebakken maniok, meestal met wat ei en ui) krijg je vaak als bijgerecht.
    Natuurlijk vooral niet vergeten de churasco (de bbq) en de rodizio (ook bbq, maar dan komen ze met de spiesen langs, zoveel als je opkan).

Typisch restaurant is de kilo, waar je zelf uitzoekt en opschept en per gewicht betaalt). Goedkoop en soms heel goed.

Typische Braziliaanse huizen ken ik niet. Architectonisch stelt het vaak niet veel voor, tenzij van Niemeijer en volgelingen. Oudere gebouwen doen meestal (sterk) Portugees aan, maar dan zonder de tegeltjes aan de buitenkant.
    Typisch (aan de binnenkant) is de bijkeuken met aparte toilet, wat bij nader inzien het verblijf van het inwonende dienstmeisje bleek te zijn (dependencia) en het totale gebrek aan isolatie. En geen verwarming, natuurlijk, pech als het koud is. Wel airco, vaak, of een fan aan het plafond (die vervaarlijk schommelt).
    De TV staat vrijwel gegarandeerd in de slaapkamer(s), niet in de woonkamer want daar kom je alleen als je gasten hebt.
    In de arme buurten is het anders, naturlijk, daar heb je maar 1 kamer.

6. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten, 2 dingen
    - uit nieuwsgierigheid: wat draag jij bij 30+ als het geen Bermuda mag zijn? Zeg niet "Bikini"
    - architectuur, trek eens een vergelijking met Nederlandse bouw, VINEX, volkshuisvesting. Ik vind de architectuur hier veel gevarieerder en mooier dan in Nederland. Een paar maanden terug stond er een groot artikel in de NYT over de experimentele Nederlandse architectuur, wat er niet bij stond dat geen enkele gemeente/ provincie het toe staat. "Boven het maaiveld" etc.

7. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    "examining the growing suburban “grayness” of the Dutch landscape" Nederlandse uitspraak overigens, maar hier het hele artikel http://www.nytimes.com/2008/06/08/magazine/08mvrdv-t.html?pagewanted=1&_r=1&ei=5070&en=313341df56c55600&ex=1213588800&emc=eta1

8. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    over originaliteit van Braziliaanse oudere architectuur: wie kan een vergelijking maken tussen Pelourinho en bv. het Portugese Évora? behalve de kleurtjes lijkt het mij inderdaad vrijwel gelijk

9. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @Barend:
    Ik draag gewoon (lange) broeken. Daar kom je tenminste openbare gebouwen mee binnen, met bermuda´s niet (altijd). Ik zal het maar eerlijk zeggen, ik ben ouderwets, ik draag ook colbertjes, niet omdat het netjes is ofzo, maar gewoon omdat er vee

10. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    klopt Maarten, Rotterdam was ook het enigste dat me te binnen schoot. Mijn vrouw keek heel triest toen we op een mooie zomerdag met 15 graden en regen met de trein door Amsterdam ZO schoven. was ook voor het laatst.
    Niemeyer is nu ook niet echt meer goed onderhouden, al die gaten in het dak van de kathedraal van Brasilia.
    Verder; een pouchette (spelling???) mag echt wel, met Bermuda, doch dient over de schouder gedragen te worden, en niet om de heup.

11. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @Barend:
    Ik ben maar 1 keer in Evora geweest, dat is die stad met als voornaamste bezienswaardigheid een Romeinse tempel (?). Dat heeft Pelorinho dus niet.

Ik ben vele malen in Lissabon geweest, en Porto en Braga. De huizen (en met name de kerken) van

12. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    en dan deze, sorry kan het niet laten de sluikreclame: maar dit is tock werkelijk iets wat je als Nederlander écht niet kent? Al dat hout, marmer en graniet, perfect voor de bedoelde omgeving gebouwd? http://www.bahiabeach.net/property.html?property=22&locale=en
    Ik vind dat echt prachtig. Simpel maar extreem effectief

13. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken Évora alleen van foto´s, de layout en de gebouwen leken mij op Pelourinho, maar dan zonder de kleurtjes.

14. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja, het paleis van Lula moest ook dringend gerepareerd worden aan alle kanten.
    Brasilia is mooi, ik moet het eerlijk zeggen, maar het is misschien toch ook wel haastwerk geweest. Of misschien... vrijwel zeker.
    Zo´n groot project in 5 jaar van de grond trekken, het blijft een kunststukje.

15. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn buiten Brasilia ook wel een paar mooie bouwwerken te bewonderen, ook van Niemeijer (die overigens nog steeds leeft, en werkt, o.a met een project hier in Petropolis) maar ik blijf er bij dat Brasilia een plaats is waar je als toerist eigenlijk heen moet.
    Alleen niet te lang, want je krijgt het rare gevoel dat je een miertje bent.

Helaas is het zo dat Brazilie heel weinig echt oude gebouwen kent. Het is niet anders.

16. sjors67@gmail.com

sjors67@gmail.com New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Barend, ik zou wel eens willen weten welke architectuur jij hier zo veel gevarieerder en mooier vindt in vergelijking met NL Vinex. Dan hebben we het dus over de catagorie volkshuisvesting (niet sjieke huizen van rijke stinkerds). Waar woon je, of welke stad bedoel je?

17. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    daar bedoel ik mn hoogbouw voor de middenklasse, mooi met porcelein afgewerkt aan de buitenkant. Hoogbouwwijken in NL zijn lelijke grijze, uniforme volkshuisvesting, hier is het privaat maar wel veel mooier.
    herinner me een verhaal dat een soc.woningbouwvereniging aan de waal in Nijmegen ging bouwen, maar geen enkel apartement mocht rivierzicht hebben, tastte het "volkse" karakter van het complex aan.

18. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    trouwens, de vraag van Kristof was wat hij moet zien aan huizen. Dan zou ik dus zeker de "rijke stinkerds" erbij betrekken hier in Salvador. 1,5 miljoen mensen wonen in de sloppen, en enkele 10- duizenden in huizen van zo'n onvoorstelbare decadente rijkdom- a must see.

19. obrasileiro

obrasileiro New Member

Lid geworden:
    24 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    De middenklasse woont daar niet in Barend, de upperclass vindt je in die hoogbouw.

De middenklasse woont in de grijze blokken van 3 hoog of vlakbij de favelas in huizen met van die grote hekken erom (huur ca. R$300-400per maand, prijs ca. R$ 15000 - R$ 40000)

20. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    middenklasse vind je typisch in die hoogbouw, salaris tussen de 2 en 4 duizend, in Salvador zijn er vorig jaar zo´n 7000 van die aptos verkocht à 100-150k. upperclass woont in de corridor van Vitoria, vanaf een miljoen.

Deel Deze Pagina