Hoe veilig is Brazili�?

Discussie in 'Brazilië' gestart door mlabesse, 8 aug 2008.

1. mlabesse

mlabesse New Member

Lid geworden:
    8 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Half september willen we naar Brazilië, omgeving Bahia. Is het daar ok om een auto te huren en de provincie langs de kust rond te rijden of moet je dan echt erg uitkijken? Ik las nl. op de site van de Braziliaanse ambassade dat het streng afgeraden wordt om zelf een auto te huren. Hebben jullie ervaring/tips?

2. dr.brecha

dr.brecha New Member

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Marije, zegt het je niet genoeg dat de Brazilianen het blijkbaar zélf al afraden (en volgens je eigen woorden zelfs stréng afraden)? Waarom denk je dat Nederlanders op een forum het beter zouden weten???

3. dr.brecha

dr.brecha New Member

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar, waar precies staat dat op de site van de Braziliaanse ambassade?

4. mooiman

mooiman New Member

Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Marije,

Het grootste probleem zie ik als je echt door heuvel/bergachtig gebied gaat rijden. Er rijden heel veel vrachtauto's en er gebeuren gewoon erg veel ernstige ongelukken in het verkeer. Daarnaast als je met problemen komt te staan dan moet je weten dat zeer weinigen engels spreken, dus kennis van Portugees of minimaal spaans is dan wel gewenst. Verder is de kwaliteit van de wegen ook minder, veel gaten in de weg. Je hebt ook nog een internationaal rijbewijs nodig, niet officieel maar wel aan te raden (verkrijgbaar bij de anwb).
    Ikzelf heb nog nooit in Brazilie gereden maar zou zo wel een stuk rondrijden daar, no problem. Maarja, mijn vrouw is Braziliaanse en heeft rijbewijs dus ik laat me lekker rijden.
    Misschien kan Peter reageren, hij woont in Bahia....

5. lesterinho

lesterinho New Member

Lid geworden:
    27 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Johan
    Je heb niet officieel een internationaal rijbewijs nodig?

Er is hier al veel over gezegd en geschreven, maar deze heb je zeker nodig. Tevens moet je deze laten legaliseren bij de Detran. Zeker als je een auto huurt en voor langere tijd onderwe

6. dududu1976@yahoo.com.br

Lid geworden:
    11 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Marije,

Meestal rij ikzelf in Brazilie, en huur of krijg ik een auto mee, van vrienden.
    Zolang je je maar aanpast,niet snachts rijdt, en ramen dicht houdt bij stoplichten (ivm verkopers/ramen wassers etc, zal er niets gebeuren.
    In Salvador heb ik nog niet gereden, maar de afstand van de luchthaven naar de stad is groot, en behoorlijk lastig.

Probeer het portugees wel onder de knie te krijgen !
    Ivm de weg vragen etc...maar zolang je aan de kust blijft , kan je ook een taxi vragen om je bij bepaalde plekken/pousada/hotel te brengen, en vanuit daaruit weer verder te gaan.

Zelfs gaan wij dit jaar van Recife naar Maceiorijden...gewoon overdag en overnachten doen we in pousadas..
    Ook de afstand Fortaleza-Natal-Fortaleza is goed te doen...

Succes....het is en hele ervaring, elke keer weer, haha

7. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Marije,

ik heb al een paar keer een flink stuk van Bahia gedaan met de auto. Van Salvador, Feira de Santana, Serinha, Alagoinhas, Caldas do Jorro, een stuk langs de kust tussen Boipeba en Praia do Forte en Praia de Espelho tot Cabralia.

Het volgende kan ik er over kwijt. Je kan best wel rond rijden. Zo erg is het nou ook weer niet. Houdt rekening met gaten in de weg in het binnenland. Maar vooral ook die rottige drempels. Je wordt letterlijk gelanceerd als je ze mist. In Salvador s' nachts nooit stoppen voor een stoplicht. Ramen dan dicht houden. Het is wel raadzaam om Portugees te spreken. Als je een ongeluk krijgt, kan je in ieder geval je best doen om je er uit te praten. Maar je hebt die taal ook nodig om de weg te vragen. De borden die de weg moet wijzen, ja die zijn er gewoon vaak niet. Verder oppassen voor struikrovers in het binnenland. Staat er ineens een mannetje met een geweer. Hard gassen en wegwezen. Vertel niet aan de lokale mensen waar je heen gaat. Ze kunnen evt. een val voor je zetten (struikrovers). Vertel het misschien wel aan je hotel/ pousada. Politie niet te veel geld toestoppen bij lichte overtredingen (geen rijbewijs bij je, geen gordel, geen paspoort). Gewoon rekken tot ze een ons wegen. Dan laten ze je meestal gratis gaan. Koop een goede kaart. En off you go.

Dus met andere woorden. Ik raad het je gewoon aan om te doen. Ik bedoel, onze voorvaderen gingen per schip naar Indonesie. Daar is een rondje Bahia toch niets bij. Gewoon doen dus. Hooguit zal het je leren. Maar tof is het ook. Felix heeft een grote mond. Maar hij bedoelt het niet slecht hoor.

Over het huren zelf. Ik heb overal auto's (meestal VW Gol of een Buggy) gehuurd (in Fortaleza, Natal, Rio de Janeiro en Salvador). Eigenlijk nooit hommeles gehad. Ja, soms als je een uurtje later de auto inlevert, proberen ze je een hele dag of zo extra laten betalen. Gewoon met een smile zeggen dat ze op kunnen zouten. Dus niet meteen boos worden. Je moet ze wel een uitweg geven. Vertel ze in wat voor fantastische staat je de wagen terug hebt gebracht. Plus dat er nu meer benzine in zit dat toen je hem kreeg (toen was hij nagenoeg leeg nl.) Ha ha.

Als je pech hebt in Brazilie, geen probleem. Nou ga je zien waarom het een tof volkje is. Ze gaan het helemaal voor je regelen. Ik heb nog nergens in de wereld met zoveel plezier pech aan mijn auto gehad. (geen geintje). Biertje er bij en ze regelen het voor je. Echt waar.

Have fun!! :D

8. dr.brecha

dr.brecha New Member

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    T2, ik zeg alleen maar dat de Brazilianen het beter zullen weten dan de toeristen. Het moet toch niet makkelijk zijn om op de site van je eigen land het huren van een auto ten strengste af te raden want dan ga je toch als behoorlijk af want je geeft er openlijk mee toe dat je de veiligheid van de burger niet kunt garanderen. Maar, ik heb even op de site van die ambassade rondgeneusd en heb niet ontdekt waar dat afraden daar ergens staat.
    Het is al relatief lang geleden dat ik door de binnenlanden van Bahia ben gereisd, maar de situatie die jij daar beschrijft komt overeen met Rio Grande do Norte waar op vele belangrijke plaatsen in het binnenland zoals afslagen naar bepaalde steden echt geen wegwijzer te vinden is. (Na de overvloedige regens zitten de wegen er trouwens vol knipgaten). Je bent er op vele plekken "in the middle of nowhere". Er is een jaar of terug een bende opgerold (stuk voor stuk afgeschoten) die daar roofovervallen pleegde, maar ik hoor dat het toch sporadisch weer wat aan het terugkomen is.

9. kaasjulius

kaasjulius New Member

Lid geworden:
    28 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo allemaal , ik heb echt al duizenden van km gereden in ba en mg nog nooit iets van stuikrovers ect gemerkt , brasilianen praten er wel over sinds voor een paar jaar terug een reisbus overvallen is , uitgeroofd en in brand gestoken en dus ook doden gevallen zijn , de toestand van de wegen in mg is over het algemeen beter als in bahia , de br 101 is over het algemeen niet slecht maar je moet natuurlijk niet met nederland gaan verglijken , meeste vrachtauto chauffeurs zijn vriendelijk en geven met de richtingaanwijzer een seintje als je voorbij kan komen , secundaire wegen kunnen soms heel slecht zijn dus nachts af te raden

10. kaasjulius

kaasjulius New Member

Lid geworden:
    28 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    p.s je zou dan als je de kranten en de anwb enz. hoort in frankrijk en spanje ook niet meer kunnen rijden , toeristen die van de weg gelokt worden , overvallen op parkplaatsen enz., enz.

11. fatimakors

fatimakors New Member

Lid geworden:
    20 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Marije,

Ik ben zelf (met mn man), toen we afgelopen april in Bahia waren, lekker gaan rijden....t was hardstikke leuk! Goeie weg ook. Niks gemerkt van enge zaken, en soms een hobbelige weg. We hebben voornamelijk gereden tussen Una, Ilheus en Itacaré (allemaal langs de kust). Vooral de route tussen Ilheus en Itacaré was erg mooi (supergroen). Echt een aanrader dus...en zolang heb ik mn rijbewijs niet eens (sinds oktober 2007). Had ook geen internaal rijbewijs bij me...geen problemen mee gehad.

groetjes en veel plezier alvast!

Fatima

12. schwab.rob@gmail.com

Lid geworden:
    11 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik rij al meer dan 15 jaar In diverse delen van Brazilië rond in eigen en/of huurauto en nog nooit meer gehad dan een af en toe een lekke band, als ik weer eens een mega-kuil niet gezien had. Paar jaar geleden vanuit het binnenland naar Bahia en daar de kust langs van Ilheus naar Salvador met één lekker band onderweg door een kuil. Twee jaar geleden met een huurauto van Maceio langs de kust naar Natal gereden, zonder problemen. Het jaar daarvoor in Rio en van daaruit naar Goias via MG, prachtige tocht.
    Autorijden in Barzilië vond ik over het algemeen, buiten de steden aangenamer (rustiger) dan in Europa, mits je maar uitkijkt. Sommige stukken weg zijn prachtig, maar van het ene op het andere moment kun je terecht komen op kilometers lange stukken waar meer kuilen dan asfalt zijn
    En inderdaad het al eerder gesignaleerde, gelanceerd worden op een verkeersdrempel, overkomt me ook elke jaar wel weer een paar keer!!
    Wat ik tracht te voorkomen is op onbekende en stille wegen, 's nachts rijden i.v.m. loslopend wild, onverlichte voertuigen en afhankelijk van de streek, de onveiligheid.
    Verder rekening houden met een andere rijstijl en op grote doorgaande routes veel vrachtverkeer.

Ik ozu het dus rustig doen.
    Goede reis.

13. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb s 'nachts tussen Natal en Canoa Quebrada een keer bijna een overstekend ezeltje omver gereden. Kennen jullie die gele verkeersborden met een kangaroo er op in Australie? Die hebben ze in Rio Grande do Norte en Ceara met een ezeltje erop.

Meerdere plekken heb ik s' nachts gereden. Maar stoffige zijweggetjes zou ik erg voorzichtig zijn. Als je in gehucht X bent geweest, kan iemand altijd naar gehucht Y bellen dat je eraan komt. Struikroverij komt weinig voor. Maar ja, het zal je maar net overkomen.

Nooit heb ik met een internationaal rijbewijs rondgereden. Ik gok erop dat ik met een goed verhaal altijd weg kan komen bij de politie. Moet je wel Portugees kunnen spreken en een beetje kunnen levelen met die lui. Praat eerst even over Romario en Holanda voordat je over zaken gaat praten. Zo zet je een begrijpbare context neer voor die gasten. Je bent sowieso een Gringo voor ze. Maar nu ben je een Gringo uit Holanda. Viu? Gelukkig heb ik nog geen ongeluk gehad. En ik hoop dat jullie ook heelhuids uit de strijd gaan komen. Cross my fingers.

14. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Felix,

Ik vond trouwens de politie van Natal aggressiever dan die in Bahia. Alhoewel. In Bahia ben ik volgens mij nog niet in een politie-fuik gereden. Terwijl ik daar veel meer km heb gereden dan in Natal. Twee keer in een korte periode reed ik in Natal in de fuik. De eerste keer wilden ze heel veel geld (600 R$) voor drie kleine vergrijpen. Uiteindelijk heb ik niks betaald. De tweede keer was het een agressieve arrogante agent die op zoek was naar drugs of zo. Die liet je echt voelen dat je niets waard was in zijn ogen.

15. dr.brecha

dr.brecha New Member

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, er leven een hoop gieren en carcara's van die binnenwegen, zielige dode ezeltjes, talloze exhonden, etc. Vooral bij volle maan loopt er altijd uitgebroken vee op de weg. Elke Braziliaanse stad heeft zo zijn eigen rijcultuur en gewoonten. In het begin is dat goed uitkijken. Op kruisingen waar geen speciaal bord staat heeft rechts voorrang. Niemand die zich er aan houdt, maar heel weinigen weten het zelfs, maar als je een aanrijding krijgt ben je wel de klos als dat komt omdat je die voorrang niet gaf. Voorrang geven of nemen is hier meer een kwestie van logica, jouw weg is beter, of je komt harder aanrijden, of jouw auto is veel sterker dan die andere (bv. een Ford K tegen een Toyota jeep), etc. en dit leidt zelden tot ongelukken. Je mag tegenwoordig helemaal geen alcohol meer drinken, ook al is het maar 1 glaasje voordat je achter het stuur gaat. Het aantal dodelijke ongelukken is er met bijna 30% door gedaald.

16. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook ik heb nog nooit gehoord van ontraden om een auto te huren, door wie dan ook.
    Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

En dan gaat het niet om struikrovers enzo, dan zou het heel wel eens kunnen gaan om de ongehoorde verkeersonveiligheid zelf.
    Ik heb cijfers gezien, de verkeersdoden per kilometer weg zijn hier 5 a 10 keer hoger dan in W-Europa.
    En dat is heus niet alleen alcohol.

Kennis van verkeersregels is erg laag, en als die er al is lijkt het motto dat ze er zijn om overtreden te worden. Rechts inhalen is hier heel normaal, slalommen over de rijstroken ook, op 10 cm van de voorligger rijden met ruim 100 zie je zo vaak dat het haast niet meer opvalt.
    Felix zegt dat het werkt, ik beweer dat het nog een wonder is dat er feitelijk niet nog veel meer ongelukken gebeuren.

De constructie van de wegen is vaak ook al onveilig. Een oprit vlak na een scherpe bocht, met bijna geen invoegstrook. Dan krijg je automatisch het gedrag van "boem is ho" ofwel zonder in de spiegels te kijken de weg opdraaien.
    De slechte bewegwijzering helpt ook niet, maar erger is de slechte aanduiding van de weg zelf. Idiote borden die niets zeggen, maar de borden die echt moeten waarschuwen (b.v. voor die vermaledijde drempels) zie je niet of veel te laat.
    Het was hier ook de eerste keer dat ik een zebrapad over de snelweg zag. Ik weet nog steeds niet wat je wordt geacht te doen als er een schoolkind op het punt staat om over te steken, terwijl een veel te hard rijdende vrachtwagen op je achterbumper hebt.

In het donker rijden is vrijwel ondoenlijk als je de weg niet kent. Niets is verlicht, en iedereen rijdt met groot licht zodat je vootdurend verblind bent. Ter compensatie rijd zeker een derde met onvoldoende verlichting, of verlichting die maar half werkt.

17. pjak106

pjak106 New Member

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Marije,
    'k heb inmiddels ook wel een paar duizend kilometer achter de rug hier, vorig weekend nog Salvador - Aracaju gereden. op de motor. zodra je de stad uit bent prachtige wegen.
    fantastische landschappen, ( Linha verde ) de andere kant op naar Itacare ook zo. Salvador- Lencois is een druk bereden route, veel vracht verkeer, maar na Feira de Santana wordt het al aardig rustiger.
    ook goede wegen.
    verder kun je met je NL rijbewijs gewoon rondtoeren doen ze meestal niet echt moeilijk over een int.rijbewijs wordt wel beter geaccepteerd.
    vermijd s'nachts rijden, wat mij betreft niet vanwege boeven maar meer vanwege onverwachte verkeers drempels ( heten niet voor niets quebra molas) en onverwachte gaten in vooral binnenwegen.

have fun;

18. Ernste@newsbank.net

Ernste@newsbank.net New Member

Lid geworden:
    1 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Brazil, not as violent as you thought:
    http://www.economist.com/world/americas/displaystory.cfm?story_id=11975437

Deel Deze Pagina