TIPS VOOR WERKEN/WONEN EN LANGER RECRE�REN

Discussie in 'Dominicaanse Republiek' gestart door fritz wunderlich, 11 mei 2009.

1. fritz wunderlich

fritz wunderlich New Member

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Een goed voorstel om een topic te openen waar iedereen met ideeën om op de Dominicaanse Republiek te gaan wonen, werken of zich langere vakanties te kunnen permiteren, zich met vragen en antwoorden te kunnen melden.
    Een langere vakantie zou ook kunnen zijn om zich gedeeltelijk nuttig te kunnen maken voor een project enz. enz.
    Kijken of dit werkt?

2. fritz wunderlich

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Informatie op: www.serex.gov.do
    E-mailadressen ambassades van de D.R. in:
    België: embajadombxl@brutele.be
    Nederland: embajada@embajadadominicana.nl
    Belgisch consul in D.R.: consul@ilanguage.com
    Nederl ambassade in D.R.: std@minbuza.nl
    Naar de D.R.? Een touristenkaart op de luchthaven voor een maximumduur van 60 dagen.
    Langer verblijven: Thuis een visum aanvragen.
    Plannen om te emigreren? Probeer dit eerst eens uit. Huur iets ( 3 - 6 maanden) en kijk of het bevalt. Kopen kan altijd nog. (Een huis b.v. 10 km uit de kust het binnenland in kan al stukken voordeliger zijn!)
    Informatie over het starten van een bedrijf op de D.R. Vraag info bij de plaatselijke Kamer van Koophandel (Santo Domingo)
    Tel.nr. voor Belgen: 809-985-8595
    Tel.nr. voor Nederlanders: 809-227-6525

3. fritz wunderlich

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Gewoon in Europa blijven wonen en zo nu en dan eens "op vakantie" gaan is toch de betere optie. Nadeel als je in je favoriete vakantieland gaat wonen: Je kunt er niet meer met vakantie naar toe.....

4. sargento

sargento New Member

Lid geworden:
    8 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    frits,
    te eerste mag je hier 90 dagen blijven,
    je hoeft geen visum in holland aan te vragen,kan hier verlengen,of bij terugkeer op de luchthaven betalen,
    kijk op
    www.dr1.com

5. Juan-Alberto

Juan-Alberto New Member

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt Fritz voor je uitleg die altijd goed van pas kan komen!

Het is inderdaad 90 dagen. Wil je daar langer verblijven of zelfs wonen, heb je een werkvergunning-visum nodig of met een Dominicaanse trouwen.

Wel moet je in het bezit zijn van volgende documenten:

-medisch attest
    -attest van woonst
    -attest van goed gedrag en zeden
    -geboorteakte
    Deze documenten aanvragen duurt ongeveer een week bij je stadskantoor.
    (al deze documenten moeten in het Spaans zijn vertaald door een beëdigde tolk en voorzien zijn van geldige zegels/stempels, dit duurt ook ongeveer een week)
    -geldig paspoort

en je dan lekker aanmelden in het consulaat in Sto Domingo.

Ik vertrek einde juli...

Ja, idd best niet aan de strandjes gaan wonen, maar in een stad: goedkoper, beter en meer werk. Vandaar uit kan je alle kanten uit!

succes!!!

Voor diegenen die liever in Europa blijven: ook goed, alles prima!

6. sargento

sargento New Member

Lid geworden:
    8 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    juan,
    kijk ook op
    www.dr1.com
    je heb een uittreksel van het geboorte register nodig en je krijg hier een residentie,ik woon hier 11 jaar,en alles is makkelijk zelf te regelen,wat je schrijft klopt niet,heb je allemaal niet nodig,ga naar de imigratie in santo domingo,daar kan je alles zelf regelen zonder duren advocaats scheelt €400,
    succes

7. Juan-Alberto

Juan-Alberto New Member

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    die dr1 site vind ik erg omslachtig en druk, weet niet goed hoe je hier info kan opzoeken.
    een uittreksel van je geboorteregister? Je bedoelt toch een gewone geboorteakte he? Inderdaad is alles gemakkelijk ginds te regelen. Wel heb je documenten nodig om een residentie aan te vragen. En dat proces is erg goedkoop. Hoe kom je aan een verschil van 400€?
    Het consulaat heeft de doumenten nodig om een residentie te regelen via de imigratie dienst toch?
    Hey, waar woon je juist sargento?
    Mis de Bohemia wel...haha, vreemd dat ze altijd die Light geven he? :)

8. Juan-Alberto

Juan-Alberto New Member

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    hey, heb me vergist sargento, die site is best informatief!
    Thanks!

9. sargento

sargento New Member

Lid geworden:
    8 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo juan,
    dankje,eindelijk een positieve belg.
    de mensen die ,t hier regelen,doen dit meesral via een advocaat,worden dan totaal prijzen gerekend van ongeveer 30a45000 peso,s
    ik woon in de buurt van la vega,in een campo,heb alle soorten fruit,groente,kippen,varkens,paarden,hoef bijna niks te kopen,alles verbouw ik op mijn 2200mtr.kom een keer een bohemia halen,ruilen we voor een belgiscge bonbon,
    grt ton

10. hans.vanduivenbode@bng.nl

Lid geworden:
    23 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Groot gelijk Fritz, laat de heren elkaars e-mailadres uitwisselen kunnen ze lekker onderling doorgaan met modder gooien maar ons er niet meer mee lastig vallen.

11. Juan-Alberto

Juan-Alberto New Member

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Goh, dat van vakantieland en zo. Heb het er niet echt mee. Je kan overal wel prettig leven als je hart maar op de juiste plek zit. Ik vond de DR wel een leuk vakantieland, maar er zijn ook mooiere landen hoor om op vakantie te gaan. Het feit dat ik er ga wonen heeft met vakantie en relaxen niets te maken. Voor veel mensen lijkt het een heel karwei om te veranderen van woonplaats. Ik laat ook alles achter en heb mn inboedel rustig verkocht. Zo erg is dat nu ook niet he. Zo lang je maar weet wat je wil en je er goed bij voelt.
    En Hans, waarmee word je lastig gevallen? Altijd bereid te helpen! Groet

12. Sara Emmers

Sara Emmers New Member

Lid geworden:
    19 okt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal ik ben nieuw hier, ik ben een meisje van 23 jaar dat ervan droomt om op de DR te gaan wonen (regio Bavaro). Ik heb talen gestuurd aan een hogeschool in België. Het lijkt mij super op de DR te gaan wonen maar misschien kunnen jullie mij enkele tips geven over de zoektocht naar werk, het huren van een huisje? Waar moet ik op letten?

Groetjes Sara

13. Dre Broeders

Dre Broeders New Member

Lid geworden:
    26 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij het huren van een huisje moet je er op letten dat je de waarborgsom terug krijgt na vertrek.
    Ik heb al heel veel keren gehoord dat de Dominicaanse eigenaar de waarborgsom heeft verteerd en je niet kan terug betalen.

14. Francisco

Francisco New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dre Broeders,

hoe ben je zeker dat je het geld gaat terug krijgen????
    Ik denk beter als toerist dat je geen waarborg betaald,of ten zij het via een kantoor gebeurd.Mensen die er een heel jaar wonen is wel een verschil.

15. Dre Broeders

Dre Broeders New Member

Lid geworden:
    26 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    In bananenland ben je daar nooit zeker van.

16. ejmorren

ejmorren New Member

Lid geworden:
    15 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag me af hoe je zoiets zou kunnen voorkomen.

17. aniel0420

aniel0420 New Member

Lid geworden:
    19 feb 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hi sargento,
    Ben ook van plan om te vestigen op de DR,ik wil graag een stuk landbouwgrond kopen en mij daar vestigen.
    Misschien weet jij nog wat te koop in La Vega.

18. CHB te D

CHB te D New Member

Lid geworden:
    13 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Andre,
    Sargento is al meer dan een jaar van dit forum verdwenen. Het verhaal gaat, dat hij in een nederlandse gevangenis zou zitten. Maar wat daar van waar is weet ik niet.

19. aniel0420

aniel0420 New Member

Lid geworden:
    19 feb 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    CHB, bedankt voor de info

20. Anja Van Wayenberge

Anja Van Wayenberge New Member

Lid geworden:
    26 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Dag allemaal, ik ben nieuw op dezesite.Ik ben net terug van mijn 3de vakantie op punta cana.Net als Sara droom ik ervan in de omgeving van Bavaro iets op te starten en daar te gaan wonen.Wie kan mij enkele tips geven?Hoe begin ik daaraan?Is een frituur openen een goed idee?Tips altijd welkom.

Deel Deze Pagina