Minderjarige naar Brazilie?

Discussie in 'Brazilië' gestart door ferzxman@telenet.be, 19 apr 2008.

1. ferzxman@telenet.be

ferzxman@telenet.be New Member

Lid geworden:
    11 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    De dochter van kennisen van ons gaat met ons mee naar Brazilie.
    Ze is 17 en heeft een Belgisch paspoort.
    Moeten haar ouders toestemming geven zodat ze met ons mee kan?
    Wie weet hier meer van of heeft hier ervaring mee?
    Misschien weet Ajuda De Pequenas Causas hier meer van?

2. Chico

Chico New Member

Lid geworden:
    12 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    consulaat vragen

3. info

info New Member

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste heer Fernando,

Ja, u geeft toestemming nodig van beide ouders, indien de dochter naast de Belgische, OOK HOUDSTER IS VAN DE BRAZILIAANSE NATIONALITEIT.

Europa in en uitreizen op haar Belgische paspoort, Brazilië in en uitreizen op het Braziliaanse paspoort.

1- De ouders kunnen toestemming geven dat de dochter meereist en onder jullie verantwoordelijkheid valt.
    2- De ouders kunnen ook aan hun dochter toestemming geven dat zij alleen mag reizen op eigen verantwoordelijkheid.

De toestemming om te reizen moet je bij het Braziliaanse Consulaat te Brussel aanvragen, kosten 30 euro, paspoort en 3 pasfoto’s 5x7 van de dochter meenemen, na tien werkdagen krijgt u de verklaring. Bij optie 1 gaan alle betrokkenen mee, bij optie 2 enkel de ouders en de dochter.
    Adres
    Avenue Louise, 350, - (térreo)
    B-1050 - Bruxelles
    Tel: (32) (0)2 626-3460
    Fax: (32) (0)2 640-8134
    e-mail: setconsular@beon.be

Vriendelijke groet,
    Ajuda De Pequenas Causas.
    info@ajuda.nl

4. ferzxman@telenet.be

Lid geworden:
    11 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Ajuda,

de dochter van onze kennisen heeft alleen de Belgische nationaliteit en reist dus met een Belgisch paspoort.
    Het is de bedoeling dat ze samen met ons heen reist en na 3 weken alleen terugkomt.
    We reizen rechtstreeks va Frankfurt dus ze hoeft nergens over te stappen.
    Wij zetten haar op de terugweg in Brazilie op het vliegtuig en haar ouders halen haar in Frankfurt op.
    Moeten wij ons op de heenreis misschien voor haar garant verklaren of iets dergelijks?
    En hoe gaat het op de terugreis?
    Dank voor het antwoord.

5. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij mijn weten hebben vervoerders een speciale regeling/begeleiding voor minderjarigen indien niet vergezeld van de wettelijke ouders/verzorgers.
    Neem daarover contact op met Lufthansa (?)

Ook al heeft ze een Belgisch paspoort, ik zou toch voor de zekerheid een verklaring van de ouders meenemen met hun toestemming voor de reis. Beter mee verlegen dan om verlegen.

6. ferzxman@telenet.be

Lid geworden:
    11 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Berto,
    ik heb van jou geen preek nodig.
    Ik stel hier een vraag en als je niks anders (lees:nuttigs) te melden hebt hou dan je mond.

Maarten,
    ik weet dat de mogelijkheid bestaat om haar te laten begeleiden door een medewerk(st)er die haar dan afleverd bij haar ouders bij de uitgang.
    Deze jongedame heeft echter al de nodige vliegreizen (met haar ouders) meegemaakt en dat zal niet nodig zijn.
    Ik wil alleen weten of er wettelijk iets verplicht is.
    We waren al van plan om samen met de ouders een verklaring op te stellen in het portugees ivm Brazilie binnenkomen.
    Mijn vrouw en onze kinderen zullen Brazilie binnenkomen met hun Braziliaanse paspoorten.
    Ik mag normaal samen met hun door de "Brasileiros" controle.
    Dit keer ga ik echter samen met haar door de "Estrangeiros" controle, zodat ik indien nodig haar bij kan staan.
    Ik hoopte op ervaringen van anderen.

7. dr.flecha@yahoo.com.bra

Lid geworden:
    15 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Fernando, Berto heet ook Abel etc.

8. pjak106

pjak106 New Member

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    hoe oud moet je zijn om alleen te mogen reizen?
    ik wilde mijn kids in december naar ned. sturen.
    ze zijn 12 en 14 ze hebben zowel ned als bras paspoort.
    ik weet dat in princiepe de bras authoriteiten de ned paspoorten niet erkennen. ( ze zijn geboren en getogen in ned.)
    wat is wijsheid om zo min mogelijk problemen te creeren.
    mogen ze uberhaupt wel reizen op die leeftijd...

9. dr.flecha@yahoo.com.bra

Lid geworden:
    15 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Altijd de Braziliaanse autoriteiten hierover consulteren. Volgens mij moeten beide ouders dan naar een Juizado de Menores om daar de toestemming schriftelijk vast te leggen. Je treft die Juizados vaak aan op vliegvelden en busstations. Zelf heb ik het ooit gehad dat het juizado, vanwege gebrek aan ervaring - ik woonde in een kleine plaats - het verkeerd had gedaan en ik mijn internationale reis niet in mocht. Ik besloot er een ontzettend drama van te maken en ging daarmee terug naar het juizado van São Paulo. Hun harten werden week, en zij vertelden me dat het niet mijn schuld was als het juizado in die verre deelstaat het niet goed had gedaan, en mee mocht ik met mijn zoontje. Vermoedelijk vind je er ook regelgeving over op de site van de Polícia Federal en je kunt natuurlijk ook naar de PF toegaan om het persoonlijk na te vragen.

10. info

info New Member

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Fernando,
    De dochter geeft enkel de Belgische nationaliteit dan is er GEEN toestemming nodig van de ouders, de toestemming om te reizen geldt enkel voor Braziliaanse kinderen ongeacht waar ter wereld ook geboren.

U kunt gewoon het Consulaat bellen in Brussel zoals reeds aangeven.

Vriendelijke groet,
    info@ajuda.nl

Onderstaand de Braziliaanse wetgeving inzake reizen met een Braziliaanse minderjarige.

Seção III

Da Autorização para Viajar

Art. 83. Nenhuma criança poderá viajar para fora da comarca onde reside, desacompanhada dos pais ou responsável, sem expressa autorização judicial.

§ 1º A autorização não será exigida quando:

a) tratar-se de comarca contígua à da residência da criança, se na mesma unidade da Federação, ou incluída na mesma região metropolitana;

b) a criança estiver acompanhada:

1) de ascendente ou colateral maior, até o terceiro grau, comprovado documentalmente o parentesco;

2) de pessoa maior, expressamente autorizada pelo pai, mãe ou responsável.

§ 2º A autoridade judiciária poderá, a pedido dos pais ou responsável, conceder autorização válida por dois anos.

Art. 84. Quando se tratar de viagem ao exterior, a autorização é dispensável, se a criança ou adolescente:

I - estiver acompanhado de ambos os pais ou responsável;

II - viajar na companhia de um dos pais, autorizado expressamente pelo outro através de documento com firma reconhecida.

Art. 85. Sem prévia e expressa autorização judicial, nenhuma criança ou adolescente nascido em território nacional poderá sair do País em companhia de estrangeiro residente ou domiciliado no exterior.

11. ferzxman@telenet.be

Lid geworden:
    11 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor de info, Ajuda.

12. c.mulder

c.mulder New Member

Lid geworden:
    8 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit min of meer in hetzelde schuitje als onze Belgische vrienden.

Mijn vrouw, die zowel de Brazilaanse als de Nederlande nationaliteit heeft, gaat namelijk in juni zonder mij, maar met onze 2 kinderen, naar Brazilie. 1 van de kinderen heeft/had zowel een Braziliaans als een Nederlands paspoort.Het Braziliaanse paspoort is vanwege de houdbaarheidsduur van slechts 2 jaar inmiddels verlopen. Het andere kind heeft uitsluitend een Nederlandse paspoort.

Hoe nu te handelen? Mijn portugees is helaas niet van dien aard dat ik de wetsinformatie van Ajuda kan vertalen op een manier waarbij ik alle juridische gevolgen in beeld heb. Misschien dat iemand me hierbij kan helpen?

Ik heb inmiddels formulieren van internet gedownload die ik in willen vullen en door een Nederlandse notaris wil laten "legaliseren".

13. info

info New Member

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Corrie,

Voor de beide kinderen moet u wederom een nieuw Braziliaans paspoort laten maken op het Consulaat te Rotterdam.

Hier kunt u ook gelijk een toestemmingsverklaring laten opmaken voor uw vrouw zodat zij met de kinderen alleen kan reizen naar en van Brazilië.

Kosten paspoort 37,50 euro per stuk, toestemmingsverklaring om te reizen 20 euro, meenemen geboorteakte van de kinderen, oude paspoorten, beide ouders moeten samen aanwezig zijn op het Consulaat van Brazilië te Rotterdam en/of te Brussel indien in België woonachtig.

Nogmaals Europa in en uitreizen met het Europees paspoort, Brazilië in en uitreizen met het Braziliaans paspoort.

Vriendelijke groet,
    info@ajuda.nl

14. info

info New Member

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Peter,

De beide kinderen mogen alleen reizen als u een gerechtelijke toestemmingsverklaring laten opmaken bij de Juízado de Menores

Hiervoor zult u samen (vader, moeder en de kinderen) naar Juízado de Menores (Kinderrechtbank) moeten gaan, meestal in het plaatselijk gerechtsgebouw.

Hiervoor geeft u nodig de geboorteaktes, kopieën van de ID-bewijzen, en 3 pasfoto’s 5x7.

Via de vliegmaatschappij kunt u tegen bijbetaling verzoeken om begeleiding van uw kinderen door het cabinepersoneel, vanaf vertrek tot aankomst in het land van bestemming.

Nogmaals Europa in en uitreizen met het Europees paspoort, Brazilië in en uitreizen met het Braziliaans paspoort.

Vriendelijke groet,
    info@ajuda.nl

15. dududu1976@yahoo.com.br

Lid geworden:
    11 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Complimenten, Ajuda !!

16. pjak106

pjak106 New Member

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Thanx Ajuda, mogen de kids met hun Nederlandse paspoort wel Brasil in en uit reizen ik heb gehoord dat de autoriteiten de ned paspoorten niet accepteren?
    ik heb daar eerder problemen mee gehad met JzdeMen.
    ook met het ned paspoort van mijn vrouw trouwens.
    ( geboren brasiliaanse )
    verder heb ik ook ervaren dat ze daar niet bepaald op een lijn zitten de ene verteld dit de andere dat.
    mijn kid's hebben de halve wereld al gezien maar maakt niet uit wet is wet he?

17. info

info New Member

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Peter,

Nee, nogmaals, Brazilië in en uitreizen met Braziliaans paspoort.

Kortom GEEN Nederlands paspoort grbuiken om Brazilië in en uit te reizen.

Vriendelijke groet,
    info@ajuda.nl

18. rooyen38@hotmail.com

Lid geworden:
    11 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Kinderen met brasiliaanse nationaliteit: Jongens t/m 17 jaar toestemming van ouders
    Meisjes t/m 21 jaar toestemming van ouders

19. pjak106

pjak106 New Member

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Toch maf, mijn kids zijn geboren en getogen in Nederland wel een Brasiliaanse mama ( ook met Nederlands paspoort.)

20. dr.flecha@yahoo.com.bra

Lid geworden:
    15 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Marco, weet je dat zeker van die meisjes? Het lijkt mij niet dat dit mogelijk is want met 18 jaar is men hier, man of vrouw, meerderjarig!

Deel Deze Pagina