huurauto nachtmerrie in Zambia

Discussie in 'Zambia' gestart door serdaan@hotmail.com, 18 dec 2006.

1. serdaan@hotmail.com

serdaan@hotmail.com New Member

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste allemaal,

Wij hadden zoals we al vier jaar doen wederom weer een 4x4 gehuurd om in Zambia en Botswana te gaan toeren. Dit doen we meestal vanuit Zuid-Afrika of Namibia en rijden vervolgens met de auto naar de omringende landen. Zambia werd voor ons de 3e keer in 4 jaar en we dachten dit slim aan te pakken door direct in Lusaka een 4x4 te huren. Dit verhuurbedrijf had een goede reputatie door haar moederbedrijf in de UK welke al 38 jaar zich in deze markt begeeft. Tot aan 2005 waren zij altijd in Livingstone gevestigd.

In 2005 is het deel gevestigd in Zambia overgenomen door een engels stel die de zaak naar Lusaka hebben verhuisd. Wij wisten dit niet en dachten nog steeds met het bedrijf van doen te hebben zoals boven beschreven. De prijststelling van dit bedrijf ligt dermate hoog (usd 230,-- per dag) in vergelijking tot de rest dat je echt denkt dat je met een goed bedrijf van doen hebt. Ook in de verschillende gidsen staan zij goed aangeschreven echter deze zijn voor de overname geschreven en geven derhalve een verkeerd beeld.

Bij aankomst in Lusaka kregen we een 10 jaar oude landrover mee (ze verhuren alleen maar landrovers) auto waar van alles aan mankeerde. Desalniettemin nog net genoeg om het te accepteren en vooral omdat we graag op vakantie wilde. De huur was vooruit betaald en ze wilden dat we een "vehicle excess" afsloten van usd 2000,-- voor evt schades. Afijn wij op pad.

Op de vierde dag kregen we een auto ongeluk op de T1 tussen Kafue en Mazabuka op weg naar Livingstone doordat we een tegenligger moesten ontwijken. De auto slipte (natuurlijk geen ABS) en op het allerlaatst ging de achterkant schuiven die in de afwateringsgeul terecht kwam. Hierdoor kantelde de auto. Doordat we hooguit 80/85 km per uur reden was er voor de rest niets met ons aan de hand.

Met hulp van de zambiaanse bevolking hebben we de auto weer op zijn wielen
    gekregen en heb ik direct het verhuurbedrijf gebeld om de schade te melden. Deze kwamen ons direct ophalen echter zij beindigde per telefoon direct het huurcontract. Dit verbaasde mij alleen ik was nog te confuus van het ongeluk om daar adequaat op te reageren. Op weg naar hun huis in Lusaka werd mij terecht verteld dat wij onze vehicle excess a usd 2000,-- kwijt waren. Echter de volgende dagen werd de werkelijkheid echt pijnlijk. Wij kregen geen vervangde auto, geen teruggave huur van 17 dagen en de vehicle excess werd volledig afgeschreven.

Tot op de dag van vandaag heb ik me hierover verbaasd. Wij zijn usd 6950 armer en hebben slechts 4 dagen een huurauto gehad. Uiteraard heb ik hier tegen geprotesteerd echter wij hadden niets waarmee iets konden. Ik heb bij thuiskomst het bedrijf in de UK aangeschreven en konden mij niet verder helpen daar zij een minderheidsaandeel in het bedrijf hebben. Overigens konden zij mij wel vertellen dat ze snel hier van willen daar dit verhaal geen uitzondering is. Meer van dit soort verhalen zijn ons bekend geworden bij dit verhuurbedrijf naarmate we deze zaak zijn gaan uitzoeken.

Iedereen die meer wil weten wil ik graag van meer informatie voorzien om dit soort ellende niet zelf mee te maken. Uiteraard kan alles worden onderbouwd met diverse documenten.

groetjes

Serge

2. bert van den bergh

bert van den bergh New Member

Lid geworden:
    5 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste,

Wij zijn volop in onderhandeling om een 4x4 te huren in Lusaka, en inderdaad ook bij deze onderneming. Wij hebben dus met interesse uw verhaal gelezen en zijn benieuwd naar de diverse documenten ter onderbouwing want de 2000USD excess vinden wij ook veel. Heb je nog mensen gehoord met gelijkaardige verhalen en weet je dan andere verhuurmaatschappijen met een betere reputatie

Bert

3. serdaan@hotmail.com

serdaan@hotmail.com New Member

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Bert,

Excuses voor de trage reactie, ik had al een tijdje niet meer op dit forum gekeken. Als je je emailadres geeft kan ik de documenten "attachen". Overigens is het laatste nieuws dat Foley zich heeft teruggetrokken uit Livingstone 4x4. Kijk maar op hun websites. Zie overigens ook africaguide.com op de forum Zambia voor al onze mailwisselingen (incl. die van hun) voor een betere indruk.

Serge

Deel Deze Pagina