Eind oktober naar Gambia

Discussie in 'Gambia' gestart door shayenne1970, 9 sep 2009.

1. shayenne1970

shayenne1970 New Member

Lid geworden:
    9 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij zijn van plan om eind oktober naar Gambia te gaan. We hebben nog niet definitief geboekt, het wordt waarschijnlijk het senegambia hotel. Ik zou het leuk vinden hier ervaringen en tips over te lezen/krijgen. Mijn vriend is 4x in Gambia geweest, voor het laatst in 2000, en wil dolgraag weer terug. Voor mijn dochter (10 jaar) en mij wordt het de eerste keer. Vooral zij vind het erg spannend :)
    Ik heb al veel hier gelezen waar we iets aan hebben, maar tips van 'kenners' zijn altijd welkom natuurlijk.
    Wij zouden bv graag een school willen bezoeken en spullen meenemen die we daar kunnen laten. Waar hebben ze echt iets aan, ik lees bv. pennen, balonnen voor kids, kleding?
    Een klamboe hier kopen of daar?
    Ook als jullie bv een ander hotel zouden aanbevelen voor kinderen of zo hoor ik het graag.

Groetjes,
    Miranda

2. omigambia

omigambia New Member

Lid geworden:
    19 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Klamboe ,daar kopen zijn goedkoper.Ballonnen zijn helaas zo stuk vanwegen de hitte.Is leuk voor een paar minuten.Voor de kids is wel leuk om van die fluitjes met rolletjes mee te nemen,Hoop dat je het begrijp.Of een spring touw .Schriften en pennen zijn ook daar te koop.Loop eens bij Zeeman binnen en kijk daar naar leuke kleine dingen.Schoentjes zijn ook altijd welkom.Of leuke spelletjes wat ze met z,n allen kunnen doen.En natuurlijk kleding.Daar is altijd een tekort aan.Het is ook veel eerder weg dan hier.Ten eerste omdat ze met de hand wassen en tweede door de zon.Een schooltje zal toch een kleine bijdragen vragen.Of heel slim,ze laten gewoon een boek zien van mensen die een bijdragen gegeven hebben.En ja,dan doe je het zelf ook.Misschien heb je nog Engelse boekjes,is ook erg leuk.En wil je meer weten,dan hoor ik het wel.Wij gaan weer op 15 okt om te overwinter.Hele prettige vakantie in elk geval.Oh,wij zaten vroeger altijd in Africa-Village,erg leuk voor de kids.Een zeer groot zwembad erbij ,maar je kan er niet de zee in.Dan moet je 15 min. lopen en zit je op Cape-Point.Het vijligste strand in Gambia omdat je in een baai zit.

3. shayenne1970

shayenne1970 New Member

Lid geworden:
    9 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet je toevallig ook het zit met eventueel extra gewicht? Kan dat gewoon bijbetaald worden op het vliegveld of mag het maximum (20 of 25 kilo) echt niet overschreden worden?

4. roelinebesselsen

roelinebesselsen New Member

Lid geworden:
    22 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij arke fly betaal je 12 euro per kilo extra! Transavia dacht ik 7 euro.

5. j.steenhuis

j.steenhuis New Member

Lid geworden:
    1 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Miranda.
    Mocht je een school in de omgeving willen bezoeken kun je naar de Kololi Nursery School gaan. Wanneer je in Kololi vraagt kunnen ze je zeker de weg wijzen. En je hoeft zeker geen geld achter te laten. Zeker zijn ze blij met kadootjes.
    Bij deze school is ook een kraamkliniek.Wij sponsoren deze school en kliniek. Mocht je er meer over willen weten mag je contact met ons opnemen.
    Senegambia Hotel zeer geschikt voor kinderen, alles bij de hand zoals speelattributen, mooi zwembad en strand.

6. omigambia

omigambia New Member

Lid geworden:
    19 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij mogen altijd met Brussel-Airline 46 kg meenemen.Dus hebben geen last van overgewicht.Maar heb verschillende scholen bezocht en altijd had men een schrift klaar om je de sponsers te laten zien.Zou me verbazen dat alleen het bij
    de school van men. steenhuis niet het geval is.Maar ik denk niet dat hij er altijd bij is.Maar ga eens bij hele grote scholen kijken zoals Brikama.Er zitten er duizenden op.Ook het hospitaal in Bakau is het waard om eens naar toe te gaan.Wij hadden ook een xziekenhuis voor de gewone mensen,maar dat was denk ik te mooi.Nu is het prive gemaakt.Met de beste bedden en matrassen van heel Afrika.Laatste keer de hele container gestolen met spullen voor het ziekenhuis.Maar als het prive is,geef ik mijn spullen daar niet aan.Wie dit leest en iets weet waar hij gebleven is,geef a.u.b een mailtje.Het is nu bijna 2 jaar geleden,maar was een kostbare zending.Hij is vanuit Tanji weggestolen door een Belg.De container was blauw van de firma Grimaldi

7. j.steenhuis

j.steenhuis New Member

Lid geworden:
    1 jun 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Teneerste Tilly is het niet meneer Steenhuis die dit schreef maar mevrouw Steenhuis. En jammer dat je negatief spreekt over de scholen.Ben jij al op de Kololi Nursery School geweest en hebben ze jou om geld gevraagd en jou het "schriftje" laten zien? Zeker zijn ze blij wanneer je materiaal achterlaat.Iedere school in Gambia kan iets gebruiken net als alle klinieken.

8. omigambia

omigambia New Member

Lid geworden:
    19 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal het deze keer eens gaan bezoeeken.Heb je gelijk,dan zet ik het er ook op.Maar tot nu toe is er altijd om gevraagd,nou ja.gevraagd.Je kreeg een schrift van donatie onder je neus.Maar geloof mij maar,als het niet zo is horen ze het hier ook van mij.Ik ben dat gevraag(waar je ook komt )zat.Sorry mevrouw steenhuis.maar de vriendelijke groetjes van Tilly

9. shayenne1970

shayenne1970 New Member

Lid geworden:
    9 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt alvast voor jullie reacties. Wij gaan volgende week boeken!

10. shayenne1970

shayenne1970 New Member

Lid geworden:
    9 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    En ja! Wij hebben geboekt :)
    Het is het senegambia hotel geworden.

11. Carin Bakker

Carin Bakker New Member

Lid geworden:
    23 mrt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel plezier, ik ben jaloers!!

12. shayenne1970

shayenne1970 New Member

Lid geworden:
    9 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben eens benieuwd wat de ggd zegt (ease travel hier in maastricht) over de entingen en malaria preventie. Tot nu toe van de huisarts en het reisbureau verschillend advies!
    Reisbureau zegt geen malaria pillen nemen, nadelen zijn groter dan de voordelen en de kans dat je het zou krijgen zou minimaal zijn... wel enten tegen gele koorts zegt ze!
    Huisarts zegt wel malaria pillen, geen gele koorts. Beiden adviseren wel dtp en hep.A.

13. Carin Bakker

Carin Bakker New Member

Lid geworden:
    23 mrt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Neem aub malaria pillen en ook de inentingen tegen gele koorts, dtp en hep A. Hier is al zo veel overgeschreven ! Dit advies hebben wij van de GGD.
    Er overlijden jaarlijks toeristen aan malaria.

14. omigambia

omigambia New Member

Lid geworden:
    19 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben altijd alles wat nodig is.Alle spuiten en malaria tabletten.Onze huisarts zegt,zodra je ziek wordt en ik ben er niet,zeg gelijk dat je uit Gambia komt.Ook al is het als we al thuis zijn.Hier in Zeeland veel te doen geweest over de jonge vrouw(uit Goes) die in Gambia is overleden.Geen tabletten ingenomen.Dus gewoon alles laten doen.

15. liannuyten

liannuyten New Member

Lid geworden:
    27 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Miranda, zeker wel Malaria preventie slikken en goed smeren met Deet 40%. Eind Oktober is het regenseizoen (bijna) afgelopen en dan kunnen er nog veel muggen zijn. Vorig jaar half november is er inderdaad een vrouw in Goes aan malaria overleden. Zij was net 2 weken terug van haar vakantie in Gambia, had geen preventie geslikt, en de ziekteverschijnselen leken niet zo alarmerend. Toen het erger werd en er een arts werd geraadpleegd was het helaas voor haar te laat. Het is echt niet te begrijpen dat reisorganisaties durven te zeggen dat malaria preventie niet nodig is. Volgens mij zijn ze bang dat het afschrikt en mensen daarom niet kiezen voor die bestemming. Laat je voorlichten door de GGD en volg dat advies echt op! Groetjes, Lian

16. shayenne1970

shayenne1970 New Member

Lid geworden:
    9 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Wij waren zowiezo van plan dit te doen, daar was geen twijfel over, maar het verbaast me echt dat ze verschillende adviezen geven!
    Ik had het in jouw info gelezen Lian en ook genoeg op internet om het zekere voor het onzekere te nemen.

17. roelinebesselsen

roelinebesselsen New Member

Lid geworden:
    22 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Miranda als ik jou was zou ik het zeker wel bij het reisburo melden, ze geven namenlijk levensgevaarlijke adviezen. Kans is zeker niet klein in Gambia. Heb het zelf 2 maal gehad.
    Ze geven dit advies nl ook aan anderen die het misschien niet navragen en blindelings op het reisburo afgaan!!

18. tapalapa

tapalapa New Member

Lid geworden:
    9 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb hem al eens eerder op deze pagina gezet maar ik doe het nog eens na het lezen van bovenstaande!

Voor alle mensen die voor het eerst naar Gambia gaan is dit zeer interessant om te lezen maar ook voor de 'Gambiakenners'!
    Kreeg deze van mijn oom die huisarts is toegestuurd!

'De internationale surveillancenetwerken Geosentinel en TropNetEurop hebben melding gemaakt van opvallend veel malariagevallen bij reizigers die in Gambia verbleven. In de meeste gevallen ging het om korte tripjes van hooguit twee weken. In de maanden september, oktober en november werden 5 Britse, 2 Noorse, 1 Amerikaanse, 8 Nederlandse, 2 Spaanse, 8 Deense en 11 Finse patienten gezien. In alle gevallen ging het om de ernstige malaria Tropica, veroorzaakt door de malariaparasiet Plasmodium Falciparum.
    Een aantal patiënten is op de intensive care beland en moesten beademd worden. 2 patiënten, onder wie een Nederlander, zijn uiteindelijk overleden. Voor zover bekend is in alle gevallen sprake geweest van inadequate malariaprofylaxe. De meeste gebruikten helemaal geen profylaxe. Sommigen bleken op eigen initiatief het voor Gambia niet geschikte chloroquine te hebben geslikt omdat ze dat middel over hadden van een eerdere reis. Twee Nederlanders vertrouwden op een homeopathisch middel en in de overige gevallen was therapieontrouw als verklaring aan te wijzen. De toename van het aantal meldingen valt nauwelijks te rijmen met recente studies die juist een afname van de malariatransmissie in Gambia laten zien. De oorzaak moet gezocht worden in het feitdat lang niet alle reizigers naar Gambia een reizigersadviseur bezoeken. Veel reisjes worden lastminute geboekt waardoor er nauwelijks tijd is om advies in te winnen. Zo vertrokken 5 van de Finse slachtoffers al binnen 5 dagen na het boeken van de reis. Bovendien is Gambia een van de weinige West Afrikaanse landen waar de gelekoortsvaccinatie niet verplicht wordt gesteld. Een bezoek aan een vaccinatiebureau is dus niet noodzakelijk om naar het land af te kunnen reizen. Bij navraag bleken ook verkeerde adviezen vanuit de vakantiebranche een rol te spelen. Een aantal reisbureaus had hun klanten verteld dat malariapillen of vaccinaties niet nodig waren. Concluderend kan gezegd worden dat Gambia een belangrijk risicoland is. Malaria vormt een reële bedreiging waar reizigers lang niet altijd van op de hoogte zijn. Alle reizigers naar Gambia wordt aangeraden tijdig een reizigersadviseur in te schakelen. Vaccinaties en malariapillen worden met klem geadviseerd. Ook voor korte lastminutereisjes'.
    (travelalert, Remko Mewe, redactie@travelalert.nl)

Zo zie je toch maar weer, altijd naar een Ggd of je huisarts! Ook al wordt hier op dit forum door sommige 'gambiakenners' anders beweerd!

19. Anoushka

Anoushka New Member

Lid geworden:
    14 okt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie hier als malaria tablet Profylaxe staan. Ik heb Malarone van de huisarts gekregen(atovaquon 250mg en proguanilhydrochloride) Iemand daar ervaring mee?

20. Carin Bakker

Carin Bakker New Member

Lid geworden:
    23 mrt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij slikken altijd malarone, één dag van te voren beginnen te slikken en bij thuiskomst nog één week doorgaan. Wij hebben nooit geen bijverschijnselen gehad.

Deel Deze Pagina