importeren

Discussie in 'Brazilië' gestart door arno@graansilo.nl, 27 jul 2006.

1. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Arno,
    Als je mij bedoeld is er sprake van beeldvervorming. Ik vind juist dat handel
    makkelijk moet gaan en anders niet.
    Maar om je nog een idee te geven hoe het er hier aan toe kan gaan.
    Was eergisteren in Santo Antonio de Jesus, provinciestad hier in Bahia, bij een grote houthandelaar. Maakte buiten wat ik nodig had nog even een praatje met hem over
    de houthandel. Vertelde ie dat normaal de helft altijd vooruit betaald moet
    worden en de rest bij aflevering, behalve als ie aan de prefeito of de Governo
    verkocht. Die moesten alles van te voren betalen, anders kon je naar je geld fluiten.
    Het was zelfs gevaarlijk om ze aan te manen, want dan liep je de kans dat je in
    de gevangenis belandde .
    Simpel voorbeeldje van perverse macht die hier regeert en niet het recht.

2. arno@graansilo.nl

arno@graansilo.nl New Member

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn ervaring is dat handel meestal niet makkelijk is. Zeker niet in een zeer competitieve samenleving als de Nederlandse en al helemaal niet in een complexe en onrechtvaardige als Brazilië waar recht soms ver te zoeken is.

Wat ik probeer te zeggen is dat er wel degelijk mensen zijn die zich in deze materie vastbijten (ik noemde het Nederlandse im- en exportbedrijf) en daar veel geld mee verdienen. Brazilië exporteert voor meer dan 200 miljard (2004) en wat dacht je van het volgende staatje:

Uitvoer uit Nederland naar Brazilië 744,5 miljoen euro (2005)
    Invoer in Nederland uit Brazilië 2771,8 miljoen euro (2005)

Daar zitten allemaal mensjes achter die geld verdienen. Juist in een complexe markt ben je met veel kennis en ervaring een interessante handelspartner.

3. sven.veer@quality.com.br

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja en die invoer is:
    - Koffie
    - Soja
    - Kip
    - Vlees
    - VW Fox

en ga zo maar door.

Kleinschalige import is heel wat anders.

In een complexe markt ben je met veel kennis EN GELD misschien een goeie partner. Ik ken voorbeelden van veel kennis maar weinig centen en dan ..... oops ook over de kop..... falliet .... centen weg ....

4. jeroen5050

jeroen5050 New Member

Lid geworden:
    8 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Grappig om te zien hoe iemand maar niet zijn Nederlandse manier van denken kan uitschakelen. Ik vermoed dat je nog nooit zaken in Brazilie gedaan hebt, Arno ?

Ik kan je zoveel ervaringen vertellen (niet alleen de mijne). Maar als ik lees hoe je reageert op nuttige commentaren van bijvoorbeeld Louis (doe er je voordeel mee), sta je er niet open voor om uit je eigen Nederlandse denkpatroon los te maken. Je zal rekening moeten houden met corruptie, afpersing en oplichting. Het niet nakomen van afspraken en eerdere toezeggingen.

Ik hoop dat je uit het contact met Maarten van Tilburg wel wat leert of wat realistischer wordt.

Een vraag. Als jij in Nederland woont, en je product slaat aan. Waarom zouden je Braziliaanse partners, handelsagenten jou niet uitsluiten en zelf gaan importeren ?

5. sven.veer@quality.com.br

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @Mike

Precies, dat soort zaken heb ik ook al eerder gezien. Komt regelmatig voor.

De tweede stap die helemaal vergeten wordt is wat er gebeurt na de import. Leuk, je hebt je container in je Galpao staan (garage mag niet) en dan ?? Je goederen slijte

6. arno@graansilo.nl

arno@graansilo.nl New Member

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb ik ergens geschreven dat het eenvoudig is? Dacht het niet en denk het ook niet.

Nog even voor de duidelijkheid; voorlopig is het een virtuele business case bedoelt om te leren van de ervaringen van anderen. Dus alle ervaringen en kennis hetzij positief of negatief zijn welkom.

Wel heb ik intussen contacten met de producent en een Nederlandse importeur in Brazilië. De laatste regelt alle documenten, vervoer, inklaren, uitklaren, etc.

Behalve de verkoop zal er niets in handen van Brazilianen zijn.
    In de verkoop van het verhaal zit nou juist de crux omdat het geen winkels zijn die het artikel gaan verkopen.

Wat betreft de certificering is er inmiddels ook contact met de betreffende Braziliaanse instantie.

Een tweede partij of de concurrentie zal altijd maanden verder zijn gezien de vrachttijd.

Het product verliest zijn toegevoegde waarde niet en heeft ook een hoge intrensieke waarde die niet verloren gaat.

Waar blijft die 'buil'?

7. jeroen5050

jeroen5050 New Member

Lid geworden:
    8 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Arno,

Ik hoop dat je plan/business een succes wordt. Ik wil je alleen meegegeven dat vaak helaas) in Brazilie regels, aannames, contracten niet gelden. Het is onmogelijk om zoals in Nederland alles redelijk "af te timmeren".

Verder succes en probeer niet te Nederlands zaken te benaderen. In Brazilie heerst een echte wild/west klimaat (zo omschreef een Nederlander het die daar zaken doet)

8. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Arno schreef:
    >Heb ik ergens geschreven dat het eenvoudig is? Dacht het niet en denk het ook niet.

>Waar blijft die 'buil'?

Arno,
    Wat mij toch wel een beetje verontrust Arno, is dat je enerzijds zegt dat je niet
    in de veronderstelling bent dat het eenvoudig is, maar anderzijds geen enkele "buil"
    kunt verzinnen.

Ga je helpen.

>Wel heb ik intussen contacten met de producent en een Nederlandse importeur in
    >Brazilië. De laatste regelt alle documenten, vervoer, inklaren, uitklaren, etc.

Juist, dat doet ie, maar wel binnen de beperkingen die hem opgelegd worden en
    uiteindelijk is het de douane die het al dan niet vrijgeeft om wat voor (verzonnen) reden
    dan ook. Buil ???????

>Behalve de verkoop zal er niets in handen van Brazilianen zijn.

Juist en die Brazilianen moeten jou gaan betalen, voor de door jou geleverde spullen.
    Betalen bij aflevering ? zeggen ze ja is goed. Lever jij je spullen af zeggen ze
    Heb nu geen geld, betaal je morgen. Spullen laten staan , spullen terug, extra kosten etc.
    Buil ??????

>Wat betreft de certificering is er inmiddels ook contact met de betreffende
    >Braziliaanse instantie.

Goed krijg je die. Denk jij voor elkaar. Denkt een braziliaanse hotemetoot, das leuke handel,
    das voor mij. Gaat effe praten en dan heb je ineens nog wat certificaten nodig die jij niet
    krijgt, maar hij wel. Offff, je krijgt alleen je certificaat tegen "extra" betaling.
    Buil ???????

>Een tweede partij of de concurrentie zal altijd maanden verder zijn gezien de vrachttijd.
    Verzinnen ze toch iets dat jij ook nog niet kan beginnen.
    Buil ???????

>Het product verliest zijn toegevoegde waarde niet en heeft ook een hoge
    >intrensieke waarde die niet verloren gaat.

Hmmm, dacht dat het produkt niets kostte, hoe kan de intrinsieke waarde
    dan zo hoog zijn. Denk dat je kosten vele malen hoger zijn per produkt dan de
    inkoopprijs zelf en die kosten zijn wel verlies als het fout gaat.

9. Ralfinho

Ralfinho New Member

Lid geworden:
    31 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    En heeft iemand enig idee hoe je spullen (vooral kleding) moet importeren naar Nederland? Of weet iemand een importeur/groothandel die in Nederland gevestigd is?

10. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    importeren vanuit waar? of exporteren naar? Past het in je koffer? Nieuwe kleding of tweede hands?

11. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    mag ik jullie Lange Ralf en Dikke Dave noemen?

12. salseros@speedxs.nl

salseros@speedxs.nl New Member

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    "importeren vanuit waar? of exporteren naar"
    Ik neem aan van Brazilie naar Nederland.

Gewoon even een expediteur bellen in Brazilie, dan wordt het in een container naar NL verscheept.

13. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Salseros
    Je neemt aan....
    Iemand zoekt hulp voor een commerciële (...) transactie en stelt een onduidelijke vraag op een reisforum en wij mogen de onduidelijk vraag invullen. Ga je gang vriend! En dus niet zeggen==> verschepen!

14. Hazel

Hazel New Member

Lid geworden:
    10 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bel een Duitse transporteur en laat het hem uit China halen...veel goedkoper en de Duitsers waren vandaag beter dan Argentinië.

15. Bert1979

Bert1979 New Member

Lid geworden:
    16 nov 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil dus wel elektronica importeren vanuit de EU naar Brazilie. Zelfs met een heffing van 60%
    en transport ben ik nog veel goedkoper uit dan als ik de spullen hier koop. De nationale producten (audio) is echt rommel en de techniek is echt verouderd. Ik zie alleen nog problemen om de producten met 0% BTW te kopen. Ik heb immers geen EU BTW nummer. Wel hebben wij een CNPJ nummer. Iemand hier ervaring mee ?

16. theo35

theo35 New Member

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    het makkelijkste is het van hier naar daar :
    door het van bedrijf naar bedrijf te laten exporteren
    de inport kosten kan je vinden op www.mad.europa.eu wel moet je hier ff kijken welke code je goederen hebben dan kan je zo zien hoeveel je moet betalen
    anders moet je de kvk in nl ff bellen die kunnen je heel goed verder helpen
    ik ben zelf ook bezig het een en ander daar heen te gaan exporteren en ben er achter dat je daar echt een bedrijf nodig hebt die je spullen aan neemt dan is het geen probleem en blijven je spullen ook niet staan aan de grens zorg dan wel voor de goede papieren groet theo35

17. FM Cosmetics

FM Cosmetics New Member

Lid geworden:
    27 feb 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    In enkele maanden, zal ik gevestigd zijn in de stad Fortaleza, Brazilie. Aldaar zal ik mij bezig houden met het oprichten van een 3-tal bedrijven, waaronder een stichting. Ook zal ik mij gaan bezighouden met im-/export tussen Nederland en Brazilie. Als er iemand is, die behoefte heeft aan een bedrijf in im-export, die ook iemand in dienst heeft die in de haven werkt in Fortaleza, danwel in Belem, laat U mij dit dan weten. Wellicht kunnen wij zaken doen.
    U bereikt mij via: fm_cosmetics@live.com

Deel Deze Pagina