inenting tegen gele koorts nodig als ik maar 21 dagen naar Pipa ga?

Discussie in 'Brazilië' gestart door Ziza, 21 jul 2007.

1. Ziza

Ziza New Member

Lid geworden:
    21 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb ik bepaalde inentingen nodig als ik naar Pipa ga /noord-Brazil/? Ik hoor allemaal dat dit niet nodig is en sommige mensen zeggen weer dat ik toch maar een inenting voor de gele koorts moet gaan halen??? Wat moet ik nou`...

2. dr.flecha@yahoo.com.br

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gele koorts heb je daar niet nodig. Maar, het is altijd wel handig als je die hebt en is meteen 10 jr. geldig.

3. heb@geenemail.com

heb@geenemail.com New Member

Lid geworden:
    15 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    @Ziza,

Pertinent NIET nodig om je daar tegen in te laten enten.

Ben je wel eens in Spanje, Griekenland, Joegoslavie, Italie etc??? geweest?

Heb je je toen ook laten inenten?

Nee?

Ok, pipa is net de costa brava in Spanje.

4. Ziza

Ziza New Member

Lid geworden:
    21 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hhahaha, okay dannn Langslaper
    Kijk, aan dat soort antwoorden heb ik tenminste wat, thanx!
    Maar als Pipa net de Costa Brava is, dan blijf ik liever thuis!

5. heb@geenemail.com

heb@geenemail.com New Member

Lid geworden:
    15 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    @Ziza,

Nee Pipa is niet helemaal te vergelijken met de Costa Brava. Het ten eerste veel kleinschaliger en heeft mischien wel veel meer te bieden.

Het is zeker de moeite waard.

Enige reden om het vergelijk te maken is om dat er altijd zo bezorgd w

6. Ziza

Ziza New Member

Lid geworden:
    21 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, gelukkig maar! Ik weet wel zeker dat Pipa meer te bieden heeft!! Ik hoor alleen maar positieve geluiden. Relaxte sfeer en veel reggea cafeetjes.
    Over die gele koortsprik... kom altijd weer mensen tegen die zeggen dat ik t misschien wel moet doen?!! Heel irritant.
    Maar ik ben nu overtuigd!
    Gelukkig maar, ik haat spuiten!!

7. ishetwelzo

ishetwelzo New Member

Lid geworden:
    30 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    http://www.travelclinic.com/216/brazilie.htm
    Wanneer je informatie wilt van experts, zie dan op bovenstaande link.
    Jij kan ziek worden. Anderen die het over inenten hebben en jij als irritant bestempeld hebben het wellicht goed met je voor. Neem je eigen verantwoordelijkheid en ga niet 1 persoon volgen. wanneer meederdere mensen het zelfde zeggen en 1 persoon wat jij wilt horen, vraag ik mij af wat slimmer is.......

8. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is een feit dat als je, binnen 6 of 8 maanden, in Brazilie geweest bent (stempel in je paspoort), je in enkele landen dan geweigerd kan worden als je niet kunt aantonen dat je tegen gele koorts ingeent bent.
    O.a. Afrika (Egypte, Tunesia en vele anderen) , Australie en meer.
    Heb hier zelf last mee gehad in Egypte in 2002.
    Kijk dus uit als je de komende maanden nog ergens anders naar toe wilt.
    Ergens op de sites van de WHO kun je die lijst met landen vinden.

9. eric.lornoy

eric.lornoy New Member

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Welnu, de hoger site is goed en dan zou je volgens deze inentingen moeten nemen tegen gele koorts, DIP (difterie, tetanos en polio), Hepatitis A, Hondsdolheid en preventie-medicamenten tegen malaria. En dat voor een strandvakantie!!!!!
    De site vergeet eenvoudig te vermelden dat al deze inentingen nodig zijn al naargelang welke streek je bezoekt.
    In Nederland en België komt ook hondsdolheid voor. Hoevelen uit de grote steden en zelfs van het platteland zijn hiervoor ingeënt?

10. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Eric Lornoy
    Het maakt Australie bijv. geen moer uit waar jij 6 maanden geleden op vakantie was in Brazilie.
    Of het gebied endemisch voor gele koorts is of niet. In Brazilie geweest en geen vaccinatie stempel in je gele boekje betekend quarantaine op het vliegveld en met het eerst volgende vliegtuig terug.
    Hondsdolheid komt hier dus wel voor. In Salvador in 2006 3 dodelijke gevallen gehad. De 4e bleek gewoon een delirium tremmens te hebben en aan ontwenningsverschijnselen te leiden. Je kunt je denk ik niet tegen hondsdolheid inenten. Fikkie moet daar tegen ingeent worden. 20 jaar geleden hebben we een geval hier thuis gehad, en moesten allemaal platgespoten worden, wat toen zeer pijnlijk was. Hond was van één van de buren, die hier op een avond op bezoek waren. Voorheen lieve hondje stormde kwijlend onze varanda op, en begon iedereen aan te vallen. En de bierflessen vielen ook allemaal om, wat ook héél erg was.

11. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Op de meeste vliegvelden in Brazilie kun je je trouwens gratis laten inenten. Tegen alles.
    Ik denk dat dat ook voor niet ingezetenen geldt.
    Zoek op het vliegveld de "Vigilância Sanitária". Ook waarschijnlijk op interstate busstations.
    Gele koorts is 10 jaar geldig, maar werkt pas na 1.1/2 week.
    Bespaart je een hoop geld.

12. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Langslaper schreef:
    >Pertinent NIET nodig om je daar tegen in te laten enten.

Lijkt wel of je er zelf last van heb, ongelofelijk.
    Waarom denk je, dat er hier elke 2 maanden iemand langs komt van het anti Febre amarela
    en dengue programma om korrels te strooien in afvoerputjes en de externa tegen het
    eiergebroed van die muggen ?
    Dacht dat het in 2000 was, dat ik de bus pakte van Recife naar Natal en iedereen voor het
    instappen ingeent werd tegen gele koorts omdat het in Natal niet pluis was.

13. Artie Veer

Artie Veer New Member

Lid geworden:
    15 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Sponzzzo

Je kennis van vaccinaties is goed maar voor de gele koorts niet helemaal correct.

Bij toetreden van een land kijkt men of je de afgelopen 10 dagen (maximale tijdsspanne) in een land of continent geweest bent waar gele koorts heerst. Als w

14. dr.flecha@yahoo.com.br

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Binnen Zuid-Amerika wordt van reizigers tussen een aantal landen ook een gele koortsprik vereist die tenminste 10 dagen oud moet zijn. In Goiás is gele koorts endemisch.

15. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    A:
    Je heb(t) gelijk. In vele landen moet je aankunnen tonen dat je, indien in Brazilie geweest, ingeeent was/bent tegen gele koorts.
    10 dagen geleden of zo.

10 dagen is de tijd dat de vaccinatie in werking treedt. Incubatie.

16. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het schijnt dat je 2 soorten gele koorts hebt, de "urban" en de "Bush-bush variatie"
    Wetenschappers maken zich vooral bezorgt om de eerste (variant ?) schijnt het.

Maar nog even een antwoord aan A.
    Ik denk dat het toch anders ligt.
    Je mag dat soort landen binnen (In Brazilie geweest) als je de Yellow Fever vaccinatie op je gele kaart hebt. 10 dagen eerder genomen.
    Maar ben je er wel geweest, en hebt geen vaccinatie bewijs , dan zal je 6 of 8 maanden verdacht zijn.
    Na je vertrek uit dat ZA of Afrikaanse land.
    Na 10 dagen ben je "schoon" met vaccine, na 6 of 8 maanden zonder vaccine.

17. Artie Veer

Artie Veer New Member

Lid geworden:
    15 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    De vaccinatie moet je minimaal 2 weken voor vertrek halen. Hierna krijg je je aantekening. Aan de hand van je paspoort / medische paspoort kijken ze of alles in orde is (als je binnen 0-10 dagen gelijk weer doorreist naar een ander land).

We zitten allemaal op dezelfde lijn dus. 1 ding staat als een paal boven water; het is een gevaarlijke ziekte dus kan je maar beter de vaccinatie hebben!

18. dr.flecha@yahoo.com.br

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    En je kunt hem in Brazilië gratis op elke gezondheidspost in je woonwijk halen, kun je gelijk een herinenting antitetânico nemen. Veelal ook op busstations en op weg naar Goiás, Distrito Federal etc. op stopplaatsen van de bus. Soms wordt de bus midden in de nacht gestopt, moet iedereen er uit omdat er insecticide wordt gespoten en word je bijna gedwongen een gele koortsspuit te nemen.

19. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    A: Wat gebeurd er met iemand die , laten we zeggen, 2 of 5 maanden geleden in Brazilie is geweest, zonder vaccinatie bewijs tegen gele koorts, en dan Australie of S'pore binnen wil ?
    Het probleem was vroeger in Nederland.
    Omdat die vaccine dus 10 jaar geldig is, heb ik hem maar één keer moeten halen.
    De enige plaats in Nederland was het Instituut voor de Tropen in A'dam, als ik me goed herinner.
    Artis en een hele hoop kroegen voorbij.
    Af en toe stoppen om je persoonlijke Stork Hotlo 2 takt motor wat af te laten koelen.
    Daarna naar de Suriname Kade (wankelend) en 5 of meer maanden weg.

20. Artie Veer

Artie Veer New Member

Lid geworden:
    15 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Sponzzzo

Voordat ik mijn gele koorts haalde (nu 1,5 jaar geleden) had ik al wat stempels van Brazilie in mijn paspoort staan en ik heb er in Azie geen problemen mee gehad. Ze letten alleen op Afrika (dit staat ook zo specifiek) in de biljetjes die je in moet vullen voordat je je stempel krijgt.

Als je geen inenting hebt dan heb je zelfs hier in NL een probleem. Heb er laatst een collega ook nog maar op gewezen want zelfs hier kunnen ze je nog in quarantaine zetten.

Tegenwoordig kan je bij GGD etc. ook de inenting halen. Die zijn nu ook gekwalificeerd. Bij de meeste huisartsen kan het niet.

Vaccinaties halen in een land zelf daar pas ik voor. Als jij en de hele bus een spuitje moeten halen dan wil ik wel eens weten hoe ze die naald ontsmetten. Wel fijn dat je dan tegen gele koorts ingeent bent maar wie weet wat voor ellende je er bij krijgt gespoten. Daar zit je je hele leven aan vast.

Deel Deze Pagina