Braziliaanse Bier Top Vier (BBTV)

Discussie in 'Brazilië' gestart door no@email.aub, 6 okt 2006.

1. no@email.aub

no@email.aub New Member

Lid geworden:
    3 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Niets is mooier dan met een aantal van je kennissen, of onbekenden, aan een tafeltje te zitten met een 600ml fles ijskoud bier.

Discusseren over van alles en nog wat. Maakt niet uit of het belangrijk is of niet. Hoe ouder je metgezellen hoe interessanter de verhalen..... Stiekum meeluisteren wat er aan de andere tafeltjes wordt besproken, flirten met komend en gaand publiek... Lachen en janken... Altijd gebeurt er wel wat.... De muziek niet te hard, maar ook niet te zacht...

Maar wat is nou eigenlijk het lekkerste bier in Brazilie?

Persoonlijke vraag uiteraard en bovendien ook vaak nog afhankelijk van waar je je bevindt in Brazilie. Brahma in het NoordOosten is niet hetzelfde als Brahma in São Paulo.

Mijn lijstje van 4:

1. Nova Schin
    2. Bohemia
    3. Skol
    4. Antartica (vind ik persoonlijk NIET te drinken, veel te zoet, rommel)

PS Blikbier telt niet mee, is teneerste veel te egoïstisch en bovendien krijg je er altijd zo'n alumiumsmaak van in je mond.

Bovendien schijn je van alumium vergeetachtig te worden. En loop je het risico op het Wernicke-Korsakoff-syndroom, waarvan ik even ben vergeten wat dat ook al weer precies was. En ook weet ik nu niet meer of het nu door het aluminum kwam of door de alcohol. Enfin, daar ging het nu niet om.....

2. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is geloof ik een jaar geleden dat ik een uitgebreide beschouwing gaf over Braziliaanse bieren. Na uitgebreide discussie kwamen de meeste stemmen op Brahma.
    Dat ging (voornamelijk) over tapbier, van het vat dus. Bohemia viel daar af, omdat het niet op vat geleverd wordt.
    Jij hebt het nu over flessenbier, althans de grote flessen. Persoonlijk vindt ik dat een opvallende, in mijn ogen typisch Braziliaanse gewoonte. Inderdaad gezellig, je bestelt met zijn tweeen of drien een fles en aan paar glazen. Die glazen zijn vaak kleiner dan in Nederland (200 tegen ca 300 ml), dus dat schenkt lekker weg.

Persoonlijk vind ik de grotere glazen prettiger drinken. Het wordt ook minder gauw warm :)
    Maar goed, met je opmerking dat blikbier minder is ben ik het wel eens. Minder schuimig enzo, en misschien is de smaak ook wel anders. Ik zou het niet precies weten.
    Maar waarom geen long necks en gewone flesjes? Dan sluit je de echt lekkere biertjes vrijwel uit.

Met Braziliaanse bieren is toch wat vreemds aan de hand. Als je verschillende ranglijsten bekijkt (internationaal) dan eindigen ze vrijwel allemaal heel laag. In bijna alle klassen, want daar hebben ze het niet alleen over pils.

Toch is er enige kentering, meen ik te bespeuren. De micro-brouwerijen met speciaalbieren zijn in opkomst (in navolging van o.a. Europa). Vooral Eisenbahn (uit SC) timmert nogal aan de weg en schijnt nu bijna overal verkrijgbaar te zijn. Daarnaast heb je o.a. Baden-Baden (SP), Devassa (RJ) en Lokal (Theresopolis). In het NO weet ik het natuurlijk niet.
    Bohemia had zelfs een tijdelijk project met een trappist (ik zou het een duple noemen), die echt heel smakelijk was.

De grote brouwerijen mikken nog steeds op de gemiddede smaak, logisch. Meestal komt dat neer op een wat zwakker bier (4,7% alcohol) met weinig bitterheid. Vaak zelfs tamelijk zoet. Heel koud gedronken valt het wel mee, een goede dorstlesser. Je moet ervan houden.
    Itaipava schijnt ervoor ontworpen te zijn. Een marketing bier, gebrouwen trouwens in de voormalige brouwerij van Bohemia.

3. no@email.aub

no@email.aub New Member

Lid geworden:
    3 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @Maarten,

Ik wil niets uitsluiten, maar die 600ml flessen is typisch Braziliaans.

In Nederland heeft iedere drinker z'n eigen glas (tap) of fles (flesje/longneck). Hier drink je met z'n allen. Je bestelt de ene na de andere en schenkt (sociaal) iede

4. peeze

peeze New Member

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Heerlijk..................
    Zelf vind ik Bohemia en daarna skol erg lekker. Nova schin heb ik nog nooit gedronken, maar ga deze zeker proberen in in Januari.
    Lekker een grote fles in een Cooler gezellig met zijn tweetjes. Alsof je aan een wijntje zit i.p.v. een biertje. Ik kan niet wachten!!

5. a@b.com

a@b.com New Member

Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    De bierbeleving is inderdaad anders. Het lichtere bier wat lekker wegdrinkt past er ook bij, zeker met een petsicootje ernaast. Skol en Itaipava vind ik wel lekker. Bohemia heeft naar mijn mening teveel het ranzige Heineken nasmaakje.

6. zjef

zjef New Member

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben van nature uit eigenlijk geen pilsdrinker in een land van speciaalbieren/Belgie,maar oa de temperaturen/zon/klimaat maakten van mij in Brazilie een echte pilsdrinker ,savonds/snachts ook wel eens caipirinha/cachaca.Ik vind Bohemia kwalitatief lekkerder ,zeker ook de donkere versie,maar voor het sociale pilsjes pakken /ieder op toer zijn grote fles op tafel is Skol voor mij dik in orde.Ik merkte wel dat sommige bieren afhankelijk vd staat waar ik zat andere prijzen werden gehanteerd.Ik zit op de vlucht van 1 november naar Natal,schol !

7. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik de laatste tijd niet meer in Brazilie kan vinden is het bier van het merk Dircx Dicx.
    Deze bierbrouwer uit Haarlem, met de gelijknamige naam, kreeg in 1640 toestemming van
    de WIC om in Recife/dorp Nassau een bierbrouwerij te beginnen in een pand van
    de Compagnie t.w. pand La Fontaine , wat tevens door Maurits van Nassau in gebruik
    was als een van zijn woningen..
    Al in 1642 klaagde men dat het bier aan de "Swaere" kant was, wat ik weer niet zo
    erg vind na al dat met bier verdunde water van Brahma/Nova Schinn/antartica.. etc.

8. sven.vantveer

sven.vantveer New Member

Lid geworden:
    6 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @brazTemp et al.

Bier drinken in Brazilie is een verhaal apart. Afhankelijk van waar het gebrouwen wordt bestaat er een verschil van smaak. Skol in Bahia of Amazonas is anders van smaak dan in Rio of Sao Paulo. Waarom, dat weet ik niet.

Persoonlijk

9. emilevanhalm@hotmail.com

Lid geworden:
    28 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar is de stoere motor rijdende Crystal? :D

10. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    In Bahia drinken wij altijd Skoll, ongeacht fles of blik.

Alhoewel ik nooit een goede biertest heb gedaan aldaar. Vond ik het op de eerste taste wel lekkerder dan Nova Schinn.

Een koude Skoll is leuk met die kleine kopjes erbij. En je wordt er in de zon niet zo heel leip van.

Maar als ik een Jupiler of een Hertog Jan zou kunnen krijgen, had ik die wel genomen.

11. huibersmark

huibersmark New Member

Lid geworden:
    18 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Bier is bier jongens!!!!! :D

Ikzelf stond de eerste keer flink te kijken dat men de fles deelde. Vond het wel grappig. Nu iets wat geheel normaal is geworden bij mij. En persoonlijk vind ik het beter smaken dan bier uit blik. Maar dat was in NL ook al zo.
    Gelukkig zie ook ik steeds meer kleinere merken opkomen, zoals Maarten al aanhaalde Eisenbahn, Baden-Baden etc.
    Toch altijd iets beter dan het standaard bier.

Men roept soms wel eens dat het bier hier niet te drinken is, maar men moet ook kijken dat het gros het bier in Europa veels te sterk vind.
    Net zoals men in NL de maaltijd in den avond heeft heeft men hier de maaltijd normaliter tijdens de lunch.
    (ik niet overigens, kan er niet aan wennen).
    Ander land, andere cultuur en gewoontes en "houden vans".

Ok, mijn keuze:

Uit de fles:

Original (antartica)
    Skol
    Bavaria Premium
    Eisenbahn (de trigo)

Uit blik:

Skol
    Bavaria Premium
    Brahma
    Antartica

Tap:

Germania
    Brahma
    Kaiser
    Heineken

12. huibersmark

huibersmark New Member

Lid geworden:
    18 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @T2,

weet je waar ik trek in heb?
    Een goede Westmalle Triple!!!
    En laat ik die nu net in huis hebben :D

13. zjef

zjef New Member

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
  14. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @Bitterbal en Zjef

Ik had vanmiddag al besloten om een biertje in die schitterende oktober zon te nemen.

Wacht effe ik ga even kijken wat ik nog in huis heb.........

Mmmm.. ik zal het moeten doen met Hertog Jan, Hertog Jan Grand Prestige en een G

15. tomvankrogten@hotmail.com

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah...ik weet het weer. Het biermerk heet La Chouffe.

Het was alleen een beetje lastig om met al die alcohol Frans - Portugees en vice versa te vertalen.

Die meiden hebben genoten. Voor het eerst in hun leven kastelen gezien.

Helemaal goed.

16. brasilunlimited@hotmail.com

Lid geworden:
    12 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor mij geen bier. En als ik dan al een enkele keer aan het alcohol ga, meestal met dreunende techno-beats op de achtergrond, dan is het zo-n damesdrankje Vodka met nogwat. Heet geloof ik Smirnoff Ice, net limonade.

17. zjef

zjef New Member

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Lachouffe is tegenwoordig ook van de tap verkrijgbaar en net overgenomen door Duvel waardoor de distributie van La Chouffe/blond en Mc Chouffe/donker gewaarborgd zijn.

18. porto-de-iracema

porto-de-iracema New Member

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Moet zeggen dat ik nog altijd watertand van antartica. Maar misschien moet ik eens op onderzoek als ik het zo eens aanhoor

19. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zag hier vanmorgen (Salvador en omstreken) een nieuw bier merk.

"Bossa Nova".

Ik heb maar 24 blikjes Skol genomen.
    Maar de naam trekt me wel aan.
    Imand al eens gedronken ??

20. dr.felcha@hotmail.com

Lid geworden:
    22 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @Johnny, ook ik vond Antártica altijd de beste - en Skol lauwe pis.

Maar ik gebruik al jaren geen bier meer, ik het mijn bierquota in dit leven al gehad.

Deel Deze Pagina