kapitaalbelasting

Discussie in 'Brazilië' gestart door ana.emilia2, 1 jun 2008.

1. ana.emilia2

ana.emilia2 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Op dit forum lees ik dat Brazilië geen kapitaalbelasting kent.
    Kan ik daar wat meer informatie over krijgen ?
    Gaat het hier bijvoorbeeld over kapitaal van ondernemingen of ook over privé-kapitaal.

2. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als een dergelijke constructie niet bestaat, is het wat moeilijk om er "meer informatie" over te geven.

Wat wel bestaat is een belasting over het rendement, wat wordt gezien als inkomen.
    Ik meen dat het 20% is (over de toename dus, of over de rente).
    Alleen de gewone spaarrekening (de poupança) is vrijgesteld, heb ik begrepen, maar dat rendement is relatief laag.

3. ana.emilia2

ana.emilia2 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten,
    Het betreft hier een kapitaal van een aanvullende verzekering dat ik na ontvangst in België wil overschrijven nar een rekening in Brazilië. Ik wou weten of dit kapitaal belastbaar is.

4. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik begrijp dat het volle bedrag in 1 keer wordt uitgekeerd.
    Dan zal Belgie de eventuele belasting inhouden, en op jouw eigen rekening in Belgie storten.
    Ik zie niet hoe Brazilie dat als inkomen zou kunnen aanmerken.

Om problemen te voorkomen moet je het kapitaal (waar dan ook) opgeven bij de Braziliaanse receita, het kost je niets (omdat er geen kapitaalbelasting is) maar je kan dan met een gerust geweten bij een overschrijving vermelden: tranferencia de patrimonio (unilateral).

Een overschrijving van bedagen van eigen bezit zijn belastingvrij. De ontvanger en zender moet dan wel dezelfde persoon zijn, en bij grotere bedragen wordt het door de CB aleen vrijgegeven als je je komt legitimeren bij de agencia.

5. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je in Brazilie bent ingeschreven en hier belastingplichtig bent, dan zul je er waarschijnlijk belasting over moeten betalen.
    (Indien je het aangeeft, maar als je het over laat schrijven, gaat het via de Centrale Bank, en dan heeft de Receita Fedral er ook weet van).
    Het zal als inkomsten worden beschouwd.
    Vooral als het over grotere bedragen gaat.
    Had je bij de receita (belasting aangifte) al eens verklaard dit geld in Belgie te bezitten, dan is het onbelast.
    Het bedrag zal bij je volgende aangifte ineens verschijnen, je bent rijker geworden, dit wordt als "Variacao Patrimonial" bestempeld, em is belastbaar. Afhankelijk van het bedrag, maximaal 27% denk ik.
    Zoek een accountant in Brazilie, die weet er meer van dan wij.

6. ana.emilia2

ana.emilia2 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten en Sponzzo, bedankt voor de (tegengestelde) reacties.
    Dat geld ga ik pas binnen enkele maanden ontvangen. Ik zet mijn zoektocht verder. Maar vooraleer ik me naar een accountant begeef wil ik een beeetje voorbereid zijn want één ding heb ik hier alvast geleerd : als je zaken wil doen met een braziliaan en die wordt gewaar dat je er niet van op de hoogte bent, dan wordt je in het zak gezet terwijl je er zelf bijstaat.

7. remco@kinkelaar.nl

remco@kinkelaar.nl New Member

Lid geworden:
    2 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    De eerste vraag is, waar betaal je belasting, je kan namelijk niet in zowel België als Brazilië belasting betalen.

Als je in Brazilië belating belasting betaald geleden in het algemeen de volgende regels.

Wij kennen inderdaad geen vermogens of kapitaal belasting, maar rendementsbelasting als je inkomsten uit aandelen, fundos ect hebt.

Inkomsten vanuit het buitenland zijn in het algemeen belast, maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als het gaat om zaken waarover je België ook al belasting hebt betaald. Je kan nooit dubbel betalen. Het zijn lange wegen die je moet bewandelen om te bewijzen dat je al betaald hebt..

Neem inderdaad zoals sponzzo al zegt, als je hier belasting betaald een goede accountant in de arm.

8. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook bij accountants zal je verschillende meningen te horen kunnen krijgen.

Mijn stelling is: het kapitaal is opgebouwd in jaren, er is dus geen "plotselinge toename".
    Als Belgie dat niet als zodanig aanmerkt, dan kan Brazilie dat niet opeens wel gaan doen.
    Als er inderdaad een belastingovereenkomst is, dan is twee keer belasting betalen inderdaad niet nodig.
    Officieel hebben de belastingdiensten dan ook inzicht in elkaars gegevens van de belastingplichtigen, dus ik zie ook niet wat je moet "bewijzen".

Het punt van Sponzo kan ik wel begrijpen, maar ik denk niet dat het zo gaat. Ik heb meerdere malen grotere bedragen overgemaakt, met de verklaring dat het om een transferencia de patromonio betreft. De centrale bank heeft daar weet van, dus de receita ook, maar wat dan nog. Ze moeten eerst bewijzen dat mijn verklaring onjuist zou zijn, en dan had het geld niet vrijgegeven kunnen worden zonder inhouding van belasting.

Een ander punt is natuurlijk wel deze: je kan je kapitaal overhevelen naar Brazilie maar daarmee verdwijnt het nog niet van de radar van de Belgen.

9. Chico

Chico New Member

Lid geworden:
    12 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @Maarten, is het wel zo dat de belasting moet bewijzen, of iets niet of wel zo is.
    Geldt in Brazilie niet de omgekeerd bewijslast?

10. ana.emilia2

ana.emilia2 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat nog een paar maanden duren eer ik mijn pensioen en dat kapitaal ga ontvangen.
    Het is zo dat Brazilië een verdrag heeft met België (en ook met Nederland,maar ieder land heeft uiteraard zijn eigen overeenkomsten) ter vermijding tot betalen van dubbele belasting. In mijn geval zal mijn pensioen zowel in België als in Brazilië belast worden, maar hier in Brazilië mag ik de reeds betaalde belasting in België aftrekken.Als ik het goed voor heb dien ik deze belasting (van mijn pensioen) hier maandelijks aan te geven via de Carnê Leão en jaarlijks via de IRPF. Dat kapitaal (groepsverzekering) dat ik ga ontvangen is volgens datzelfde verdrag belastbaar in België maar omdat Brazilië geen groepsverzekering kent heb ik mijn twijfels of dat kapitaal hier belastbaar is.

11. arno@graansilo.nl

arno@graansilo.nl New Member

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit moet wel een aardig stekkie zijn:
    http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.cbcs.com.br/fotos/Mero.jpg&imgrefurl=http://www.cbcs.com.br/fotos/mero.htm&h=400&w=282&sz=18&hl=nl&start=14&um=1&tbnid=_8AfwzYCMnLlcM:&tbnh=124&tbnw=87&prev=/images%3Fq%3Djaguanum%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN

12. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Alles wat je niet eerder had of aangegeven hebt als je eenmaal in Brazilie woont wordt als inkomsten belast.
    Daarom is het, denk ik, belangrijk voor mensen die hier komen wonen, gewoon bij de eerste Braziliaanse aangifte, gewoon alles op te geven wat ze hebben. Je bankrekeningen etc wat je buiten Brazilie hebt. Je betaald er de eerste keer niets over.
    Doe je het niet, en wil je later toch nog eens dat verzwegen kapitaal hier naartoe overmaken of investeren, dan zul je er onnodig belasting over moeten betalen.
    Je kan dan niet meer meer met het verhaal aan komen kakken van "Dat had ik al, maar was vergeten het aan te geven."

13. henk4466@hotmail.com

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Vic,

Laat je pensioen gewoon in België storten op je bankrekening.
    Neem wat extra bankpasjes op die rekening en pin het in BR weg.
    Komt geen hond achter.

Henk

14. ana.emilia2

ana.emilia2 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Henk, ik zal uw raad in overweging nemen. Dank u.

Deel Deze Pagina