De Nederlander in NO Brazili�

Discussie in 'Brazilië' gestart door Hazel, 3 jun 2010.

1. Maarten van Tilburg

Maarten van Tilburg New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Een redelijk gewoon rijtjeshuis in Almere kostte een paar jaar geleden al 3 ton. Dat zijn krankzinnige prijzen natuurlijk.

3,50 voor een fles van 600 ml krijg je in Nederland niet voor elkaar nee. Niet eens inkoop denk ik, dus laat staan op een terras.

Moet ik echt uitleggen hoe dat zit? Nou vooruit dan maar....
    Die flessen (van Heineken, Itaipava enzo zijn wat goedkoper) koop ik in voor R$1,50 (ongeveer). Verkoop je ze voor R$3,50, dan maak je dus een winst van 2 reais per stuk.
    Van die twee reais moet je alles betalen, de obers, de huur, de electra (bier moet koud zijn weet je wel), de ijskasten, de condo, belastingen, en ga zo maar door.

Dat gaat misschien, als je er 100 per dag van verkoopt. Eigenlijk 200, dan zit je wat ruimer. Heb je wel eens gezien hoeveel ruimte 200 van die flessen innemen, als je ze ook nog koud wilt houden?

Zo gaat het dus niet. Waar jij het over hebt zijn tenten zonder alvara, zonder belasting dus, zonder personeelsleden (de hele familie werkt er) en met minimale onkosten. Als het meezit een gato voor de electra, een huurachterstand, en voor de rest zien we wel. Is dat "reëel" ?

2. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Alle bier tenten hier moeten wel andere zaken verkopen. Populair is de pizza en nu ook de caldo.

3. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Over de koeling Maarten, die grote bierkoelkasten passen toch 8 kratten in? Zijn bijna 200 flessen. De brouwerijen maken dat juist heel eenvoudig, door koelkasten en de camisinhas gratis bij te leveren.

4. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Mooie marge Maarten, R$2 per fles is prima. Waar ik woon kost de Kaiser, Nova Schin en Brahma tussen de R$2 en R$2,50.
    Ik vraag me af hoeveel ze op zo'n fles verdienen.

5. sven

sven New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    "Omdat NL het dichtstbevolkte land van de wereld is"

Ow...

En Malta dan? En Macao? En Bangladesh? En Taiwan? En Zuid Korea, Libanon of Puerto Rico?

Zelfs Tuvalu en Nauru zijn dichter bevolkt dan nederland. Als je het gaat bekijken op "bruikbaar land" (arable land) ook wel "real population density" genoemd, dan komt nederland op de 47e plaats.

6. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Jullie hebben het waarschijnlijk over de gewone flessen (long neck). Ik had het over de grotere flessen, 600 ml is ongeveer de dubbele inhoud. En kosten dus ook wat meer.

Het voordeel is dat op de grote flessen statiegeld zit, op de gewone niet. Bij de echte fornecedor dan natuurlijk, waar bars zonder alvara hun spullen halen weet ik niet.

Blikjes zijn nog veel goedkoper. Ik koop trays Itaipava in de lokale supermarkt voor 0,85 cent per stuk. Flesjes kosten daar denkelijk 1,10 a 1,40, afhankelijk van het merk.

Ik heb van horecamensen in Nederland wel iets geleerd hoor. De natte-vinger manier is: verkoopprijs is 2 maal de inkoopprijs. Voor zover ik kan zien doen Brazilianen dat niet.

Maar waarschijnlijk hebben ze ook veel lagere kosten. Om te beginnen de salarissen. Helemaal mooi is het als de hele familie in de zaak werkt: geen 13e maand, geen INSS, geen FGTS, geen vakantiegeld, geen minimumsalaris. En in een achterafstraatje heb je uiteraard ook geen hoge huur.

Hazel, je hebt eens gezegd een dergelijk bedrijfje te hebben. Omzet tussen de 300 en 500 reais per dag (en dat is nog mooi), zelfs zonder huur hou je nauwelijks wat over. Stel je nu voor dat je een huur moet betalen van 3000, of misschien wel 5000, omdat de waarde van het onroerend goed zo gestegen is. Dat gaat dus gewoon niet (en dat was mijn punt in deze discussie) tenzij je opeens tweemaal zoveel klanten krijgt, of de prijzen aanzienlijk kan verhogen.

7. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Sven, je hebt helemaal gelijk, proficiat! En nu...?

8. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had eens zo'n bedrijfe ja Maarten, volstrekt onrendabel. Ik heb het wel degelijk over 600ml flessen die voor R$2 - R$2,50 verkocht worden door bars zoals jij die beschrijft. In een shopping kost een glas getapt bier hier ook gewoon R$3,50 hoor.

Wat is FGTS?

9. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Laat ik niet weer beginnen over tapbier. Dan zit ik hier morgenochtend nog.
    Laat ik volstaan met te zeggen dat het niet werkte. Inkoop duurder dan in flessen of blikjes, dus de verkoopsprijs moest minimaal R$3 zijn. Liever nog meer. Te duur dus, want om de hoek kan je blikjes krijgen voor R$1.50 .

Voor het voetballen heb ik nu wat grote flessen ingeslagen, kijken of ik wat losse klanten kan trekken, R$ 2,50 als speciale aanbieding? Het is een weggever maar misschien helpt het.

oh, FGTS (ik weet niet of ik het goed geschreven heb) is volgens mij pensioen. Iets dat ik moet betalen (voor de helft of zo) als sociale premie van het personeel. Gelukkig via de contador, dat scheelt weer in plotseling opduikende overtijdse boleta bancarias.

10. lookfortal.com

lookfortal.com New Member

Lid geworden:
    3 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij ging het erover dat hier de prijzen van huizen snel aan het stijgen zijn. Daar is ook een goede verklaring voor. Naast vele investeerders die denken goed geld te verdienen en maar bouwen, heb je ook de overheid die stimuleert. Hetzelfde gebeurde in nederland in de jaren 90. Huizen werden in 10 jaar tijd 3 tot 4 keer zoveel waard. Niet omdat Nederland een 1e wereldland is (ooh wat hebben wij het toch goed, bejaarden laten betalen omdat ze moeten luchten) . Nee omdat de rente omlaag ging en je 4 tot 5 keer je salaris kon lenen. En het liefst met een beleggingsening. Nu, dat heb je hier nu dus ook. Lagere rentes (ja, nog steeds hoog)en de overheid die de middeninkomens betaalbare leningen verschaft. Hierdoor zjin huizen/ap. toegangkelijker aan het worden en worden snel duurder. Want tot nu toe is de brasiliaanse huizenmarkt namelijk niet overgefinacieerd. Geloof dat zelfs op 75% vsn onroerend goed geen hypotheek rust.

Daarnaast groeit brazilie maar 5% per jaar, sinds jaren. Welke europese landen komen daarbij in de buurt ?

Mijn punt is, je moet daar wonen waar je het naar je zin hebt, en laat anderen plezier hebben waar ze verblijven. Afgunst zoals ik hier soms zie, vindt ik daarom zeer misplaatst.

11. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk niet dat het afgunst is, lookfortal. Ik zie het als tegenwicht voor de overoptimistische verhalen.

We verschillen duidelijk van mening over de economische status van Brazilie. Dat geeft verder niet, eigenlijk, want deze topic ging over Nederlanders die in NO Brazilie wonen, of willen gaan wonen, of misschien nog erger: willen gaan werken.

En die Nederlanders hebben weinig tot niets aan een verhaal over gesubsidieerde eigen woningen, of over de betere beschikbaarheid van hypotheken.

Als je naar Brazilie wilt verhuizen moet je je eigen geld meebrengen. En redelijk pensioen zal goed genoeg moeten zijn om rond van te komen (al krijg je een hoge ziektenkostenverzekering, bijvoorbeeld) maar daar financier je de aankoop van een huis niet mee.

Mijn punt is dat er in Brazilie luchtkastelen worden verkocht. De prijzen rijzen de pan uit, terwijl er eigenlijk helemaal geen overvraag is. Er lijkt eerder overaanbod te zijn. Tegen het principe van de marktwerking, dus hoe kan dat ?

Natuurlijk, je kan nog steeds een mooi huis kopen voor een prijs die veelal lager is dan in Nederland. Maar als je dat zou moeten financieren door het te verhuren aan (NL) vakantiegangers, wordt het volgens mij steeds moeilijker.
    Voor mij zijn het negatieve indicaties dat Arke de vluchten op Fortaleza wilde stopzetten (al is dat kennelijk niet doorgegaan). Nu lees ik dat Delta de tweewekelijkse dienst van Atlanta naar Fortaleza stopt. Misschien is er toch wat minder belangstelling dan we denken.

En verder bljken dus regelmatig die grote ontwikkelprojecten niet altijd even netjes te zijn. Zie:
    http://misdaadreporter.blogspot.com/2010/06/spaanse-politie-bevriest-fabelachtig.html

Wat dus niet wegneemt dat JIJ geen "eerlijke ondernemer" bent, zoals je het stelt.

12. Ernie

Ernie New Member

Lid geworden:
    6 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-06-25/aow-per-1-juli-iets-omhoog

13. berliner

berliner New Member

Lid geworden:
    13 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan is het probleem opgelost voor diegene die daar van een AOW uitkering moeten leven.
    Die verhoging is net het verschil.

14. Ernie

Ernie New Member

Lid geworden:
    6 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    gelukkig. het verhaal werd bevestigd in de telegraaf las ik.

15. German

German New Member

Lid geworden:
    20 aug 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    De real staat op dit moment 4,7 reais voor 1euro. Dus goedkoop.
    Ik verkoop mijn eigendom omwille van gezondheidsredenen.is practig gelegen in Jacuma,paraiba.
    Met zwembad en 9 bouwplaatsen,vele fruitbomen ,dichtbij het strand.
    Interesse contact german.nys@telenet.be

Deel Deze Pagina