Gewoontes in Brazilie

Discussie in 'Brazilië' gestart door maartent@yahoo.com, 30 mrt 2006.

1. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je wat vaker in het land komt, of er een tijdje woont, dan gaan je dingen opvallen.

De verschillen het eerst denk ik. Er zijn ook overeenkomsten, maar wat je gewoon vindt, zie je niet zo gauw.
    Zo zijn er best ook wel veel zwervers en bedelaars in Amsterdam, maar dat zijn dan mensen die door het sociale vangnet zijn gevallen, in Brazilie is het wat anders omdat er bijna geen sociale voorzieningen zijn, punt.

Ik vind het, in winkels en dienstverlenende bedrijven, altijd weer wonderbaarlijk hoeveel werknemers er rondlopen.
    In extreme gevallen gaat dat zo:
    je loopt een winkel binnen en geeft aan de dienstdoende verkoper (hij/zij werkt op commissie trouwens) je bestelling op.
    Vervolgens gaat deze persoon vreselijk ingewikkeld doen met een computer, niet alleen om uit te vinden of ze het gevraagde misschien ook hebben, maar ook omdat de man/vrouw geen enkele prijs uit het hoofd weet.
    Mocht het meezitten, dan worden de onderhandelingen geopend over de eventuele korting, en kan de "nota fiscal" worden geprint.
    Met dit bonnetje ga je naar de kassa, om te betalen.
    Inmiddels heeft iemand, de magazijnknecht denkelijk, het artikel in de voorraad opgespoord.
    En daarna naar de persoon, een vierde dus, die het gevraagde artikel in een zakje doet en de bon aftekent dat het geleverd is.

In de supermarkt is het wat simpeler, natuurlijk. Hoewel..
    Ik sta me nog steeds elke keer te verbazen over het grote aantal kassa's, en ondanks de niet al te lange rijen de lange tijd dat je daar staat te wachten. Als mensen voor je met cheque betalen, bijvoorbeeld, ben je gesjochten. Dan moet de chef er driemaal aan te pas komen voor toestemming, een stempel zus of zo, of gewoon omdat de cassiere het verder ook niet weet.
    Ikzelf betaal vaak met de debitcard (pin), maar dat doe ik nu niet meer bij Bramil, want daar hebben ze me al drie keer naar de klantenbalie (een extra lange rij) verwezen, met de opmerking dat de kaart problemen zou hebben, onzin, ze had gewoon de verkeerde code ingevoerd ofzo.

Vooral de eerste dagen van de maand is de supermarkt overvol. Men heeft zojuist zijn salaris ontvangen, en koopt voor de hele maand aan waren, drie of vier winkelwagens vol. Dat is alvast binnen, voor de rest zien we wel, zo lijkt het.

Ja, ze hebben ook een klantenkaart. Die geeft inderdaad wat korting, op aan aantal artikelen, en het "recht" op kopen op afbetaling. Zonder rente, zeggen ze, maar wat ze niet vertellen is dat ze minimaal 150% op jaarbasis rekenen als je niet binnen 30 dagen betaald.
    Zie dat maar eens op te lossen, als je een betalingsachterstand hebt en een salaris van R$300 per maand.

Op een lichtere toer:
    Begroetingen en afscheid nemen. In Nederland was ik er aan gewend geraakt om alles en iedereen te zoenen, bekend of totaal onbekend, en driemaal (rechts beginnen).
    In Brazilie is dat bijna hetzelfde, behalve dan dat het tweemaal is. Na e1n vergissing heb je dat door.
    Maar bij mannen onderling is het ingewikkelder, ik kan er nog niet aan wennen omdat (wat ik trouwens heel vriendelijk vind) de meesten zich aan mijn gewoonte lijken aan te passen: gewoon de hand schudden.
    Maar de Braziliaanse gewoonte tussen vrienden is: de rechterhand schudden en tegelijkertijd met de linkerhand op de bovenarm of rug van de ander kloppen. Een halve russische omhelzing dus.

Ook de lichaamstaal is anders.
    Zo heb je een gebaar voor "het interessert me niet" dat ik niet kende: je slaat de gesloten vingers van beide handen een paar maal tegen elkaar, op buikhoogte en met de palmen naar boven.
    Het gebaar voor "lekker" is niet met je hand langs je oor wuiven, maar met duim en wijvinger aan je oorlel trekken.
    En het gebaar voor "OK" (een rondje tussen duim en wijsvinger) moet je in Brazilie vooral niet maken. Dat betekent iets smerigs. Gebruik in dat geval het V teken.

2. dududu1976@yahoo.com.br

Lid geworden:
    11 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk om te lezen...het is idd zo...

Een ander leuk gebaar om te kennen, is het wegwerpgebaar..
    Met je hand onder je kin, heen en weer wrijven.
    Voor als iemand weer eens een grote mond heeft...

Eddie

ps..dat ok-teken maken duim en wijsvinger maar dan met platte hand betekend: loop naar de pomp.

3. jasper

jasper New Member

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad Maarten,

Ik herken een hoop dingen terug uit je verhaal. Ik kreeg zelf soms een beetje het idee (met alle respect) dat die mensen daar een beetje achterlijk zijn. Efficiëntie en productkennis is in ieder geval ver te zoeken.

Zo moest ik bijvoorbeeld voor een vriendin hier in Nederland een paar slippers van het merk: “Havaianas” meenemen. Nu is het met Havaianas zo dat er verschillende modellen, met verschillende namen zijn. Het merk waar ik naar opzoek was: “Joy” had niemand (in de vele schoenenwinkels waar ik ben wezen kijken) nog ooit van gehoord. Uiteindelijk ben ik zelf maar op zoek gegaan en kon je ze nota bene gewoon in de supermarkt krijgen!

Nog een voorbeeld is een supermarkt met carnaval waar het hele politiekorps met een hoop machtsvertoon voor de deuren stond te controleren wie er naar binnen mocht. Eenmaal binnengekomen keek er echter niemand meer naar je om, met als gevolg dat de hele supermarkt werd leeggeroofd. Die zelfde supermarkt had overigens een grote tent buiten staan waar je goedkoop drinken kon kopen. De rij met mensen stond zo wat tot aan de grens met Argentinië en terwijl er binnen in de supermarkt 40 man personeel druk bezig was met niets te doen, stonden er in die tent slechts 2 mensen te werken, waarvan eentje overigens alleen bezig was met het vervangen van een kassarol.

Kortom, als buitenlander vaak de neiging gehad om iemand een goeie shop onder z’n kont te geven. Maar goed, dat kan natuurlijk niet. :)

4. bert_kuipers

bert_kuipers New Member

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk forum, ik zie veel bekende namen van het oude brazilie.pagina forum wat ik zo'n 5 jaar

geleden veel volgende....

Hier nog wat aanvullingen:

In je winkel verhaal ben je de kassa bediende vergeten en in de supermarkt de mannetjes die de

plastic tassen inpakken, en een ander die mee loopt naar je auto om die in te pakken. Of

eventueel de thui bezorger (moter met aanhangertje)

Meer handgebaren:
    *
    (Een van de mooiste, vindt ik:)
    Boze moeders die hun kinderen drijgen met een pak slaag:
    Het met de fingers tegen elkaar kletsen (net zo iets als met de vingers knippen, alleen zonder

je duim te gebruiken). Iets wat me nog steeds niet goed lukt....

*
    Aangeven dat iets vol is bijvoorbeeld je auto als mensen staan te liften):
    Arm gestrekt, handplam omhoog, een "hap"-beweging maken met je vingers en je duim.
    *
    Mannen die elkaar groeten op de fiets of auto. Inplaats van je wijsvinger op te steken wat we in

NL vaak doen, de duim opsteken.

Dan nog iets: Als man een vrouw op de handpalm krabbelen:
    Ik wil "een beschuitje met je eten" (tussen de lakens dus...)

Dan nog wat gebaren die je we gebruikten bij een indianenstam in MT met een eigen taal:
    Ik heb dorst: tikken met de bovenkant van je vingers tegen de onderkant van je kin.
    Ik heb honger: Ronddraaiend wrijven met je hand over je buik.

5. sven.veer@gmail.com

sven.veer@gmail.com New Member

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja supermarkten....

Waar ik woon heb je onder andere de carrefour en de presunic. Bij de presunic staan bijna nooit rijen. Over het algemeen zijn er voldoende kassa´s open om iedereen snel te helpen. Er hangt ook al een bordje met wat je nodig hebt om met een cheque te betalen, hetgeen denk ik de meeste mensen afschrikt.

De Carrefour is een ander verhaal. Ik vermoed dat men daar een speciale cursus heeft om "langzaam" te werken. Met een klant voor je sta je al gauw een half uur in de rij.

Wat betrefd die grote aantallen verkopers in winkels, daar erger ik me nogal eens aan. Als ik een winkel binnen loop omdat ik ergens naar op zoek ben heb ik niet direct een verkoper nodig die zelfs als ik zeg dat ik niet geholpen wil worden achter mij aan blijft lopen alsof ik honing op mijn reet heb.

Ook vervelend vind ik dat, in sommige gevallen (kleding vooral) wanneer je pakt wat je wil hebben en naar de kassa gaat je daar niet geholpen kan worden omdat je niet via een verkoper naar de kassa gestuurd wordt.

6. jasper

jasper New Member

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier is mijn top 10 van ergernissen:

Met tien obers een complete tafel voor je dekken in een restaurant, terwijl je toch echt duidelijk hebt gemaakt dat je alleen voor een drankje komt.

Mocht je dan toch wat gaan eten, dan wordt alles op de kaart aangeprezen als: “muito gostoso” zodat je nog steeds geen idee hebt wat nou de specialiteit van het huis is.

Het toelaten van bedelaars op het terras waar je wat zit te eten, met als gevolg dat je continue lastig wordt gevallen en zodoende zo snel mogelijk weer weg wilt.

Als je op het strand aan een van de vele sjoemelaars die daar rond lopen duidelijk maakt dat je geen interesse hebt in een zonnebril, dan denkt de volgende sjoemelaar een potentiële klant te hebben gevonden voor: ……………….. “een zonnebril.”

Als je om 8 uur een afspraak hebt, dan is het om 6 uur al: “vamos, vamos” Maar uiteindelijk sta je om 8 uur als enige klaar.

Mocht je van iemand een auto lenen, dan kan je meteen op zoek naar een benzinepomp. Want de gemiddelde Braziliaan heeft zijn benzinemeter (net zoals zijn bankrekening) altijd standaard in het rood staan.

De politiefuiken op de weg die je soms om de kilometer tegen komt.
    (Trouwens, is er een officiële standaard in Brazilië voor het halen van je rijbewijs?)

Huizen hebben ter beveiliging soms een heel traliewerk voor alle ramen en deuren zitten. Dit zodat er niemand in kan breken, echter als er brand uitbreekt kan ook niemand er meer uit.

Aangezien worden voor een Yank.

En ter afsluiting: Het eeuwige getelefoneer van mijn vriendin!

7. lauraerosa@ig.com.br

Lid geworden:
    18 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Even over dat aangezien worden voor Yank, is mij ook wel eens een paar keer overkomen.
    Maar hier in São Paulo word ik toch vaker voor een Duitser aan gezien omdat ik donkerblond haar heb. He alemão word er dan weer eens geroepen, soms word ik er helemaal ziek van.
    De eerste maanden woonden we bij m´n schoonmoeder in, ik ging dan weleens buiten wat zitten lezen, en als de postbode langs kwam was het iedere keer : alles goed alemão, tot dat ik het zat was en hem eens fijntjes heb uitgelegd dat ik toch echt een nederlander ben. Daarna was het iedere keer als hij langs kwam : alles goed Holandês.

M´n vrouw rijd ook vaak tot de benzinemeter helemaal in het rood staat, dan zeg ik wel eens dat ze dat beter niet kan doen, dan zegt ze dat ik helemaal gelijk heb, maar de volgende keer doet ze het toch gewoon weer.
    En ze rijd vaak met de hand op de toeter, ik moest daar eerst wel een beetje aan wennen, nu moet ik er meestal om lachen. Als er weer eens een auto niet binnen een tiende van een seconde optrekt, als het stoplicht op groen springt, dan hangt d´r hand al boven de claxon.
    Maar ze is niet de enige, hier doen ze dat bijna allemaal.

8. noordijkmarcel

noordijkmarcel New Member

Lid geworden:
    28 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    om effe op het strand te zitten is wat julie zeggen geen pretje de een naar de andere venter komt langs vooral met zonnebrillen
    tot dat ik het zat wes en heb tegen een verkoper gezegt he heb je op school gezeten of niet en hij andwoord ja dus ik zeg wat heb ik gezegt nee hij zegt ja dat weet ik dus ik zeg weer nee hij kijkt me aan of hij water ziet branden en is weg gegaan daar na niemand neer gezin blijkbaar toch geholpen en inderdaad 5uur is 8uur in het begin kon ik me zo kwaat maken dat mijn vrouw wel eens zij denk om je hart maar ik ben inmidels al gewend naar 4 jaar heb wel genoten van de verhalen hier boven gr marcel

9. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, die verkopers van vanalles en nog wat zijn tamelijk lastig, en soms erg volhardend.
    Het was geloof ik de eerste merkwaardigheid die mij opviel, toen ik voor het eerst in Rio was. Dat er een niet al te schoon uitziend persoon de terrasjes langsgaat, en bij iedereen een piepklein papiertje met een paar verpieterde pinda's erop neerlegt.
    Wat moet ik daarmee? vroeg ik mijn vrouw. Nou, niet opeten dus. Tien minuten later haalt hij het weer op, in de hoop dat je een puntzakje koopt natuurlijk, en brengt de proefdingetjes vrolijk naar de volgende potentiele klanten.
    Hygienisch is anders.

Ik had al besloten dat op mijn terrasje dit soort dingen niet zou moeten mogen. Rijst de vraag: hoe hou je ze weg.

Ik was inderdaad de inpakkers(s) en wegbrengers vergeten bij de supermarkt. Het lijkt bijna verboden om het zelf in een zakje te doen, en daarna in een andere winkelwagen om het naar de auto te brengen.
    Of naar huis, entraga em casa hoort er bijna altijd wel bij, gewoon service. Het is gratis, als het tenminste niet te ver weg is, afgezien van die paar reais die je als fooi geeft dan. Een mooi systeem, ik dacht daar in Amsterdam vaak aan, als ik weer eens met twee zware tassen liep te zeulen.

10. bert_kuipers

bert_kuipers New Member

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @Marcel

Heb jij geen leestekens op je toetsenbord? :)

11. lauraerosa@ig.com.br

Lid geworden:
    18 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat me hier ook opvalt is dat heel veel mensen iedere dag hun plaatsje schrobben en helemaal afspoelen, echt zuinig zijn met water zijn ze niet allemaal.

Zag het van de week nog bij ons op het condominio, ze waren de parkeergarage met de een brandweerslang aan het schoonspuiten. Er gingen daar heel wat litertjes drinkwater verloren.En het was helemaal niet nodig, want vuil was het niet.
    Meerdere bewoners hadden er over geklaagt bij de "syndico" , maar ze moesten zich er maar niet mee bemoeien want hij had daar persoonlijk opdracht voor gegeven.

12. eric.lornoy

eric.lornoy New Member

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wees blij dat er zoveel mensen hun "boterham" kunnen verdienen in bv supermarkt, pompstations en andere winkels.
    Maak er het rendement van Nederland of België van, dan werkt nog één op de tien. Die zal dan een goed loon ontvangen. En de rest dan? Bij op straat of in de favelas?

13. markkok28

markkok28 New Member

Lid geworden:
    24 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is inderdaad gewoon het aan het werk houden van mensen. Bijvoorbeeld de mensen die je het parkeerkaartje aangeven bij de Iguatemi. En dan is het vaak ook nog zo dat je hem zelf kan pakken. Dit soort dingen kan mijn Nederlands verstand echt niet bevatten. Discussies over dit soort dingen moet je met Brazilianen al helemaal niet voeren want ze begrijpen het niet echt.

Wat jullie zeiden over de supermarkten en winkels is inderdaad ook echt een raar verscheinsel. 20 man personeel en ze doen net zoveel als 1 iemand in Nederland zou doen.

De tasjes waar ze het in verpakken, mijn god zeg. 1 kar vol boodschappen hebben ze 50 tasjes voor nodig (vaak zelfs 1 per product)dit kan ik niet bevatten hoor. Dit principe maakt het trouwens onmogelijk je boodschappen normaal te vervoeren, en laat staan uit te pakken.

Het bellen van mijn vriendin is voor de gemiddelde Braziliaan nog weinig, maar hoe vaak zij gebeld wordt, om gek van te worden. Die mensen hebben allemaal niets te doen zeg.

Mensen die wachten tot ze 35 zijn tot ze is een baantje gaan zoeken. Komen ze uit een goed gezin en krijgen alle kansen maar ze doen er niets mee. Moeten ze geld aan papa en mama vragen om een biertje te kunnen gaan drinken.

Dit is nog lang niet alles maar daar zal de rest ook wel mee komen.

Het is af en toe echt lachwekkend. Maar toch wil ik er heel graag zijn.

14. andremirella@hotmail.com

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    als ik dit lees ben ik bijna(ik zeg bijna)blij dat ik in nederland woon hihihih.

15. andremirella@hotmail.com

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    nee hoor eigenlijk ben ik stikjaloers

16. janvanel@terra.co.br

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mark, je tekent het wel erg zwart wit. In de supermarkten waar ik kom (Fortaleza Ce) vind ik eigenlijk dat het best meevalt en ik vind het eigenlijk best prettig dat de boodschappen, zeker bij een grotere hoeveelheid, naar mijn auto worden gebracht en daar in worden weggestouwd.
    Uiteraard is de grote hoeveelheid een vorm van werverschaffing, maar dat ken een land als Frankrijk ook niet zo zeer in de supermmarkten als wel in het onderhoud van wegen en met name van bermen. verder kan je je best ergeren dat je niet even op je dooie gemak in een winkel rond kan kijken zonder achterna gezeten te worden door een verkoper, de tegenpool is de ergernis in een Nederlandese winkel waar je op zoek moet naar een, ongeinteressrde verkoper/verkoopster om je te helpen als je wat wil vragen.

17. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad. Het grote verschil is, dat ze hier (de verkopers dus) op commissie werken.
    En dat maakt een wereld van verschil. Ik weet van onze dochter, die tot januari in een kledingzaak werkte, op een loontje van R$200. Maar met de commissie mee (die niet wordt gedeeld onder de personeelsleden) ging ze toch vaak met ongeveer 500 naar huis.
    Ze kon niet meer goed tegen de grote bek van bepaalde klanten, die menen dat iemand die werkt tegen een laag loon minderwaardig is.

Maar op die manier kan het natuurlijk vrij gemakkelijk: veel mensen aan het werk houden voor relatief heel weinig kosten. Het lijkt een soort van werkverschaffing.
    In een land met zo'n hoge werkloosheid niet eens zo slecht.

18. andremirella@hotmail.com

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ook hier in nederland doen mensen soms minderwaardig tegen winkelpersoneel hoor ze denken gewoon dat je dom bent als je in een winkel staat maar laat mij maar lekker dom zijn.

19. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Miri, wat ik bedoelde is dat sommige mensen erg willen laten blijken dat van een betere stand zijn.
    Beter dan in de zin dat ze meer geld hebben, niet altijd dat ze beter opgevoed zijn.
    De klassemaatschappij dus, waar we het al eerder over hadden.
    Vaak is het kouwe kak, zoals wij dat noemden.
    Het komt dus in Nederland ook wel voor....

20. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat die aandringende straatventers, pinda- en zonnebrilverkopers betreft,
    zou ik het volgende willen zeggen.
    Besef goed dat deze mensen binnen hun mogelijkheden op een eerlijke manier
    hun geld proberen te verdienen.
    Ondanks dat ze wel eens te veel aandringen heb ik toch altijd veel respect voor ze.
    De hele dag met die spullen sjouwen, iedereen aanspreken, geen belangstelling en dan maar weer naar de volgende om aan het eind van de dag misschien R$10 à R$15,- over te houden. Elke dag weer.
    Andere mogelijkheid om wat te verdienen hebben ze niet.
    Wat me overigens opvalt, is dat de braziliaan erg mild en tolerant met deze mensen omgaat. Overal laten ze hen hun gang gaan en niemand die zich er aan stoort.
    Zelfs strandtent-eigenaren zien ze niet als concurentie als ze etenswaren aan klanten op zijn terras verkopen. Gebeurt zelfs dat als ik geen wisselgeld heb om bijv. de pinda´s te betalen de strandtenteigenaar de pindaverkoper betaald en dat geld op
    mijn rekening zet, allemaal dus geen probleem.
    En tot slot,joh Maarten, die pinda´s gewoon opeten, bouw je weerstand op.

Deel Deze Pagina