65 jaar en vrij reizen

Discussie in 'Brazilië' gestart door piet v/d engel, 3 feb 2014.

1. piet v/d engel

piet v/d engel New Member

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is zo in Brazilie ,ben je 65jaar of ouder heb je vrij reizen met het openbaarvervoer in geheel Brazilie.Nu wil ik eigenlijk weten of dat ook geld voor toeristen, die deze leeftijd zijn gepasseerd.

2. sven

sven New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, geld ook voor toeristen. en is vanaf 60 jaar en niet 65.

3. piet v/d engel

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan is het in Brazilie toch beter geregeld dan in het rijke europa.Kunnen ze een voorbeeld aan nemen, ipv overal op te korte voor de ouderen.

4. piet v/d engel

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar nu heb ik dus een discussie met mijn vrouw,zij is dus een cearense,en zegd dat het 65 is.Enig idee waar dit staat geregistreerd,zodat ik het haar kan laten lezen.

5. Maarten van Tilburg

Maarten van Tilburg New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga al enige tijd bij de caixa preferencial in de supermarkt, of bij het loket voor zwangeren en andere debielen (dat meende ik eerst te lezen, fout natuurlijk) en dat mag, want boven de 60.
    De bus neem ik tegenwoordig nooit, dus over vrij reizen hier weet ik niets. In Nederland mocht je als bejaarde op een kinderkaartje, voor half geld. Of dat veranderd ( = verslechterd) is met de chipknip weet ik niet, ik ben al te lang weg :)

6. Gerrit123

Gerrit123 New Member

Lid geworden:
    19 apr 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    -Dan is het in Brazilie toch beter geregeld dan in het rijke europa.Kunnen ze een voorbeeld aan nemen, ipv overal op te korte voor de ouderen.-

Nou Piet, als de buschauffeurs in NL nét zo zouden rijden (laagvliegen) als hier, zou er daar helemaal niem

7. Maarten van Tilburg

Maarten van Tilburg New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is volkomen normaal, verkeersregels zijn er voor die anderen.

Bovendien wordt er niet gecontroleerd. Dus...

8. piet v/d engel

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu zit ik zelf dagelijks in de bus, maar ik vind juist dat ze maar met een slakkegangetje rijden.Met de gedachten wij hebben geen haast.Maar dat is hier in caucaia cq Fortaleza.

9. piet v/d engel

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    In Nederland alleen in sommige plaatsen en alleen als je het minimum krijg,mensen met een goed pensioen moeten gewoon betalen en sommige krijgen 40%korting.Heb dit aan mijn broer gevraagd, want die is tenslotte buschauffer daar.

10. sven

sven New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Art. 1o É instituído o Estatuto do Idoso, destinado a regular os direitos assegurados às pessoas com idade igual ou superior a 60 (sessenta) anos.

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm

11. Bert Ernste

Bert Ernste New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar lees ik:

Art. 39. Aos maiores de 65 (sessenta e cinco) anos fica assegurada a gratuidade dos transportes coletivos públicos urbanos e semi-urbanos, exceto nos serviços seletivos e especiais, quando prestados paralelamente aos serviços regulares.

Voor interurbaan en interstatelijk vervoer is het dan weer 60: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto/D5934.htm (overigens aan regels onderwoprn: tevoren reserveren, bijkomende kosten zoals tol wel betalen).

Wel zijn ze - meen ik - in São Paulo inderdaad bezig naar 60 te gaan wat het stadsvervoer betreft, maar ik weet niet of het al helemaal geregeld is voor zowel us als metro.

Blijft verwarrend.

12. Bert Ernste

Bert Ernste New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Aanvulling: reizen met die interurbane en interstatelijke bussen is alleen gratis voor ouderen vanaf 60 jaar met lage inkomens: http://viajeaqui.abril.com.br/materias/direito-do-idoso-em-viagens-intermunicipais

13. marco12

marco12 New Member

Lid geworden:
    3 sep 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar dit geldt alleen voor inwoners van de stad vrij reizen buiten je stadsgrenzen moet je voor betalen.!!
    er schijnt wel een pasje te zijn voor reizen buiten je eigen stadsgrenzen waar je korting mee krijgt op vertoon van je pasje.!!!
    busreizen - treinreizen.!!!

14. Eric Lornoy

Eric Lornoy New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Wil dit nu echt zeggen dat ik in Rio, Sao Paulo of andere stad gelijk welke stadsbus kan nemen en mijn reispas moet tonen om zonder te betalen door het vlindertje te passeren? En hoe worden de "cobradors" dan gecontroleerd?

15. piet v/d engel

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier is het zo dat ouderen niet aan de achter kant in stappen,maar aan de voor kant.Dit geval hier dus de uitgang.En als jij dus 65jaar bent,mag jij dus voor in stappen.hier is dus Fortaleza en omgeving.

16. borsjea

borsjea New Member

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    In Sao Paulo heb je voor in de bus een aantal zitplaatsen voor ouderen, daarna heb je het draaihekje met een conducteur."
    Je kan vrij reizen met een willekeurig legitimatie bewijs met foto een geboortedatum.
    Ook bestaat er een soort OVchip (Bilhete Único Especial) voor ouderen, deze moet ieder half jaar worden vernieuwd.
    Bij de toegangshekjes van de metro staat ook altijd personeel een geldige legitimatie, of als je er voldoende oud uit ziet doet men het poortje open.
    Ook hier maken oudere vaste reizigers vaak gebruik van hun Bilhete Único Especial.

17. borsjea

borsjea New Member

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    In Sao Paulo is de leeftijd voor vrij reizen voor vrouwen 60 jaar en voor mannen 65 jaar

18. Eric Lornoy

Eric Lornoy New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Borsjea en Piet, bedankt voor dit duidelijke antwoord. Ik zal daar zeker gebruik van maken. A propos, ik heb jaren in Sao Paulo gewoond en weet hoe hectisch het er in de stadsbussen aan toe kan gaan en gratis rondtoeren door de stad is toch meegenomen.

19. henk@jan.com

henk@jan.com New Member

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Lange afstandsbussen en interstate bussen hebben (moeten = wet) 2 GRATIS zitplaatsen hebben voor bejaarden.
    Dus ook daar kun je gratis reizen.
    Je moet echter zeer voortijdig reserveren, omdat er maar 2 plaatsen beschikbaar zijn, en de vraag VEEL groter is dan het aanbod.

20. Bert Ernste

Bert Ernste New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is alleen voor mensen met lage inkomens (tot twee salários mínimos. (Zie boven.) Meer

Deel Deze Pagina