Nederlandse Oplichter(s) in Mendoza

Discussie in 'Argentinië' gestart door Mirthe en Michel, 9 mrt 2008.

1. Mirthe en Michel

Mirthe en Michel New Member

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste reizigers,

In Mendoza zijn wij een verwarde en aangeslagen (zo leek het althans) Nederlandse man tegengekomen nabij Plaza Independencia. In eerste instantie vraagt hij waar het plein is en of je wellicht een hostel weet. Al snel komt hij met het volgende verhaal; hij was eerder die dag onder bedreiging van een mes van al zijn bezittingen beroofd op het busstation van Mendoza.Tijdens de aangifte bij de politie konden ze de Nederlandse Ambassade niet bereiken en konden zij zijn identiteit niet vaststellen (zijn paspoort is ook gestolen). Bovendien moet hij binnen een aantal dagen een vlucht naar Santiago, Chili halen. Hij vraagt niet om geld, maar zijn verhaal is zo overtuigend dat je eigenlijk automatisch geld aan hem geeft, zodat hij i.i.g. een dak boven zijn hoofd kan betalen en iets kan eten.

We hebben inmiddels mogen begrijpen dat hij dit toneelstukje herhaaldelijk opvoert, want diverse kennissen van ons die toevallig ook een reis in Argentinë maken (tussen onze reis en die van hen zit 2 weken)zijn hem ook tegen gekomen. Hij noemt zich Jeroen uit Turnhout of Freek uit Dordrecht of wellicht een combinatie daarvan. Nogmaals, hij vraagt niet om geld, maar je mag zijn verhaal toch sterk in twijfel trekken. Indien je kritisch doorvraagt, zal hij al snel afhaken.

Ons advies is daarom hem geen geld te geven, maar als je zijn toneelkwaliteiten wel kan waarderen, is hij een aantal pesos zeker waard.....

2. elsott

elsott New Member

Lid geworden:
    31 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij zijn net een week terug uit Argentinie [was helemaal gewedig].
    Wij zijn deze man ook tegen gekomen in Mendoza , met het zelfde verhaal.
    En hebben deze man geen geld gegeven omdat ik het verhaal niet vertrouwden.
    Maar ik moet zeggen dat hij goed kan toneel spelen.

3. Heidi Smets

Heidi Smets New Member

Lid geworden:
    16 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, Freek uit Tilburg.... Wij zijn hem ook tegengekomen in Mendoza. We hebben hem tot op het bot ondervraagd en uiteindelijk Euro50 gegeven want het was haast niet te geloven dat hij een oplichter was (net gekleed, niet sjofel, vraagt niet om geld). Hij kan erg goed toneelspelen en/of hij is nogal in de war. Wij zijn hem 22 maart tegengekomen. Precies hetzelfde verhaal. Ik ga dit verhaal ook in het engels op internet plaatsen want hij is niet alleen uit op Nederlanders. Mijn man is namelijk Amerikaan en hij benaderde ons terwijl wij engels spraken.

4. bol.jack@tipica-reizen.nl

Lid geworden:
    20 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook op wereldwijzer (http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=276284#post276284) het berichtje geplaatst met jullie tekst, Mirthe en Michel, hopelijk geen probleem? Hoe meer mensen ervan weten hoe beter lijkt me...

5. Heidi Smets

Heidi Smets New Member

Lid geworden:
    16 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nog wat verder doorgezocht en hij schijnt al jaren actief te zijn. De Nederlandse ambassade in Buenos Aires heeft zelfs een waarschuwing voor hem op hun website (niet makkelijk te vinden dus helaas ook niet gezien voordat ik naar Argentinie ging:)

Ik ben nog steeds verrast dat ik erin getrapt ben. Hij verdient een Oscar voor acteertalent!

6. Julie en Coen

Julie en Coen New Member

Lid geworden:
    22 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas zijn we gisteren (21 april) ook slachtoffer geworden van deze man. Wij hadden helaas nog nooit van dit verhaal gehoord, we zijn wel erg geschrokken en een goede deuk in je vertouwen van mede reizigers. Hij hebben hem 120 euro gegeven.
    Vooral als je weet dat hier veel reizigers worden overvallen/ bestolen wil je graag iemand helpen, want als je zelf in de situatie belandt wil je ook graag geholpen worden.
    Ik ben nog steeds verbaasd dat iemand zoiets kan doen, echt heel puik acteerwerk.

Gelukkig hebben wij een foto van hem!! We weten alleen nog niet zo goed wat we er mee moeten doen buiten naar de ambassade mailen, maar is ook maar de vraag wat zij er mee doen.

7. bol.jack@tipica-reizen.nl

Lid geworden:
    20 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    120 euro?!? Wow, ik ga vandaag maar eens het centrum hier in met een zielig verhaal geloof ik! Met één verhaaltje mijn maandhuur kunnen betalen, da´s best een goed plan!

Jammer dat Mendoza voor mij voorlopig niet op de planning staat, had hem graag ontmoet (in de 4x dat ik er geweest ben, heb ik hem nooit gezien). Maar goed, zal ook onze klanten waarschuwen voor deze acteur.

8. Mirthe en Michel

Mirthe en Michel New Member

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste reizigers,

Wij zijn verbaasd over het grote aantal reacties, en zijn daarom blij dat we in eerste instantie de moeite hebben genomen om het bericht te plaatsen. Hopenlijk helpen we voorkomen dat medereizigers in de toekomst geld, waarvan ze eigenlijk zelf hadden moeten genieten op hun reis, geven aan deze parasiet.

Heidi: waar heb jij deze tekst in het Engels geplaatst?

Jack; prima dat je de tekst hebt gebruikt voor het wereldwijzer forum. Inderdaad, hoe meer mensen dit weten, hoe beter...

Julie en Coen: ik ben ook wel benieuwd naar de foto... In ieder geval zou ik overwegen om de foto naar de NL ambassade in BA te sturen of naar de politie in Mendoza.

9. Jasper de Roos

Jasper de Roos New Member

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook ons is het overkomen afgelopen maand. Dit keer gaf hij zich uit als Kevin van Tilburg. Vandaag was ik op de NLse ambassade in Buenos aires en hij schijnt inderdaad al tientallen Nederlanders en mensen van andere nationaliteiten opgelicht te hebben gedurende de afgelopen jaren. Ze hebben nu inderdaad een foto van hem in een taxi. Er kan misschien iets aan gedaan worden als er aangifte wordt gedaan bij de politie in Mendoza. Inderdaad wel een goede acteur, ja...

10. john en saaf

john en saaf New Member

Lid geworden:
    18 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hola medesukkels, wij zijn er helaas ook vorige week in getrapt. Gelukkig niet meer dan een tientje omdat we niks meer bij ons hadden. Hele goede acteur en een flinke klootzak omdat wij vrij paniekerig de dag daarna naar het busstation gingen. Bij ons begon hij zelfs te huilen.
    We hebben ons drie dagen zorgen gemaakt om deze man totdat we nederlanders tegenkwamen die het verhaal kenden.
    Omschrijving: vatsige blonde jongen die een beetje zielig en als een nerd overkomt.

11. elise_vinkenborg

elise_vinkenborg New Member

Lid geworden:
    22 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Nog een slachtoffer van een zogenaamd slachtoffer... Wat een lul! Ik voelde echt met hem mee. Met trillerige (alcoholverslaafde!) handen schreef hij zijn gegevens op. Bij mij heette hij ook Kevin, hij gaf me een email adres eindigend op lapp.org, wat een psychotherapeutische instelling blijkt te zijn... wat een grap! Maargoed, heb hem eind mei best wat geld gegeven (voor een ticket naar BsAs) en twee jongens uit mijn hostel ook... Ik was op doorreis, wilde hier werk van maken, maar de Nederlandse ambassade kan pas iets doen als iemand aangifte doet in Mendoza... Aangifte vanuit elders kon niet, en via mail ook niet.. Wat me verbaast is dat de ambassade geen andere manier zoekt om actie te ondernemen, want is in belang van veel Nederlanders, en het zal niet moeilijk zijn deze man op heterdaad te betrappen gezien hij zich dagelijks in het centrum van Mendoza bevindt, een herkenbaar uiterlijk heeft en Mendoza niet zo groot is. Vind het erg vervelend dat dit verhaaltje zich blijft herhalen en mensen komen er vaak pas te laat achter dat ze genaaid zijn... En zijn op doorreis... Dus nu me er maar bij neerleggen dat het gewoon een heel erg treurig figuur is die het geld waarschijnlijk beter kan gebruiken dan ik?

12. Sytze

Sytze New Member

Lid geworden:
    28 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    afgelopen reis naar Belem, Brasilië een Duitser met soortgelijk verhaal tegengekomen. Nadat ik in Turkije een aantal keren de meest phantastische verhalen gehoord heb, trek ik uit principe al niet meer mijn portemonee. Bovendien op CS Amsterdam lopen zij ook rond.

13. maaikekoops

maaikekoops New Member

Lid geworden:
    8 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja, hier nog een slachtoffer van Frank uit de Achterhoek. Wij liepen hem 14 april in Mendoza tegen het lijf en zijn er ook vol ingetuind. Hebben hem 50 dollar gegeven voor een busticket. Wat een #$%&&$"#. Geeft je vertrouwen in de medereiziger een flinke knauw. We hebben het bericht op ons eigen weblog geplaatst en ik heb het net ook nog op de Lonely Planet site geplaatst want hij heeft het niet alleen op NLers voorzien. Ben ook benieuwd naar de foto, zou deze toch echt naar de NLse ambassade in Argentinie sturen. En laten we iedereen die richting Argentinie gaat vooral waarschuwen voor deze oplichter.

14. Jellie

Jellie New Member

Lid geworden:
    8 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Geen slachtoffer, maar wel net vandaag (10 min geleden) aangesproken door hem. Maar omdat ik dit verhaal op de wereldwijzer had gelezen, heb ik hem de weg gewezen en ben daarna gelijk doorgelopen. Hij ziet er inderdaad een beetje vatsig uit, soort van blond bloempot kapsel. Hij vroeg of ik engels sprak en toen waar Plaza Independencia was. Hij loopt dus nog steeds rond....helaas
    Als vrouwzijnde alleen durfde ik niet verder door te vragen...

15. bol.jack@tipica-reizen.nl

Lid geworden:
    20 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik was vandaag op de NL ambassade en heb daar eens gevraagd wat er aan gedaan kan worden. In principe niets, het is namelijk in Argentinie. Wel zouden mensen aangifte kunnen doen, want als de ambassade al iets kan doen moeten ze beschikken over politierapporten.

Het blijft dus vooral een kwestie van waarschuwen. Wanneer ik weer in Mendoza ben ga ik zeker op zoek naar hem, mocht ik hem tegenkomen, dan zal ik zeker actie ondernemen (op iedere straathoek staat wel een agent en ik spreek een aardig woordje spaans).

16. Eva en Hilde

Eva en Hilde New Member

Lid geworden:
    13 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Wij zijn op 14 juli ook opgelicht door deze `Jeroen uit Doetinchem` in Mendoza. Een ontzettend geloofwaardig verhaal en een veel te goede acteur helaas.. Wij hebben 60 dollar aan hem gegeven voor een busticket en wat eten... Maar volgens ons is er ook vrij weinig tegen hem te beginnen, ook als hij op heterdaad betrapt wordt kan hij nog steeds zeggen dat ie het geld nog gaat overmaken.. En ik denk dat vrij weinig mensen aangifte doen in Mendoza, aangezien de meesten op doorreis zijn en pas na een aantal weken er achter komen dat ze ook echt bedrogen zijn.. Hopelijk lezen genoeg mensen dit voordat ze hem tegenkomen in Mendoza....

Groetjes,

Eva en Hilde

17. Cindy & Pierre

Cindy & Pierre New Member

Lid geworden:
    20 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook wij zijn hem in juli tegengekomen bij Plaza Italia in Mendoza. Hij kwam paniekerig aanlopen en vroeg ons in het Engels naar het centrale plein. We gingen daarna in het Nederlands over (zijn accent onthulde zijn nationaliteit). Hetzelfde overtuigende verhaal gaf hij ons. Wij bleven wel doorvragen (hoe kan iemand die al 1 jaar reist zo dom zijn om in 1x alle bagage en belangrijke papieren kwijt te zijn??) maar geloofden hem. Hij vroeg inderdaad niet om geld maar om hem toch een beetje te helpen, hebben we (gelukkig) slechts 20 pesos gegeven.... Hij wilde zijn naam en adres (haha) nog daarvoor geven maar dat hoefde niet van ons. Heel triest eigenlijk om om deze manier aan je geld (voor eten, alcohol?) te komen....

18. Susanne en Jan Willem

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste mensen,

een uurtje geleden hebben ook wij het genoegen gehad deze meneer te ontmoeten, maar we waren goed geïnformeerd en hij heeft geen geld aan ons overgehouden.

Maar zijn verhaal steekt goed in elkaar (precies zoals boven omschreven), dus het is heel begrijpelijk dat mensen hem proberen te helpen.

We hopen met dit bericht ook een steentje te kunnen bijdragen in het waarschuwen van mensen.

Mendoza, 28 augustus
    Susanne en Jan Willem

19. Redondo

Redondo New Member

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel succes met de aangifte voor oplichting wat geen oplichting is.

Verder is de aangifte in Argentinie alleen nuttig als je het nodig hebt voor je verzekering, maar dat is het in dit geval niet

20. rickvandici

rickvandici New Member

Lid geworden:
    27 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Zondag 12 oktober zijn wij ook in het verhaal getrapt voor 200 peso's. Hij kan zeer goed toneel spelen. We hadden natuurlijk meer moeten doorvragen, maar je verwacht het niet. Hij noemde zich trouwens dit keer Kevin. Toen we in het hostel terugkwamen bleek een andere Nederlander wel op de hoogte te zijn van deze gast, maar toen was het al te laat.

Hopelijk kan iemand binnenkort een foto van deze man (circa 35 jaar) maken en deze verspreiden bij de hostels. De eigenaar van het hostel waar wij zaten wil het graag verspreiden. Ook denken ze dat ze met een foto de man zo te pakken hebben.

Dus als je een foto hebt, stuur hem naar de hostels met verzoek andere Nederlanders te waarschuwen (wellicht kan de ambassade dit ook doen?)

Deel Deze Pagina