Hoe komt dat toch dat al die Nederlanders & Belgen allemaal wegwillen uit hun land?

Discussie in 'Brazilië' gestart door spartelrat, 28 mei 2008.

1. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    20:30 - 23:00 Terminator 2:
    Judgement day RTL 7

:D

2. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Emigreren is je geboorte land verlaten om ergens anders een bestaan op te bouwen. Voorgoed.
    D.i. er gaan werken, en misschien vanaf de grond er te beginnen.
    Ik blijf van mening dat je dit jong moet doen, zo voor je 30e misschien.
    Je past je dan het beste aan, je leert snel en bent bereid een stapje terug te doen (om later stappen vooruit te doen).
    Ga je op latere (hogere) leeftijd, met een pensioen bijv., dan heb je de noodzaak niet om hier te werken en te worstelen om te overleven. Brazilie wordt dan meer een afbouwperiode, bezigheidstherapie.
    Je kan de verandering niet meer aan, je wil het niet meer waarschijnlijk.
    Niet iedereen natuurlijk, maar het gros wel.
    Sorry, maar zo zie ik het.

Oh ja, mijn aanwezigheid op prikborden.
    in 2000 was na bijna 20 jaar werken in Brazilie, zonder enig contact met buitenlanders en slechts 2 keer terug naar Nederland, m`n Nederlands zo belabberd geworden, ik was het verleerd.
    In 2000 kon ik met grote moeite iets in fatsoenlijk nederlands op het toenmalige brazilie.prikpagina.nl zetten. Heb het nadien (snel) weer aangeleerd. Het bleek toch nog in m`n ROM te zitten. Nadien ben ik van werk veranderd, en in de werld gaan werken, met o.a. Nederlanders (toeval). Dat is het nut ervan, o.a.

3. Chico

Chico New Member

Lid geworden:
    12 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, Spons ik vond je toen toch ook wel aardig schrijven. Je hebt mij zelfs nog een keer verbeterd.;)

4. Chico

Chico New Member

Lid geworden:
    12 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Spons je hebt gelijk een oude boom moet je niet meer verplanten

5. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Chico, ik zou me denk ik tegenwoordig ook ergens anders moeilijk aanpassen.
    Het belangrijkste is dat je in een ander land wat om handen MOET hebben (werk).
    Dat is de enige manier om tussen de Brazilianen te geraken, ze leren kennen.
    Mijn kritiek op Brazilie is anders dan die van Henk.
    Voor Henk is het waardeloos dat de Brazilianen hem niet in het Engels te woord kunnen of willen staan. Schuld van de Brazilianen.
    Dat denk ik niet. Ga ik in een ander land wonen, dan weet ik dat er van mij verwacht wordt dat ik hun taal zal moeten leren en lezen. En me aan hun gewoontes, regeltjes en wetten moet aanpassen (en ze moet weten en kennen).
    Ik zou mijn kritiek in dit geval hooguit op het systeem (onderwijs bijv) richten.
    Dat geen enkele regering zich daar voor interesseerd, Lula ook niet zo blijkt.
    Ik vind het wel best hier, zou NOOIT terug willen (wel af en toe een weekje vakantie en familie bezoek natuurlijk). Aan weinig dingen gebrek hier.
    Zou het allemaal weer over doen, als het kon, sommige dingen wel wat anders.
    `k heb m`n kop hier ook wel eens flink gestoten. Maar al wondenlikkend leer je.

6. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    En ontwikkelde geciviliseerde Brazilianen zijn er ook zat.
    Het is maar net waar je mee om (wilt) gaat.
    Mensen die al zakkrabbend om de haverklap "porra" en "caralho" zeggen heb ik altijd op en afstand gehouden.
    Natuurlijk zal Palmas/TO best wel de cu do mundo wezen. Dan ga je toch ergens anders wonen ? Je vrouw is met jou gerouwd, en jij niet met de schoonfamilie.

7. dr.flecha

dr.flecha New Member

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Porra Sponzzzo, por que? Caralho cara! Para com ilso!

8. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het eens met Sponzzo. Op een klein (maar voor mij) belangrijk puntje na dan:
    Je hoeft niet JONG te zijn om te emigreren en je aan te passen, maar je moet wel een flexibele geest hebben.

Ik heb nooit begrepen waarom mensen met alle geweld in Brazilie willen wonrn, terwjl ze vaak geen enkel begrip kunnen of willen opbrengen voor de bevolking, de natuur of het land zelf.
    Zon, zee en mooie vrouwen, zo komt mij voor als enige drijfveer, is volgens mij echt niet genoeg voor een zinvol of aangenaam leven op de langere duur.

Er zijn ongetwijfeld mensen die denken de europese cultuur en levenswijze met zich mee te nemen. Op de muziek na dan kennelijk, want om wat voor reden dan ook is forro leuker dan een klompendans.
    Dan krijg je al snel verhalen als: alle Brazilianen stelen, zijn onbetrouwbaar en bovendien onopgevoed. Om een voorbeeld te geven, gringo prijzen heb ik alleen gemaakt zien worden door andere gringo´s (zie de draad over huizenprijzen in dollars) en niet door Brazilianen.
    Misschien zijn er enkele die het proberen, geef ze eens ongelijk als mensen met euro´s staan te wapperen alsof het niets kost.

Als je uit een land komt waar je van de wieg tot het graf verzorgd wordt, waar er altijd een sociaal vangnet is, en waar de hulpinstanties bereikbaar zijn voor iedereen, zal Brazilie een soort van middeleeuws voorkomen heben.
    De maatschappij van Brazilie is keihard, en daar kan je haast niet omheen.

9. Chico

Chico New Member

Lid geworden:
    12 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @Spons, ja als in Brazilie wil gaan wonen moet je,je aanpassen en ook in Nederland zijn er zat die van toeten nog blazen weten.
    Al is dat in Brazilie meer.
    Ik woon gewoon in Nederland, maar als ik met de vut ben wil ik wel eens een half jaartje naar Bra

10. dr.flecha

dr.flecha New Member

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Chico, wat is er in Nederland meer te doen? Denk alleen eens aan de zondagmiddagen! Of je je vermaakt ligt veel aan wat je leuk vindt. Een dorp kan in een ontzettend mooie "set" liggen. Ik ga zelf nooit naar de bar en zie de Braziliaan ook helemaal niet als typisch een barganger.
    Dat het Henk hier zo erg is tegengevallen is niet aan Brazilië te wijten, maar aan zijn eigen irriëele verwachtingen.
    Emigreren kun je misschien beter doen als je jong bent, maar ik kan me ook voorstellen dat je er na je pensioen een droom mee verwezenlijkt en zo'n droom hoeft niet altijd bedrog te zijn.

11. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Chico:

Na je pensioen moet je wel wat om handen hebben natuurlijk, anders ga je dood van verveling. Spons moemt het wat onvriendelijk bezigheidtherapie, ik noem het hobby.
    Verder hangt het er van af waar je belangstelling ligt of dat in Nederland moe

12. g_schoenmaker

g_schoenmaker New Member

Lid geworden:
    10 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste mensen,

Ik kijk dagelijks wel effe op dit forum maar heb nog nooit een berichtje achtergelaten.
    Misschien dat jullie effe naar mij kunnen 'luisteren' en misschien een tip kunnen geven...??
    Bijna 50 jaar, uitgekeken in Nederland, kinderen volwassen en zin om iets nieuws met mijn leven te gaan doen. Veel van de wereld gezien maar Brazilië heeft mijn hart gestolen. Een vakantie geeft echter geen reeël beeld maar toch...het is het gevoel. Natuur, warme mensen, sfeer, enz. Ik heb ook de mindere kanten gezien.
    Ben in SP en omgeving geweest (Santos, Paraty enz.) Ik ben avonturistisch ingesteld en pas me gemakkelijk aan.
    Weet niet goed hoe te beginnen. Ik heb wat reserve achter de hand maar niet genoeg om van te rentenieren. Een baan op mijn leeftijd zal moeilijk worden. Lastig verhaal dus maar krijg het maar eens uit je kop, ik loop er al ruim 2 jaar mee.
    De meeste van jullie zullen misschien zeggen "blijven waar je zit" maar vooralsnog pieker ik me suf over hoe ik daar een leven zou kunnen beginnen.

13. peregrino@zonnet.nl

peregrino@zonnet.nl New Member

Lid geworden:
    3 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Spiegeltje spiegeltje aan de wand......

Voor vele prikkers heel herkenbaar.
    Blijven waar je zit past niet bij dit forum en niet bij een avonturistisch persoon. Dus deze skippen we maar.
    Brazilië heeft mijn hart gestolen + Ik ben avonturistisch + Ik heb wat reserve achter de hand = Ga nog een paar keer terug naar Brazilië. Leer het land en zijn bewoners beter kennen. Indien het gevoel blijft valt de rest vroeg of laat “vanzelf” op zijn plaats. Al gaat in Brazilië niets vanzelf
    Leeft je uit met A en B. En voorzichtig met C.

14. dr.flecha

dr.flecha New Member

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gert, de baan zal inderdaad niet makkellijk zijn en al zou je hem krijgen, ben je dan tevreden met een Braziliaans salaris? En wil je gaan wonen waar de baan is? Brazilië verschilt nogal van streek tot streek en de volksaard is per streek ook wel verschillend. Misschien heb je wel ergens een meerwaarde in je opleiding of zo. Het is ook niet in alle gevallen makkellijk een verblijfsvergunning te krijgen.
    Moet je in een ander geval nog 16 jaar op je pensioen wachten?
    Ik zou hetzelfde zeggen als El Gato. Versier eens een sabattical en kom hier een paar maanden of een jaar hangen, probeer meteen de taal te leren kijk goed rond. En eigenlijk moet je dan ook eens in het regenseizoen komen en in de Braziliaanse winter. Ik vind je wens best gegrijpelijk, uiteindelijk zijn ook wij hier achter onze dromen aangegaan, maar heeft Henk hier zijn nachtmerrie getroffen.

15. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gert,

Om te beginnen daar eerst een maand of drie gaan wonen. Vervolgens evalueer je je ervaringen. Daarna kan je nog alle kanten op.

16. g_schoenmaker

g_schoenmaker New Member

Lid geworden:
    10 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Tof dat jullie reageren!

El Gato,
    Ik heb Braziliaanse vrienden over gehouden aan mijn vakantie en heb door chat en email een gevoel gekregen van hun manier van leven en denken, verschilt nogal van de onze...maar het heeft iets. 2 van hen zijn leraar Engels en willen mij graag helpen met Portugees (doen ze al). In die tijd heb ik ook een vrouw ontmoet waar ik zielsveel van ben gaan houden. Heb haar laten gaan omdat ik de stap toen niet kon en durfde te zetten. Ik heb 2 weken met haar doorgebracht, te kort om een keuze voor het leven te maken. Maar als ik definitief de keuze maak zal ik zeker weer contact met haar zoeken (niet eerder). Misschien dat we dan een faire kans hebben (als ze nog vrij is uiteraard).

Flecha,
    Tevreden met een Braziliaans salaris...kan ik niet helemaal zeggen. Een hoge hypotheek, dure auto, het saaie weer en het eeuwige politieke geouwehoer in Nederland heb ik ook wel gehad. Materialistisch ben ik geen geval. Als het moet kan ik met weinig rondkomen.
    Ik heb gewoon geen uitdaging meer hier, heb het gewoon gehad. Ik besef dat dit geen reden is om dan maar het boeltje te pakken. Je moet bestaansrecht hebben en een doel voor ogen hebben.
    Het is een hele stap en hoe die uitpakt...je weet het nooit als je het niet probeert.
    Nee, meerwaarde in een opleiding heb ik niet. Ben zelfstandig geweest en na de verkoop van mijn bedrijfje heb ik 2 stressbanen gehad. Ik moet het hebben van mijn ervaring, en daar heb ik ben ik bang in Brazilië niks aan.
    Op mijn pensioen zitten wachten, nope, niks voor mij.
    Wat de nachtmerrie van Henk betreft, jammer dat hij niet helemaal gevonden heeft wat hij zocht maar hij zal toch ook wel een reden hebben gehad om Nederland te verlaten. Was hij hier dan nog wel gelukkig? Je moet het zelf doen en er wat van maken, waar je ook bent. Grass is always greender on the other side.
    Nee, ik heb niet mijn pijlen op een bepaalde streek gericht. Iets dorpelijks met een mooie natuur, niet al te ver weg van een stad waar wat te doen is lijkt mij te gek. Santos vond ik mooi, Santa Catarina/Floriapolis lijkt mij ook prachtig. Maar ik heb te weinig van Brazilië gezien om over een plaats te kunnen oordelen.
    Wat rondtrekken en kijken waar ik mij het beste voel lijkt mij een goede optie. Uiteraard is het ook afhankelijk van werk.
    Iets voor mijzelf beginnen is ook een optie maar ook dit kun je pas als je de bevolking kent, de taal goed spreekt, en marktonderzoek heb verricht.

T2 en El Gato,
    3 tot 6 maanden gaan, ervaringen op doen, de taal leren, en conclusies trekken is de beste optie.
    Je kunt beren op de weg blijven zetten, tegenslagen komen er altijd, blijven dromen en er niets mee doen? Jammer van de tijd.
    Ik heb ooit eens een liedje gehoord, angst duurt maar even, spijt blijft voor altijd.
    Toch gemakkelijk geschreven als je 2 (volwassen) kinderen en een kleinkind achterlaat. Keuzes maken in het leven, niet altijd even gemakkelijk...

Na 3 tot 6 maanden rondtrekken heb ik nog 50.000 euro over. Mocht ik dan definitief mijn besluit hebben genomen dan zou ik op de bank zetten en de rente als (aanvullend) inkomen gebruiken. Zolang ik geen baan heb zal het mager zijn maar het het is in elk geval iets...
    Velen zullen het met minder gedaan hebben.

Dank jullie hartelijk! Respect voor jullie omdat jullie de stap hebben genomen en je hart hebben gevolgd.

Gert

17. arno@graansilo.nl

arno@graansilo.nl New Member

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Gert, ben ook van jouw leeftijd en koester al jaren dezelfde wens. Spreek redelijk Portugees en ken Brazilië redelijk goed. Van lange reizen, vrienden, het organiseren van Braziliaanse evenementen en ook dit forum. Brazilië heeft me altijd gefascineerd door zijn immense grootte, mix van culturen, natuur, etc. De genoemde negatieve aspecten onderken ik niet en heb ik net als iedereen aan den lijve ondervonden of onder ogen gezien. Ik ben nog niet helemaal klaar hier in Nederland maar heb geen vrouw of kinderen die ik achterlaat. Wel goede vrienden, maar die zijn niet verdwenen als ik in Brazilië woon. In Nederland zou ik nog 15 jaar of langer moeten werken want je moet een behoorlijk inkomen genereren wil je een beetje lekker kunnen leven. Als ik mijn huis verkoop kan ik het in Brazilië prima uitzingen en dat is ook wat ik ga doen. Overigens niet stilzitten maar net als jij op een mooie plek (Minas Gerais of Bahia) in de natuur niet heel ver van een grote stad. Ik ben gek op natuur, avontuur, reizen en buitensporten maar heb altijd in de stad gewoond. Te meer een keuze om zo direct de switch te maken. Heb voor mezelf een hele waslijst aan activiteiten gemaakt om in Brazilië aan de slag te gaan. Ik weet dat ik me vrijwel overal thuisvoel en niet snel iets mis. Ik droom niet mijn leven maar leef mijn dromen en deze missie maakt daar onderdeel van uit.

18. selfmademillionaire@live.nl

Lid geworden:
    9 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Gert

50 duizend Euro komt neer op ongeveer R$ 125.000,= en levert je per maand ongeveer R$ 850,= netto aan rente op zonder verder in te teren op je beginkapitaal en dan vergeet ik gemakshalve maar even de inflatie-correctie. Ik denk dat je zonder ver

19. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gert,

Je hebt een goede passie en instelling zie ik. Mooi te zien. We herkennen het wel.

Houd altijd een buffertje achter de hand in Nederland. Ga er ook vanuit dat je geld in Brazilie sneller op gaat dan je denkt.

20. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Gert:

Het is een mooi ideaal, maar ik denk / vrees dat het een beetje een dagdroom zal blijven.
    Je hebt een aantal problemen waar ik geen oplossing voor zou weten.

Om te beginnen: hoe een verblijfsvergunning te krijgen. Het kan met jouw spaargeld

Deel Deze Pagina