permanente verblijfsvergunning

Discussie in 'Brazilië' gestart door starlight007, 2 aug 2008.

1. starlight007

starlight007 New Member

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi
    ik ben dit jaar getrouwd met een braziliaanse in belgie en heb onlangs mijn permanente verblijfsvergunning aangevraagt hier in de ambasade in brussel . Ik moet ongeveer 6 weken wachten dan ga ik bericht krijgen moet ik een papier gaan afhalen en dan binnen de 3 maand brasil betreden .Weet hier iemand wat je dan precies krijgt ? Normaal krijg je dan een ID kaart dus een identiteitskaart voor vreemdeling . Wat houd dat precies in ?
    Isq dat een echt paspoort dat je krijgt of is dat gewoon een briefje met een stempel in of hoe ziet dat eruit ?
    Geeft iemand hier zo een ID kaart ?
    Je mag met die id kaart ook niet langer dan 2 jaar uit brasil weg blijven geloof ik anders vervalt ze .
    Wie weet hier meer over
    groetjes

2. dr.brecha

dr.brecha New Member

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    De identiteitskaart is geen paspoort. Je houdt gewoon je eigen paspoort. Normaal gesproken krijg je, tenminste dat vermoed ik, een soort strookje mee, met je gegevens erop + foto, nummer van het protocol en een stempel. Dan moet je in Brazilië nog geruime tijd wachten totdat je de echte identiteitskaart krijgt, maar het strookje geldt dan voorlopig als zodanig. Ik heb echter met jouw situatie geen ervaring, misschien krijg je de definitieve ID kaart al in België.

3. starlight007

starlight007 New Member

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi felix
    ik heb ergens gelezen dat je nog 3 maanden moet wachten dan voor dat je de ID kaart hebt . Maar wat is die ID kaart nu eigenlijk ?

4. dr.brecha

dr.brecha New Member

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is kaart met jouw gegevens, foto en duimafdruk en hij dient als bewijs waarmee je je, bv. als je door de politie op straat wordt aangehouden, kunt identificeren. Er zal ook op staan dat je voor een bepaalde periode, of blijvend, in Brazilië mag zijn. Een buitenlander die hier woont moet de ID verplicht bij zich dragen. Hij moet ook al zijn adreswijzigingen aan de Federale Politie doorgeven. Voor zover ik begrijp heb je in Nederland tegenwoordig ook een identiteitskaart. Je kunt hem ook gebruiken als je bij de bank geld gaat opnemen, of als je een film van boven de 18 jr. wil gaan zien.

5. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @pedro:

Je krijgt eerst een mooi stempel in je paspoort, met wat zegels enzo en de instructie dat je (in mijn herinnering tenminste) binnen 30 dagen Brazilie moet inreizen en binnen nog eens 30 dagen je bij de PF (departement de marinas, aeroportos e f

6. starlight007

starlight007 New Member

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ok bedankt hoor
    dan zal dit waarschijnlijk een beetje het zelfde zijn of de id kaart dat mijn vrouw heeft is ook een beetje groter dan een bankkaart met foto gegevens en vingerafdruk .
    Klopt het dat je dan met die CIE kaart niet langer dan 2 jaar het land mag verlaten anders vervalt die kaart ?
    groetjes

7. dr.brecha

dr.brecha New Member

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat van die 2 jaar klopt.

8. Eveline Klarenaar

Eveline Klarenaar New Member

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Pedro, ik wacht al meer dan een jaar op mijn definitieve pasje, heb nu de papieren protocolo die ik mocht gebruiken tot aan uitgifte pasje. Woon alleen nu alweer in NL dus is ff afwachten hoe dat gaat verlopen. Hou er dus rekening mee dat je voor de definitieve nog een keer op en neer zal moeten. Als je elke 2 jaar een keer in Brazilie komt blijft je visto idd gewoon geldig.

9. starlight007

starlight007 New Member

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi
    bedankt hoor iedereen
    maar hoe controleren ze dat dan ?
    want om de 5 jaar is u paspoort vervallen moet je een nieuw aanvragen dus zijn al de stempels dat je in brasil bent geweest weg hoe controleren ze dan hoe lang dat het geleden is dat je daar bent geweest ?

10. eric@yahoo.com

eric@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook in Brazilie heeft men computers waar data's in worden opgeslagen.

11. albert@acb-is.net

albert@acb-is.net New Member

Lid geworden:
    1 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Tegenwoordig wordt je paspoort met een scanner ingelezen. Gegevens worden niet op paspoortnummer maar op BSN bewaard.
    Verder dien je nog steeds iedere keer dat je brazilie in en uit gaat een visa formuliertje in te vullen waarop je ook je nummer van je verblijfsvergunning moet noteren.

12. Ernste@newsbank.net

Ernste@newsbank.net New Member

Lid geworden:
    1 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor hen die een definitieve verblijfsvergunning in Brazilië hebben aangevraagd en toch (weer) in Nederland wonen:
    Als je dan door regelmatig Brazilië te bezoeken je permanente visum geldig houdt, heb je dan niet het probleem dat je, omdat je voor de Braziliaanse wet dus formeel in Brazilië woont, daar belastingaangifte moet doen? En dus ook in Nederland, omdat je daar echt woont? Botst dat niet?

13. ana.emilia2

ana.emilia2 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Eveline schreef :
    Hou er dus rekening mee dat je voor de definitieve nog een keer op en neer zal moeten.

Volgens mij niks op en neer. Als Pedro zijn visum gaat afhalen bij de Braziliaanse Ambassade dan moet hij zich binnen de 90 dagen bij de Federale Politie IN BRAZILIE melden en in BRAZILIE BLIJVEN TOTDAT HIJ ZIJN CIE HEEFT ONTVANGEN. Het is namelijk zo dat wanneer je een permanente verblijfsvergunning wil verkrijgen op basis van een huwelijk met een Braziliaan(se) je tijdens de procedure 1 of meerdere malen een verrassingsbezoek kunt krijgen van de Federale Politie om vast te stellen of het niet om een schijnhuwelijk gaat. En als je nooit thuis bent als die heren komen dan zou je wel eens in de problemen kunnen verzeilen. Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waarom mensen een Braziliaanse permanente verblijfsvergunning aangevragen terwijl ze toch van plan zijn om nog in België of Nederland te blijven wonen.
    Braziliaanse burgers hebben een officieel Braziliaans document ( = Braziliaans paspoort)nodig om te reizen. Voor personen met een permanente verblijfsvergunning in Brazilië is die CIE het officiele Braziliaanse document die ze samen met hun paspoort bij het binnenkomen of verlaten van Brazilië moeten tonen (dat was bij mij toch iedere keer zo).
    Hierdoor vraag ik me af of je met een protocol-papiertje het land mag verlaten zoals Eveline heeft gedaan. Verlaten misschien wel maar terug binnenkomen ..??? Is het niet zo dat je tijdens de aanvraag van je permanente verblijfsvergunning in Brazilië moet blijven ?
    En dan nog, op dat protocol staat hoeveel dagen je zonder problemen in Brazilië mag blijven. NIEMAND kan je garanderen dat je uw CIE in handen krijgt voordat die dagen om zijn. En als die dagen bijna om zijn en je hebt nog geen CIE dan moet je uw protocol laten verlengen.Ik hoop dat ik ongelijk heb maar ik vrees voor problemen als Eveline terugkomt naar Brazilië voor haar permanente verblijfsvergunning.

14. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, Vic, dat is niet helemaal waar.

Dat verrassingsbezoek wordt alleen gedaan als je in Brazilie trouwt EN aansluitend de verblijfsvergunning aanvraagt IN Brazilie bij de PF.
    Als je het visum aanvraagt bij het consulaat waaronder je ressorteert (zoals de normale procedure eigenlijk is) en/of in Nederland getrouwd bent, dan is de procedure veel korter.
    Het is ook een andere procedure. Waar jij het over hebt is de controle voordat het visum wordt toegekend, maar als het consulaat het visumstempel heeft gezet (en het huwelijk heeft gelegaliseerd en geregistreerd) is het visum toegekend.
    De aanvraag van een identiteitsbewijs is GEEN aanvraag voor de verblijfsvergunning.

Als je na het verlenen van het visum de aanvraag voor de CIE hebt gedaan, dan heb je alle vrijheid om Brazilie in en uit te reizen zo vaak en zo lang als je wilt. Officieel verloopt dat protocolo, maar dat was in mijn geval geen enkel probleem. Ze gebruikten gewoon tipp-ex.
    Na een paar weken, misschien een maand, verschijnt het RNE nummer en CIE nummer op de website van de PF. Het kaartje zelf kan wat langer duren, maar dat zijn technische problemen.

Als de de aanvraag voor het visum in Brailie zelf doet, krijg je een ander protocolo. Zolang dat niet is toegekend, mag je verblijven in Brazilie (ook langer dan 6 maanden) maar je bent in feite nog steeds een toerist, niet een inwoner. Je moet in dat geval inderdaad de PF op de hoogte houden van je verblijfplaats, in verband met het bezoek.

Ik ben het met je eens dat een visumaanvraag alleen echt zinvol is als je langere tijd in Brazilie wilt verblijven.

15. ana.emilia2

ana.emilia2 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten,
    U hebt gelijk dat iedere vreemdeling die met een Braziliaan(se) huwt in Brazilië en dan een permanente verblijfsvergunning aanvraagt een blitz-bezoek krijgt van de PF, maar waarom zou dat niet hetzelfde zijn voor iemand die in België of Nederland met een Braziliaan(se) huwt en reeds NA EEN PAAR MAANDEN huwelijk een permanente verblijfsvergunning aanvraagt.
    Als je via de ambassade een visum krijgt dan wil dat nog niet zeggen dat je ook een permanente verblijfsvergunning krijgt. Dit laatste wordt zoals je weet alleen toegekend door het Ministerie van Justitie.
    Dit staat trouwens te lezen op de website van de Braziliaanse ambassade in België (Le visa d'entrée, dans tous les cas, n'est qu'une expectative de droit. L'entrée du citoyen étranger et son séjour dans le pays peuvent être interdits, par décision du Ministère de la Justice, et exécutée par la Division de la Police Maritime, Aérienne et de Frontières (DPMAF)).

Dat de aanvraag van een CIE geen aanvraag is voor een verblijfsvergunning is juist, maar het verkrijgen van die CIE is wel het bewijs dat je een permanente verblijfsvergunning hebt. Zonder die CIE blijf je inderdaad een toerist.
    Wat dat protocolo betreft hebben ze bij jouw tipp-ex gebruikt. Gebruiken ze die tipp-ex voor iedereen ?

16. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Vic:

Ik kan vragen waarom het een zo is of het ander niet beantwoorden, maar het feit is dat een dergelijke controle bij mij achterwege is gebleven.

Je hebt ongelijk als je zegt dat een aanvraag van een visum (niet bij ambassade, maar consulaat) g

17. ana.emilia2

ana.emilia2 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten,
    Je hebt ongelijk als je zegt dat ik gezegd heb dat een aanvraag van een visum (niet bij ambassade, maar consulaat) geen permanent visum is. Ik heb geschreven :
    "Als je via de ambassade een visum krijgt dan wil dat nog niet zeggen dat je ook een permanente VERBLIJFSVERGUNNING krijgt".
    En voor zover ik weet moeten Belgen hun visa wel aanvragen via de ambassade en niet via het consulaat, want Brazilië heeft geen consulaat in België (vroeger wel in Antwerpen maar dat is al jaaaaren geleden opgedoekt).
    U schreef ook :
    Wat is dan wel de verblijfsvergunning ? Die stempel in je paspoort ? En wat dan met de paspoorten die na vijf jaar vervallen ?

18. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Vic:

Onjuist dus. De officiele vertegenwoordiging reikt in principe alle visa uit, en een visum is een verblijf

19. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Een verblijfsvergunning is toch een kaart voor niet-brazilianen.(die zich op basis van wat dan ook in Brazilie vestigen)
    Een identiteitskaart is toch een kaart voor brazilianen zelf(als gringo kan je toch geen identiteitskaart krijgen,tenzij je eerst braziliaan wordt)
    of zie ik dat nou verkeerd?

20. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Vb;
    Ik als NL-er kan in belgië woonend,never en nooit een identiteitskaart krijgen,tenzij ik Belg word.
    Je krijgt dan als NL-er een verblijfsvergunning.
    Verblijfvergunning en identiteitskaart zijn wel ff 2 totaal andere zaken.

Deel Deze Pagina