Sosua, een vakantie plaats met kanttekening.

Discussie in 'Dominicaanse Republiek' gestart door CHB te D, 21 sep 2011.

1. CHB te D

CHB te D New Member

Lid geworden:
    13 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Sosua, een leuke vakantie plaats met een dikke kanttekening.

Sosua, een ideale vakantie bestemming, of een nachtmerrie? Jullie mogen dat zelf uit maken. Voor ons was het na 13 jaar en ongeveer 12 vakantie’s daar, in ieder geval was dit de laatste keer. Lees hier onze ervaringen ter lering en het vermaak in de periode van 04 t/m 18 september 2011. Om het beeld zo objectief mogelijk te houden zal ik het opsplitsen in het plaatsje zelf, Uitgaan & stap mogelijk heden, criminaliteit, Hotel ervaring en excursies. Tenslotte gevolgd door een eind conclusie.

Het plaatsje zelf.

Ogenschijnlijk lijkt er wat veranderd de afgelopen jaren. Hier en daar zijn er duidelijke verbeteringen uitgevoerd. De bekende parkjes zien er beter uit. Net als de wegen waar duidelijk wat aan gedaan is. Het is niet super, maar er is wel een begin gemaakt en lijkt het de goede kant op te gaan. Maar die schijn doet snel verdwijnen als je wat meer met de lokale uitbaters in aanraking komt. De opdringerige wijze die men thans hanteert om hun winkeltje te komen bezoeken, grenst regelmatig aan of is op een gewelddadig dwingende manier, waarbij men zich, als toerist in een onbehagelijke positie voelt gedrongen. De recessie heeft dus hier over duidelijk zijn intrede gedaan, en de wil, om ten koste van alles te overleven, zijn schering en inslag. Ook zijn er uitbaters die de moet min of meer hebben opgegeven. Deze lieden verkopen hun waar tegen elke geboden prijs en hebben het spel van vragen en bieden opgegeven en accepteren vrijwel ieder bod. Daar tegen over zijn er ook die bijna letterlijk niets verkopen om dat zij vast blijven houden aan de maximale vraagprijs, welke ronduit absurd is. De concurrentie is ook duidelijk moordend. Je verkoopt en verrek van de honger of je verkoopt niet en heb je ook niets te eten. Op deze wijze je handel bedrijven kan geen lang leven beschoren zijn, en is deze handelswijze voor ons totaal onduidelijk. Naast dit alles doet zich ook een nieuw fenomeen voor. Een fenomeen, dat voor ons een totaal nieuwe ervaring was en als een vorm van rassen discriminatie over komt. De groep mensen die in de jaren 80 en begin jaren 90 in de toeristen sector hun broodwinning zijn gestart hebben vaak goede zaken kunnen doen en zijn nu dan ook welvarend bestaan opgebouwd. Hun kinderen echter, die nu de leeftijd hebben van ongeveer 20 a 30 jaar zijn dus opgegroeid in een gezin waar het hen aan niets ontbrak. Je zou zeggen mooi. Maar was het maar zo mooi. Ook dit heeft gevolgen. Deze kinderen, of liever gezegd, de jongere generatie, zien toeristen vaak als een overlast en indringers binnen hun cultuur en samenleving. Iets waar ze niet op zitten te wachten, en laten dit dan ook duidelijk merken. Dit in de vorm van vijandig, monotoon en autoritair gedrag. Maar hoe ze de welvaart dan wel kunnen continueren, als mede door hun gedrag en houding de toeristen weg blijven, staan ze totaal niet bij stil.

Uitgaan & stap mogelijk heden.

Na vele verhalen en reacties op deze site kwamen wij in Sosua aan met nog al afwisselende ideeën m.b.t. het stappen op de Pedro Clisante. Of het nu kwam door het bezoek van diverse overheden, of door de overvloed van reactie op het geen wat daar gebeurde de afgelopen maanden. Of door de sluiting van diverse kroegen en discotheken. Geen idee. Maar wij vonden het erg mee vallen. Nauwelijks is de Politur in beeld geweest en was het voor ons nog steeds de gezellige stap straat waar van alle te beleven is. Totaal niets mis mee. OK, er lopen nog steeds wat hoertjes rond. Nou en? Het was er nog steeds leuk uitgaan. Hier maakte we ons dan ook totaal geen zorgen meer over en vonden we de verhalen dan ook volledig over trokken. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat we wel op een redelijke tijd weer naar ons hotel vertrokken om de andere dag niet al te gaar uit ons bed zouden stappen. Later dan 02:00 is het dan ook nooit geworden. Wat na die tijd zich zou hebben afgespeeld zou ik niets over kunnen zeggen. Ook in Don Andres was het als van ouds en gezellig. Alleen vonden we de karaoke avond wat oubollig over komen, en dan met namen de muziek keuze. Wel leuk voor 55+ers, maar niet echt van deze tijd. Meer variatie zou een welkome oplossing zijn naar ons idee. Maar ja, over smaak valt niet te twisten. Er zijn immers ook weer mensen die dit weer grandioos zullen vinden. Henry en Alain hebben het prima voor mekaar. Helaas was Bert niet aanwezig. Hij was om gezondheid redenen in NL, en zal na een tijdelijk verblijf weer terug keren naar zijn geliefde Sosua. Bert, mocht je dit lezen. Veel sterkte en gezondheid toegewenst.

Criminaliteit.

Er valt weinig over te zeggen. Naar ons idee viel dat erg mee. Ja, er gebeurt wel een wat, maar om te zeggen dat dit nou erger is geworden is echt over de top. Wel kregen we de indruk dat er vaker een gespannen sfeer hing, en dan met namen op Sosuabeach en de PC maar dat kan ook aan ons gelegen hebben. Wel zijn er redelijk veel zakkenrollers actief aan het werk. Regelmatig werd er per ongeluk tegen je aangelopen met een overdaad aan excuses. Maar ondertussen werd er wel aan je zakken gerommeld of men er wat uit kon peuteren. Ook de rugzakjes waren een geliefd object voor een nader onderzoek door deze lieden. Al deze ongein was echter simpel te voorkomen door je zakken en rugtasjes goed gesloten te houden en elkaar een beetje in de gaten te houden. Men heeft bij ons echter geen successen kunnen boeken. Maar ik kan me voorstellen dat dit mensen kan weerhouden om een volgende keer het openbare strand en de PC te bezoeken.

Hotel ervaring.

Wij verbleven ook dit jaar weer in het Casa Marina Hotel. Na vele jaren het hier uitstekend te hebben gehad was het dit jaar een horror verblijf. Vele gebreken aan de kamer zo als: kapotte airco, slecht sluitende schuifpui, slecht sluitende kamerdeur, moeizaam sluitend kluisje, kapotte lampen, stinkende badkamer, ontbrekende kastdeur en tot overmaat van ramp veel, heel veel kakkerlakken. Problemen waar weinig tot niets aan gedaan werd. Dan moet je nog weten dat men bezig zou zijn dit hotel te renoveren, en dat wij één van de gerenoveerde kamer zouden hebben. Nou, het enige wat nieuw was, was de inrichting van de kamer en de vele kakkerlakken. Ook de housekeeping was zeer onder de maat en niet zo als we gewend waren. De gehele personeels bezetting is dan ook duidelijk te laag. Iedereen loopt zich rot en werkt zich uit de naad. Maar zij kunnen met zo’n onderbezetting de gehele klus ook niet aan. Het personeel valt dan ook niets te verwijten en is dan ook voor ons een duidelijk beleidsprobleem. Op het resort zelf waren vele barretjes gesloten. De terrassen op het gehele complex werden wel regelmatig ontdaan van bladeren maar niet een keer echt schoon gemaakt. Geheel maakt dan ook een vieze indruk. Regelmatig zie je dan ook zwerfvuil in de vorm van fruit, brood en pizza afval. Eigenlijk waren we nog een beetje verbaast dat we geen ratten hebben kunnen ontdekken. Naast dit alles waren de receptie, de internetruimte en het winkeltje bij Beach gesloten. Ook de keuken van beach was buiten gebruik genomen, en hoe raar het ook klinkt ook het restaurant van Reef was dicht. Er werd dus continu heen en weer gelopen met karen die eigenlijk wel een druppeltje olie konden gebruiken en in verre staat van verval waren om het eten van de keuken uit Reef naar het restaurant van Beach te brengen. Dat alles terwijl beide hotels, zowel Reef als Beach in gebruik waren. Helaas liep het pad dat zij daar voor gebruikte langs onze kamer waar door dit meer een rijksweg leek compleet met bij behoorde geluiden. Verder was er om de dag een marktje met toeristen rommel, de welke bekende kralen en spiegeltjes, poppetjes met verende spring piemels en andere rommel die eigenlijk niemand wil kopen, en ja hoor, ook deze maakten gebruik van de eerder genoemde rijksweg. Het enige wat op deze weg nog ontbrak waren de nodige snelheid controles. Wat nu de zin van deze marktjes was, was voor mij totaal onduidelijk. Voor zo ver ik het heb kunnen zien heeft dan ook van de aanwezige gasten niemand iets gekocht. Om de dag was dan ook een duidelijke een overdaad. Maar het klapstuk moest nog komen. Ja hoor, vrijdag was het prijs. De poort werd open gezet en de locals stroomde in gelederen binnen. De invasie was begonnen. Bezit werd genomen van de zwembaden, de jacuzzi’s, de terrassen, de ligbedden, de restaurants en alles waar ik nu zo gauw niet meer op kan komen. Maar geloof me, er was niets meer veilig of beschikbaar meer. Het resort veranderde binnen dat weekeind in een vuilnisbelt van allerlei soorten van zwerfafval. Tuinstoeltjes, ligbedden verdwenen in het zwembad, en als je daar een opmerking over maakte kon je een stevige afbek partij verwachten. Als de meute het restaurant verlaten had resten de gasten alleen nog dat geen wat de meute had laten liggen. Ik kan je verzekeren dat dit echt de moeite van het vermelden niet waard is. Na het eerste weekend verblijf hebben we het tweede weekend het resort ontvlucht en ons troost elders gezocht. Dit kan echt niet. Als je voor 16 dagen een vakantie boekt verwacht je op z’n minst 14 dagen rust of echt vakantie. Maar als de 16 dagen verdeeld worden in 2 reisdagen, 2x3 local-terreur dagen blijven er nog maar 8 echte vakantie dagen over, en dat is toch niet wat je echt verwacht had bij je boeking. Nu weet ik ook wel dat deze locals al jaren in dit hotel te vinden waren. Maar in het verleden waren dit altijd mensen waar het prima mee samenleven was. Gezelligheid en het specifieke Dominicaans sfeertje stonden hoog in het vaandel. Wat er nu anders was dan de voorgaande jaren is duidelijk de verloedering m.b.t. sociale vaardigheden en gedrag. Verder werden we tijdens ons verblijf minstens 2x per dag geterroriseerd met babbels m.b.t. time sharing. Er zijn namelijk plannen om het Casa Marina onder te brengen in het time sharing concept. Deze plannen hebben nu al zo’n vaste vorm gekregen dat men inmiddels is begonnen om slachtoffers te winnen. Denk nu niet dat afwijzen helpt, nee, overtuigd van hun gelijk komen ze meerdere malen per dag bij je langs om hun gelijk te bewijzen. Dus ook niet iets om vrolijk van te worden. Voor ons heeft dit hotel na vele jaren verblijf definitief afgedaan.

Excursies.

Bij deze vakantie hadden drie van onze uitstapjes geboekt bij Mel tours. Twee waren als van ouds weer een succes. Vele jaren hebben we onze uitstapje bij Linda van Mel tours geboekt en kunnen we alleen maar spreken over een goed product en organisatie. Ook betrouwbaar, duidelijk en eerlijk. Deze keer was Linda door prive omstandigheden niet aanwezig en heeft Elena voor haar waar genomen. Wederom met even veel succes en alles wat je als klant zou wensen. Maar de derde trip was toch geen echt succes. Dit was echter niet Elena haar schuld, maar ligt de oorzaak bij de organisatie waar deze trip is onder gebracht. De trip naar Santiago/Jerabacoa, een bitch als tourgids genaamd Ingrid voor wie alleen eigenbelang geld en haar gasten op de laatste plaats staan. Sanitaire stops en om ergens iets te drinken was geen tijd. Een roekeloos rijdende chauffeur. Een tourbus die gebruikt word voor prive aankopen en bestelwagen, en tot over maat van ramp ook nog zonder brandstof komt te staan tussen de luchthaven en Sosua. Na een half uur hadden we geen zin meer om op de afloop te wachten en hebben uiteindelijk besloten om de terugreis naar ons hotel voort te zetten per taxi.

Eind conclusie.

Zo als uit het bovenstaande is gebleken mag je rustig spreken van een niet echt succesvolle vakantie. Het grootste probleem ligt voor ons duidelijk bij het Casa Marina. Althans bij het beleid van dit hotel. Het personeel valt dan ook niets te verwijten. Verder is er weinig veranderd in Sosua en nog steeds het gezellige plaatsje om uit te gaan en/of van je vakantie te genieten, al is het wel wat meer op passen voor lieden met duistere bedoelingen en snode plannen. Wel is duidelijk de invloed van de recessie te herkennen. Weer minder toeristen dan voorheen. Met als gevolg, wanhopige uitbaters in de souvenir shops die vaak tot het uiterste gaan om toch nog maar iets te verdienen. Don Andres verdient nog steeds een dikke negen en is voor ons een toonbeeld zoals men een bedrijf in de toeristen branch moet runnen. Kortom, Sosua is nog steeds de moeite waard om er een vakantie door te brengen, al is het vaak oppassen geblazen. Maar het Casa Marina heeft zich voor ons buiten spel gezet en duidelijk geen boeking meer waard. Ook bij Mel tours heeft Elena goed werk verricht en ons op een juiste en correcte manier geholpen. Linda had een uitstekende vervangster voor haar gevonden. Ook dit was een prettige ervaring.

2. simpelmind

simpelmind New Member

Lid geworden:
    3 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij zullen je berichtgevingen missen, Cees.
    Heb je een idee waar wij jou je volgende vakantie(s) kunnen verwachten?
    Over die (rommel)marktjes met allerhande prullaria, het volgende:
    Die Dominicanen zijn zo gek nog niet.
    In "onze" Gouden Eeuw veroverden onze verre voorouders die landstreken, waar wij nu met vakantie gaan. Er ontstond een ruilhandel met lokale bevolkingen waar de meest kostbare produkten, grond- en delfstoffen werden geruild voor, inderdaad: kralen, spiegeltjes, poppetjes.
    Die lui waren echter zo slim al deze prullen te bewaren en nu, nu verkopen zij alles terug aan de toeristen, met dikke winst!

3. mc.papi.201@hotmail.com

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Was er dan wat animo in de namiddag in Pedro Clisante? Kan je als alleen-reiziger je wat bezighouden of is het maar een saaie boel?

4. CHB te D

CHB te D New Member

Lid geworden:
    13 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @Fred,

In de namiddag komt de straat duidelijk tot leven. Maar na 23 uur gaat het echt los. Als alleen staande vent zal je je zeker niet vervelen.

5. mc.papi.201@hotmail.com

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    ok, Cees, ik kijk er al naar uit, zal wat (al reeds vele malen geplukte) bloemetjes plukken....

6. Francisco

Francisco New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben zojuist terug gekomen uit de D.R.,meer dan 3 weken heerlijk weer gehad(was lang geleden.Bijna 2 weken in EL Colibri verbleven,waar je toch meer verschillende nationaliteiten tegen komt en waar je na een paar dagen bijna iedereen kent.Ook de gastvrouw Monique en haar echtgenoot? die er voor zorgen dat iedereen tevreeeee is.Nadien nog 2 dagen verbleven in Boca chica All-Inn hotel om mijn jeudige vriendin te plezieren.
    Daarna bij vriend Dre zijn app. in Juan Dolio verbleven vlak bij een prachtig strand,toch na 22h00 was het er doods.
    Vermits ik eerst via Punta Cana ben geland en nog een 8 à 9 urende trip had met bussen en taxi's(Puerto Plata)is dit allemaal goed mee gevallen en niet te duur.Toch niet aan te raden voor ouderen mensen of families met kinderen(niet vergeten dat je reeds een vlucht van 10 uur achter de rug hebt,maar ik was wel 2 dagen vroeger op bestemming.

7. Francisco

Francisco New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    O ja mijn bevinding in Sosua tegenover mei,eerst en vooral mooi weer gehad doet toch al veel.Er was al iets meer toerisme,maar restaurants hadden maar een magere bezetting.Ook de eerste maal dat ik dagelijks op het sosua strand verbleef,waar toch weinig toerisme was.Vele kotens staan daar te koop,zal wel iets te betekenenen hebben.
    Het nachtleven na 23h00 draaid nog op volle toeren en zijn de prijzen in disco ook naar boven.En meiden lopen er nog genoeg rond en even schaars gekleed dan voor heen.TOch zie je ook dat alleen lopende meiden met mondjes maat worden opgepikt en zie je nog vele gekende gezichten.
    Bij Don Andres ben ik een paar keer binnen gelopen en kon je gezellig een praatje maken met de tientallen toeristen die me nog niet kende.Ook kwamen er wisselvallige geluiden van toeristen die verbleven in Casa Marina en elders gingen eten.Plezier moet je zelf maken
    en ik denk toch dat Sosua op de D.R. de plaese to be is.Volgend jaar toch weer weer.

8. Tony

Tony New Member

Lid geworden:
    12 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste mensen, kijk eens verder dan Sosua en Puerto Plata of Punta Cana.
    Samana behoort tot de MOOISTE gebieden van het caraibische gebied. Ik kan het weten. Ik woon er al 7 jaar nu en zit rond de 50.000 km hier per jaar te rijden, dus weet wel hoe het er overal uit ziet. Elke keer weer als ik in Samana rond rijd verbaas ik me over de prachtige natuur en de omgeving.

Erg veel nieuwe wegen. Via Santo Domingo airport 1,5 uur rijden.
    Gelukkig maar een paar all-inclusive resorts.
    Meer dan 40 km of strand: klein, groot, mooi en nog mooier.
    Walvissen eind van het jaar.
    Las Terrenas als internationaal trekpleister en speeltuin aan het worden voor mensen met knaken.

Vergeet Sosua en uerto Plata. Die gaan allemaal ten onder!!!!!

9. B767-300ER

B767-300ER New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Wacht even... Samana maar 1,5 uur rijden vanaf SDQ airport??

10. karel.geerts26@gmail.com

Lid geworden:
    11 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
  11. Francisco

Francisco New Member

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Tony,

Samana ook al geweest,interdaad mooie stranden
    en natuur,maar avonds niets te beleven en dat heb je in Sosua wel.

12. CHB te D

CHB te D New Member

Lid geworden:
    13 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Simpelmind,
    Hier wel een erg late reactie van mijn kant, Maar zo als het er nu uitziet gaan we het eens proberen in Punta Cana. Door prive omstandigheden gaat dat dit jaar niet meer lukken. Maar volgend jaar duidelijk wel.
    Je hoort nog wel van ons. Mvg: Cees

13. simpelmind

simpelmind New Member

Lid geworden:
    3 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Cees, nog even een reactie op Punta Cana.
    Laat maar weten hoe je het daar ervaart en hopelijk krijg je halverwege je vakantie geen heimwee naar de noordkust. (háhá!)
    Sim.

Deel Deze Pagina