Nederlandse Oplichter(s) in Mendoza

Discussie in 'Argentinië' gestart door Mirthe en Michel, 9 mrt 2008.

1. Kikujiro

Kikujiro New Member

Lid geworden:
    12 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    En ook ik moet me hierbij aansluiten...helaas.
    Ik ben absoluut niet goed van vertrouwen, maar deze Kevin heeft absoluut een acteercarriere misgelopen.

2. marcomulleneers

marcomulleneers New Member

Lid geworden:
    11 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij is nog steeds actief! Afgelopen vrijdag (7 november 2008) ben ik door hem genept en het heeft "Kevin" (deze keer afkomstig uit regio Roermond) 200 pesos opgeleverd. Hoewel ik normaal gesproken leugenaars snel doorzie, heeft deze kerel met (werkelijk subliem) acteertalent mij om de tuin geleid. En wederom was het vrijdagmiddag, net beroofd bij de busterminal, ambassade zou gesloten zijn etc etc. Helaas heb ik geen foto van hem gemaakt, maar als iemand die foto wel heeft, is het wellicht verstandig om deze foto te plaatsen bij de waarschuwing op de website van de ambassade (die ik helaas ook pas te laat - vandaag - las). Overigens heb ik de Ambassade ook kort gemaild van mijn ervaringen met "Kevin".

Daarnaast begreep ik vandaag van Amerikaanse en Engelse tourguides die in Mendoza wonen en werken, dat "Kevin" al ruim een jaar hier actief is met zijn oplichtingspraktijken en dat zijn tactiek bekend is onder de hier woonachtige expats.

3. Peter en Co

Peter en Co New Member

Lid geworden:
    24 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Yep, wij hebben in Mendoza ook een ontmoeting gehad met dit heerschap. Bij ons was het Kevin Van Galen uit het noorden van België, hij heeft ons 100 peso's gekost en flink wat mindtrafic achteraf omdat onze kinderen ook reizen. Zij toneelstukje is begrijpelijk en volstrekt geloofwaardig.
    Jammer dat hij reeds zoveel slachtoffers gemaakt heeft.

4. Redondo

Redondo New Member

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Met zoveel domme Nederlanders in Argentinie ga ik het ook maar eens proberen denk

5. Walter Hoogland

Walter Hoogland New Member

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook wij zijn erin Mendoza ingetuind. Dat was eind Oktober. Het scenario is identiek aan dat van andere slachtoffers. Het acteurstalent van, in ons geval Kevin van Tilburg, verbluffend. Ik ben, getraind door fantasierijke verhalen van Amsterdamse junks meestal redelijk sceptisch, maar we gingen hier, natuurlijk wel in vakantiestemming, volledig voor de bijl. Pas twee straten verder begonnen we ons af te vragen of we ons hadden laten oplichten, maar ja toen was de vogel al gevlogen. Het repertoire blijkt uit de andere verslagen wel redelijk eenvormig. Eerst de weg vragen en vervolgens vlak voor de wegen zich scheiden melden dat je moet oppassen want dat hij diezelfde ochtend volledig werd beroofd op het busstation. De politie doet niets en het is ook zo moeilijk in het Spaans te communiceren. Het is Zondag en de ambassade is niet te bereiken. Uiteindelijk wordt jezelf verleid om hem spontaan wat geld te geven. Het zou toch wel voor de hand liggen dat de Nederlandse ambassade enige actie onderneemt. Kevin moet een goed belegde frauduleuze boterham hiermee verdienen en waarschijnlijk niet alleen dank zij Nederlandse toeristen.

6. djschouten

djschouten New Member

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij gaan over een paar dagen naar Mendoza, is het een idee om waarschuwingen in hostels op te hangen?

7. Jeroen en Inge

Jeroen en Inge New Member

Lid geworden:
    20 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij kwamen deze man gisteren nog tegen in Mendoza (Plaza San Martin). Hetzelfde verhaal, maar doordat we deze berichten hadden gelezen ging bij ons gelukkig snel een belletje rinkelen!

Bedankt voor jullie waarschuwingen en voor toekomstige bezoekers: probeer zo snel mogelijk het verhaal af te kappen en verder te lopen, in ons geval werkte dat!

8. Kikujiro

Kikujiro New Member

Lid geworden:
    12 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Januari 2007 - Mendoza. Yuri van Galen. Wat een eikel. 50 euries gedoneerd. Hoor nu pas van dit verhaal. Heb toen heel erg getwijfeld wel of niet iets te geven. In principe ben ik vrij wantrouwig met dit soort verhalen, maar Nederlanders in het buitenland, tja, dan help je elkaar toch.

Jammer dat er niet veel aan te doen is, hoop hem nog een keer op te zoeken in Mendoza (met name omdat het zo'n heerlijke stad is).

Groet,
    Bas

9. chantal

chantal New Member

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou hier nog twee naieve nederlanders. Zelfde verhaal en zelfde signalement. Helaas hadden wij dit verhaal niet eerder gelezen en waren we dus niet op de hoogte. We hebben 100 pesos aan hem gegeven en we hadden echt medelijden met hem. De hele avond eraan gedacht en we vroegen ons zelfs af of we hem niet meer geld hadden moeten geven. Is toch jammer dat hier niets tegen te doen is.
    Hopelijk komt hij zichzelf nog een keer tegen!

10. Jos en Joke

Jos en Joke New Member

Lid geworden:
    1 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,
    Wij hebben in oktober 2007 dezelfde ervaring met deze man in Mendoza. Ondanks zijn acteertalent vertrouwden we hem niet omdat hij niet op praktische adviezen/hulp inging: collect call met familie en dan via een grenswisselkantoorgeld over laten maken, met ons mee voor een maaltijd en daarna naar het busstation voor informatie over bussen en eventueel een buskaartje. Hij geeft je het gevoel dat je een naar persoon bent door geen geld te geven maar ga op je gezond verstand af. Als je zelf in een dergelijke situatie zou geraken ben je blij met alle hulp die geboden wordt.
    En inderdaad mensen met zielige verhalen lopen overal rond. Wij hebben zelf in Turkije onze 'beste' (want we hadden het niet door) hiermee opgedaan.

11. skezine

skezine New Member

Lid geworden:
    7 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha hier ook ingetuimd.. Wij zijn nu in Mendoza, en vanmiddag ook benaderd door Kevin van Galen uit Turnhout. Overvallen bij de bus-terminal door twee mannen met pepperspray.

Wij hebben hem 9 peso's gegeven zodat ie water (denk eerder cerveza) kon kopen. Daarnaast telefoonnummer gegeven zodat hij ons later kon bellen als hij het politieformulier had gekregen. Maar dat gaat zo te lezen niet gebeuren :)

Hij is dus nog aktief..
    (wel jammer voor de Nederlander die we straks tegenkomen die wel echt overvallen is!)

12. fons.margreet

fons.margreet New Member

Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas Kevin loopt nog steeds rond in Mendoza met hetzelfde verhaal. Wij zijn er ook ingetuind en hebben hem geld betaald voor een busreis. Bij ons kwam zenuwachtige, trillende Kevin uit Doetinchem. Lichtblauw poloshirt en kaki korte broek, blonde haren en flinke vent van ongeveer 1.80 meter, tussen 35 en 40 jaren oud.

13. Femke en Jan

Femke en Jan New Member

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    En ook op dit moment is het nog steeds Kevin van Galen uit Doetinchem die actief is. Jammer dat wij deze verhalen nog niet gelezen hadden, want ook wij hebben hem 200 pesos gegeven voor een reis naar Buenos Aires. Zijn acteertalent was verbluffend en inderdaad ben je geneigd je landgenoten te helpen.
    We willen ook graag iets hiertegen ondernemen. We gaan denk ik maar een bezoek brengen aan het politiebureau.

14. Marie en Alex

Marie en Alex New Member

Lid geworden:
    29 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Kevin van Tilburg uit Doetinchem hebben ook wij mogen ontmoeten op het plaza independicia in Mendoza. Met slechts 140 pesos hebben wij hem op weg geholpen naar Buenos Aires. Wij vonden het een knap toneelstuk, helaas hebben we geen foto gemaakt van de acteur. We zijn benieuwd naar de achtergrond van deze acteur.

15. alexander

alexander New Member

Lid geworden:
    7 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik voelde me bij de eerste berichten even een domoor, maar het zijn er al zo veel overkomen en zijn acteerrwerk was ook van een bovenmatig niveau dat dat gevoel snel weer verdween. Hij heeft mij 150 pesos gekost. Ik liep voorbij Plaza Indepencia toen hij mij in het Engels aansprak. Ik was even blij dat ik iets voor de ´verwarde´ man kon beteken. Hij stelde zich voor met Kevin en wilde na zij nare ervaring, de beroving, zo snel mogelijk naar Buenos Aires om na het regelen van een reisdocument naar Nederland terug te vliegen.

Hij is dus nog steeds actief en zijn uiterlijk en werkwijze komen geheel overeen met eerdere beschrijvingen.

Wees gewaarschuwd maar enjoy Mendoza, het is geweldig.

16. Tipica Reizen

Tipica Reizen New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry voor alle ´gedupeerden´, maar dit blijft toch een favoriet topic om af en toe te lezen :) Wat een gast zeg... Helaas nog steeds geen plannen om weer even naar Mendoza te gaan, maar mijn familie gaat in december, zal mijn broertje even inlichten en vragen of hij een leuke foto kan maken :)

17. essen__van_bas

essen__van_bas New Member

Lid geworden:
    5 okt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel zwervers kunnen nog van hem leren. Dat acteerwerk van hem is nog eens wat anders dan je hand ophouden en aan het eind van de dag hoogstens twee euro verdiend hebben.

Wij hebben hem slechts geld gegeven voor het kopen van een flesje water. Zijn verhaal klinkt wel zielig, maar we hadden op basis van een paar punten onze twijfels. A) Hij ging niet in op adviezen om via collect call met familie te bellen en geld overgemaakt te krijgen via een grenswisselkantoor: daar lulde hij snel over heen. B)Hij vertelde dat hij al een jaar door Zuid-Amerika reisde en een aantal Braziliaanse surfersparadijzen had aangedaan.... Wij vonden hem eigenlijk helemaal niet het type surfer, eerder iemand die in het buitenland aan een golftoernooi meedoet.

Mendoza lijkt sowieso een stad om op te letten. Later die middag in het park werden twee Belgische vrouwen in het park beroofd van hun tas, op een heel sneaky manier. Vanuit het struikgewas moet er iemand naar hun bankje en tas geslopen zijn. We zagen de dieven weg rennen, en toen konden we die vrouwen eigenlijk al niet meer helpen, behalve een signalement doorgeven.

18. essen__van_bas

essen__van_bas New Member

Lid geworden:
    5 okt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    "Later die middag in het park werden twee Belgische vrouwen in het park beroofd van hun tas, op een heel sneaky manier. Vanuit het struikgewas moet er iemand naar hun bankje en tas geslopen zijn. We zagen de dieven weg rennen, en toen konden we die vrouwen eigenlijk al niet meer helpen, behalve een signalement doorgeven."

Toevoeging: één man leidde één van de twee vrouwen weg van het bankje door wat te vragen, de andere moet stiekem achterlangs geslopen zijn, zonder dat de tweede vrouw het door had. Anders weten we ook niet hoe het heeft kunnen gebeuren.

19. Pieter en Iris

Pieter en Iris New Member

Lid geworden:
    14 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een ongelooflijke gast zeg... Wij (Belgen) zijn ook op vrijdagmiddag 7 november 2009 met beide voeten in het verhaal getrapt. Helaas hebben wij zelfs 300 pesos gegeven zodat de "arme man" niet alleen het busticket naar Buenos Aires zou kunnen kopen, maar ook nog zou kunnen eten en drinken vooraf en nadien...
    Dan help je al eens een Nederlander :)

Bij ons was hij de Hollandse Kevin van Tilburg wonende in Turnhout, België. We wandelden er achter en op zijn T-shirt stond "BELGIUM (nog wat)". Ik had met mijn vriendin nog de weddenschap toen we hem zagen lopen: woont die in Mendoza, of is hij toerist? Instinctief zei ik dat hij er woonde door de manier waarop hij liep en het gebrek aan 'toeristenspullen': een expat. Mijn vriendin dacht dat hij toerist was. Kort daarop stopte hij en sprak ons in't Engels aan... Blijkbaar had ik het dan toch bij het verkeerde eind (niet dus zo blijkt nu): Wat een super acteertalent.

Wij zijn ook achterdochtig van aard, maar het zijn de kleine dingen die het hem doen: de blik, de verwardheid, korte zinnetjes tussendoor die zijn toestand volledig ondersteunen, de stijgende emotie naarmate hij zijn verhaal uitdiept en uitdiept, alsof hij het allemaal pas begint te beseffen...

Achteraf bekeken zijn er altijd zaken die hem weggeven, maar die zijn zo subtiel dat je het op het moment zelf 'onschuldig' zou kunnen interpreteren, en dat doe je dan ook omdat de rest van het verhaal zo goed is.

Een foto hebben ook wij niet. ±1m80, ±90kg, vettig blond haar, blauwe ogen, breed gezicht en mond met licht scheve tanden. Ik hoop dat hij ooit serieus tegen de lamp loopt!

20. mochila@mochila.be

mochila@mochila.be New Member

Lid geworden:
    13 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Kevin doet het opnieuw,
    Ook wij, 2 Belgische backpackers, hebben begin december 50 pesos aan Kevin uit Turnhout gegeven.
    Fantastisch verhaal over traangas in de ogen (zijn ogen waren ook opgezwollen)en het feit dat hij geen ambassade kon bereiken. Kevin neemt zijn tijd en verdient een Oscar.
    Blond haar, overgewicht tussen de 35-40 jaar..

In de maling genomen door een Hollander:)

Deel Deze Pagina