Behoud van Nederlanse Nationaliteit voor Bipatriden

Discussie in 'Brazilië' gestart door Felix, 18 jul 2015.

1. Felix

Felix New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is een misverstand dat Nederlanders met een dubbele nationaliteit elke 10 jaar een nieuw Nederlands paspoort moeten aanvragen om de NLse nationaliteit te behouden.

Het aanvragen van een paspoort is inderdaad een optie, maar die brengt met zich mee dat de aanvrager naar de ambassade of een beroepsconsulaat moet reizen.

Het voldoet ook om een verklaring van Nederlanderschap aan te vragen, dat kan voor zover mij bekend ook via een honorair consulaat en die zijn vaak dichter in de buurt van de aanvrager.

Kijk even op de site van de ambassade, mijn kopie daarvan kwam op dit forum, ik zou bijna zeggen NATUURLIJK, niet door.

2. Felix

Felix New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zag ergens ook iets over nationaliteit en loyaliteit staan.

Persoonlijk ben ik van mening dat de Braziliaanse nationaliteit niet zomaar een document of een vodje is, het is veel meer dan dat.

Dat Nederland zijn nationaliteit beter wil beschermen is positief. Als je een andere nationaliteit aanvraagt, toch een vrij gecompliceerd proces, weet je precies wat je doet en wat daar aan verbonden is.

3. Maarten van Tilburg

Maarten van Tilburg New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Volkomen mee eens.

Veel landen staan het daarom niet toe om meerdere nationaliteiten te hebben. Nederland in principe ook niet, maar er zijn een paar uitzonderingen op die regel.

Er wordt nu kabaal over gemaakt van jewelste, en daar begrijp ik werkelijk niets van. De regel bestaat al lang, maar helaas zijn er altijd mensen die menen dat de regels alleen voor anderen gelden.

4. Gerard

Gerard New Member

Lid geworden:
    19 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Toegang website ABP
    Voor wie een pensioen heeft bij het ABP.
    Volgens de nieuwsbrief van juli is de site van het ABP vanaf augustus alleen nog met een Digidcode toegankelijk. Probleem is dat je deze code vanuit Brazilie alleen in Nederland zelf kunt aanvragen en afhalen. Het zoveelste staaltje klantvriendelijkheid...

5. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach, ik hou toch al niet zo van die malle fratsen, en voor die heel beperkte info die je op mijn_ABP krijgt ga ik geen extra moeite doen.

Als ze gewoon, net als eerst, het jaaroverzicht (voor de belastingopgave) even per post opsturen ben ik tevreden.

6. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel erger is de SVB, jeweetwel, de instantie die de AOW zou uitbetalen.
    In eerste instantie wist ik niet eens dat ik die aanvraag zelf moest doen, en ze waarschuwden me ook niet (een ander pensioenfonds waarvan ik het bestaan niet eens meer wist deed dat wel).
    Maar goed, ergens in december belde ik me ze, of ze me de aanvraagformulieren konden sturen. Ook daar gezeik met de DigiD doe je niet krijgt, maar goed.
    Die papieren ongeveer half februari teruggestuurd, ik hoopte nog op tijd omdat het pensioen per augustus zou ingaan.
    Ze vroegen me het hemd van het lijf, anders dan het ABP en Achmea, o.a. de loonstrookje van alle voorgaande werkgever, Alsof je die bewaart, sinds 1973 (ja, ik dus).

Maar wat gebeurt? Na drie maanden niets horen krijg je een briefje dat ze daar pas in januari 2016 over beslissen.
    Fijn. Een half jaar meer interen.

7. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @Gerard

We zitten allebei fout met dat gekanker, gelukkig maar.

Ik kreeg een brief van de SVB dat ik gewoon mijn AOW krijg, alleen slechts 80% omdat ik 10 jaar niet heb meebetaald (dat wist ik al). Het is inmiddels ook al gestort, prima geregeld dus

8. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zouden AL 500 Nederlanders "zomaar" hun nationaliteit te zijn kwijtgeraakt, en daar werd dus een geweldige stennis over gemaakt, al jarenlang bij mijn weten.
    Die Nederlanders zouden namelijk ons land zo goed in den vreemde vertegenwoordigen.

Na lang discussieren zonder dat iemand even de moeite neemt om te kijken hoe het echt gaat (met zelfs een discussie over immigranten natuurlijk) is dankzij Bert Ernste nu de wet even echt geciteerd.
    En dan blijkt men dus niet te kunnen lezen.

Het gaat om volwassenen, die twee nationaliteiten bezitten en onafgebroken minstens 10 jaar in het buitenland wonen.
    Men zou dan, na 10 jaar, van rechtswege de Nld Nationaliteit verliezen TENZIJ
    1) een jaar in Nederland wordt verbleven
    2) Men in dienst is van een Nld bedrijf of overheid
    3) Het paspoort tijdig wordt verlengd (of de nationaliteitsverklaring?)

Nu is het natuurlijk ook zo dat Nederland (en veel andere landen) in principe slechts 1 nationaliteit toelaat. Daar zijn echter een paar uitzonderingen op, die zeer duidelijk in de wet omschreven zijn.

9. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    paste lukt niet , maar de echte wet staat hier

http://wetten.overheid.nl/BWBR0003738/geldigheidsdatum_01-08-2015

zie artikel 15

10. Felix

Felix New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Er wordt een onnodig groot drama van gemaakt.

En die goede vertegenwoordiging van NL in den vreemde? Wat een enorme onzin!

Deel Deze Pagina