paspoort amerika

Discussie in 'Verenigde Staten' gestart door bzb, 2 jul 2010.

1. bzb

bzb New Member

Lid geworden:
    28 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    ik snap het even niet meer. ik heb een paspoort uit maart 2006 geldig tot maart 2011

mijn vriendin heeft een nieuwere met zo'n vierkant icoontje voorop (biometrisch ofzo)

in me ging haar paspoort automatisch bij de controle in dubai, en van mijne moest er wat opgeschreven worden ofzo bij een aparte bali

kan ik nu gewoon met mijn paspoort in oktober naar orlando gaan voor 9 dagen? of krijg ik gezeur en kan ik beter nu vast verlengen?

is mijne machinaal leesbaar?

2. Nannie

Nannie New Member

Lid geworden:
    29 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien weet je het al inmiddels maar hier toch nog wat informatie..

Grensdocumenten
    Voor een Amerika vakantie moet u in het bezit zijn van een Nederlands paspoort, dat geldig is tot na vertrek uit de USA. Het paspoort moet machinaal leesbaar zijn (alle paspoorten die na 1 januari 1995 zijn uitgegeven voldoen aan dit criterium). Voor wie zijn paspoort vergeet, is het zinloos om op Schiphol een noodpaspoort aan te vragen, aangezien deze niet over de leesbare strook beschikt. Paspoorten die na 26 oktober 2006 zijn afgegeven dienen ook te beschikken over biometrische gegevens.

Eventueel meereizende kinderen die in het paspoort van één van de ouders zijn bijgeschreven, dienen voor een vakantie Amerika ook over een eigen paspoort te beschikken. Hebben de kinderen géén eigen paspoort, dan dient er voor de kinderen een apart visum te worden aangevraagd bij het Amerikaanse Consulaat Generaal in Amsterdam.

ESTA – Elektronische reistoestemming voor reizen naar de USA
    Vanaf 12 januari 2009 gelden er nieuwe regels voor iedereen die Amerika bezoekt. Vanaf deze datum is door het Department of Homeland Security (DHS) een registratieplicht voor reizen naar de USA ingevoerd. Reizigers moeten zich minstens 72 uur voor vertrek op de website van de ESTA (Electronic System for Travel Authorization) registreren. U dient op deze site een aantal gegevens in te voeren met betrekking tot de reis en uw persoonlijke gegevens. Aan de registratie zijn geen kosten verbonden. De gegevens die ingevuld moeten worden zijn overeenkomstig aan het I-94W formulier; de groene kaart die tot voor kort voor de landing in het vliegtuig werd uitgedeeld.

ESTA beoordeelt op grond van de verstrekte gegevens of er toestemming wordt verleend om naar de USA te reizen. In combinatie met uw huidige paspoort, blijft de toestemming 2 jaar geldig. Wanneer u binnen deze 2 jaar nogmaals naar de USA reist, hoeft u alleen uw reisgegevens te updaten.

De aanvraag geldt voor alle reizigers persoonlijk, inclusief kinderen en baby's. De registratieaanvraag moet online bij ESTA plaatsvinden via de website: https://esta.cbp.dhs.gov. De uitleg op deze site staat vermeld in meerdere talen. De uitleg leidt u eenvoudig door het proces heen.

Na uw registratie worden alle gegevens doorgegeven aan de verantwoordelijke instantie in de USA. Vervolgens verneemt u – via de email - binnen 72 uur of uw gegevens zijn geaccordeerd. Tevens ontvangt u een persoonlijk registratienummer van de ESTA. Wij raden u aan dit registratienummer tijdens de gehele reis bij uw paspoort te bewaren.

Wanneer voor vertrek en na toestemming reisdata of andere gegevens worden gewijzigd, dient u opnieuw reistoestemming aan te vragen. U kunt daarbij gebruik maken van het registratienummer dat u van de ESTA ontvangen heeft.

Wanneer de toestemming niet vooraf aangevraagd wordt, kan de toegang tot de USA worden geweigerd. Tevens riskeert u een boete. Airlines kunnen voor elke passagier die zonder registratie de USA binnen probeert te komen een boete krijgen van 3300 dollar. Zij kunnen dit op u verhalen. Zelf krijgt u direct een boete die kan oplopen tot 300-400 dollar.

Deel Deze Pagina